Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ DO LEKCJI INDYWIDUALNEJ
Z UCZNIEM KLASY V
Z MATEMATYKI
1. Informacje wstępne:
Prowadzący zajęcia: mgr Agnieszka Kocela
Miejsce zajęć: PSP w Żytnie
Czas trwania lekcji: 45 min.
2. Temat lekcji: Wielokąty foremne.
3. Cele ogólne:
Typ lekcji: wprowadzająca nowy materiał.
Metoda nauczania: podająca, praktyczna, aktywizująca, eksponująca.
4. Pomoce dydaktyczne: podręcznik (wydawnictwo WSiP „Matematyka wokół nas”), zeszyt ćwiczeń przedmiotowych, szablony z figurami geometrycznymi, komputer z dostępem do Internetu, karty pracy.
5. Cele operacyjne:
Uczeń:
• zna definicję wielokątów foremnych;
• potrafi wymienić kilka wielokątów foremnych;
• rysuje przy pomocy szablonów i samodzielnie wielokąty foremne;
• rozpoznaje wielokąty foremne w życiu codziennym.
PLANOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ
CZĘŚĆ WSTĘPNA LEKCJI
1. Powitanie ucznia.
2. Sprawdzenie pracy domowej.
CZĘŚĆ ZASADNICZA
1. Realizacja tematu
• Teoria
• Zastosowanie w praktyce
REALIZACJA TEMATU
Nauczyciel rozpoczyna realizację tematu od analizy rysunków z podręcznika przedstawiających wielokąty foremne w postaci znaków drogowych np.:
[pic]
Następnie wspólnie z uczniem głośno czyta definicję wielokąta foremnego z podręcznika.
1. Definicja wielokąta foremnego:
wielokątem foremnym nazywamy taki wielokąt, który ma wszystkie boki równe i wszystkie kąty równe.
Po tym uczeń ogląda i analizuje rysunki wielokątów foremnych (liczy wierzchołki, boki) z pomocą nauczyciela.
Następnie uczeń rysuje wielokąty foremne w zeszycie przedmiotowym przy użyciu gotowych szablonów.
2. Uczeń wykonuje samodzielnie zadanie z ćwiczeń przedmiotowych. Zadanie to polega na prawidłowym wyborze i pokolorowaniu wielokątów foremnych
3. Z pomocą nauczyciela uczeń wykonuje ćwiczenie interaktywne z Internetowego Centrum Zasobów Edukacyjnych MEN www.scholaris.pl. z kategorii „Ćwiczenia interaktywne”. Ćwiczenie pod tematem „Wielokąty foremne” polega na prawidłowym wyborze wielokątów foremnych wśród wielokątów nieforemnych.
4. Kolejnym zadaniem dla ucznia jest samodzielne wypełnienie przygotowanej przez nauczyciela karty pracy – załącznik nr 1.
5. Pod koniec lekcji odbywa się projekcja krótkiego filmu z Internetowego Centrum Zasobów Edukacyjnych MEN www.scholaris.pl. z działu „Filmy wideo/animacje” pod tematem „Wielokąty foremne”. Projekcja dotyczy wykorzystania wielokątów w życiu codziennym.
Po krótkim podsumowaniu nauczyciel omawia pracę domową.
Praca domowa
Zadanie z ćwiczeń przedmiotowych związane z projekcją filmu. Zadanie polega na wycięciu wielokątów foremnych z gotowej planszy (załącznik nr 2) i ułożeniu posadzki. Jedną z „posadzek” należy wkleić do zeszytu.
Uczeń ponadto otrzymuje kartę pracy nr 2 (załącznik nr 3).
CZĘŚĆ KOŃCOWA
• ocena aktywności ucznia
• pożegnanie ucznia.
ZAŁĄCZNIK NR 1
KARTA PRACY INDYWIDUALNEJ NR1
Imię i nazwisko………………………………………………..
Klasa………..
Zadanie 1
Połącz wielokąt z jego nazwą.
[pic]
Zadanie 2
Wielokątem foremnym jest:
[pic]
ZAŁĄCZNIK NR 2
PLANSZA
[pic]
ZAŁĄCZNIK NR 3
KARTA PRACY INDYWIDUALNEJ NR 2
Imię i nazwisko………………………………………………..
Klasa………..
Zadanie 1
Połącz wielokąt ...