Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
storczykagata, 2009-09-19, ocena:
SUPER - opracowany i przygotowany , przeprowadzę na zajęciach świetlicowych. pozdrawiam!
J05K, 2009-10-27
Scenariusze i dobór literatury bardzo ciekawe. Gratuluję. Z pewnością wykorzystam w swojej pracy.
Szkoła Podstawowa nr 1
im. Henryka Sienkiewicza w Czarnkowie
PROGRAM ZAJĘĆ CZYTELNICZYCH Z ELEMENTAMI BIBLIOTERAPII
[pic]
ROK SZKOLNY 2007/2008
Opracowanie: Ewa Gołębiewska
WSTĘP
Praca nauczyciela bibliotekarza polega na przygotowaniu uczniów do procesu samodzielnego kształcenia. Aby to osiągnąć niezbędna jest umiejętność czytania ze zrozumieniem. Zainteresowania i styl bycia dziecka przede wszystkim kształtuje rodzina, jednak nie wszyscy rodzice mają świadomość, jaką rolę odgrywa książka w rozwoju intelektualnym dziecka. Stosując biblioterapię można nieść ulgę w cierpieniu, wspomagać proces rozwoju, rozładowywać stres, korygować zaburzenia emocjonalne, wspierać i dodawać otuchy osobom nieśmiałym, samotnym i zakompleksionym. Czytanie pozwala rozwijać wyobraźnię, zainteresowania i uzdolnienia, budzić ciekawość otaczającym nas światem, poszerzać wiedzę. Książka pomaga kształtować zasady społeczno-moralne dziecka, budzi jego przeżycia estetyczne, mądrze wykorzystana, może stać się narzędziem bardzo pomocnym w rozwiązywaniu dziecięcych problemów.
Program czytelniczy z elementami biblioterapii powstał z myślą o dzieciach spędzających dużo czasu w świetlicy szkolnej przed lub po zajęciach lekcyjnych, ponieważ:
- niektóre dzieci poszukują możliwości spędzenia czasu z książką w czytelni,
- hałaśliwe przerwy wyzwalają u nich agresję i zmęczenie,
- oczekują od bibliotekarza podsunięcia im właściwej literatury,
- słabo rozumieją samodzielnie czytany tekst, co często wynika z ich uwarunkowań psychicznych lub środowiskowych,
- praca z książką odpręża i uspokaja.
W programie wykorzystałam krótkie teksty Małgorzaty Musierowicz, które opisują sytuacje bliskie dzieciom w wieku szkolnym oraz jedną książkę R. Jędrzejowskiej-Wróbel wydaną przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Do każdego zajęcia przygotowałam prezentację multimedialną z ilustracjami z książki.
Przygotowane zajęcia czytelnicze z elementami biblioterapii mają za zadanie ułatwić dzieciom pokonywanie różnych trudności, np. radzenia sobie z nieśmiałością, przemocą, agresją lub patologiami. Nabycie przez dziecko takich umiejętności pomoże mu w osiąganiu sukcesów w nauce szkolnej.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program przeznaczony jest dla uczniów klas I – III, przebywających w świetlicy szkolnej przed lub po lekcjach. Zajęcia odbywają się cyklicznie raz w tygodniu. Czas zajęć 30 – 45 minut.
CELE PROGRAMU
• Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
• Wzbogacanie wiedzy, słownictwa i umiejętności praktycznych ułatwiających radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych.
• Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym lub przeciwdziałanie postawie „ofiary”.
• Rozwijanie poczucia własnej tożsamości i wartości w poczuciu bezpieczeństwa i akceptacji samego siebie.
• Zrelaksowanie ucznia przed lub po zajęciach lekcyjnych.
METODY I FORMY PRACY
▪ Słuchanie czytanych tekstów przez prowadzącego.
▪ Głośne czytanie ze zrozumieniem.
▪ Rozmowa o czytanym utworze.
▪ Ilustrowanie nastroju utworu lub emocji poprzez prace plastyczne.
▪ Wcielanie się w rolę wybranego bohatera (elementy dramy).
▪ Wymyślanie innego zakończenia utworu.
TEMATYKA ZAJĘĆ
|Lp. |Tematyka zajęć |Lektura |
| |Brak akceptacji dla „inności” |„Kurczak” M. Musierowicz |
| |Wartość przyjaźni |„Co mam” M. Musierowicz |
| |Agresja |„Bijacz ...