Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Wizgacz
Data publikacji
2009-01-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
230

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Niniejsza publikacja składa się z referatu na temat znaczenia pracy domowej i wspomagającej roli rodzica oraz ankiety dla uczniów na temat ich prac domowych.
 Pobierz (doc, 45,5 KB)

Podgląd treści


Praca domowa dziecka – wspomagająca rola rodzica

Przed każdym uczniem, który rozpoczyna naukę w szkole, pojawia się obowiązek odrabiania prac domowych. Niektórzy rodzice podzielają pogląd, że nauczenie dzieci wszystkiego tego, co jest konieczne i potrzebne w dalszym życiu, jest zadaniem szkoły. W związku z tym praca ucznia powinna się tam właśnie kończyć. Takie stanowisko może doprowadzić do dydaktycznej porażki dziecka. Zadaniem szkoły jest organizowanie nauki i przedstawianie materiału do opanowania. Jednakże poświęcanie czasu w domu na głośne czytanie, pisanie, ćwiczenie ortografii i liczenie jest konieczne. Czas, który zajmuje kształcenie tych umiejętności w klasie, nie jest wystarczający. To właśnie regularne ćwiczenia w domu i powtarzanie tego, co było na lekcjach, pomaga w osiągnięciu sukcesu w szkole. Na etapie edukacji wczesnoszkolnej kształcone są najważniejsze umiejętności, takie jak liczenie, czytanie i pisanie, będące podstawą dalszej nauki. Ich opanowanie wiąże się z przeniesieniem ich do pamięci długotrwałej. Gwarantuje to codzienne powtarzanie wybranych treści przez okres około trzech miesięcy. Z tego powodu codzienne ćwiczenie tabliczki mnożenia czy ortografii jest tak ważne.
Co w związku z tym daje uczniowi praca domowa? Nauka domowa jest indywidualnym, dodatkowym wkładem pracy w realizację osobistych zainteresowań. Pozwala na poznanie swoich słabych i mocnych stron. Dzieci rzadko są zainteresowane zadaniem domowym. Mimo to należy oczekiwać, ze ćwiczenie może wzbudzić ich zainteresowanie treścią lub tematem w trakcie jego rozwiązywania. Szkoła wolna od przymusu odrabiania zadań domowych nie przygotowuje do życia, radzenia sobie z trudnościami i stresem. Cele dydaktyczne i wychowawcze pracy domowej to również utrwalanie opanowanej wiedzy i opracowywanie materiału do wykorzystania na kolejnych lekcjach, utrwalanie nawyków i umiejętności potrzebnych w życiu codziennym i pracy szkolnej, wyrabianie potrzeby poszukiwania bodźców do samodoskonalenia się, rozwijania zainteresowań. Przymus wykonywania pracy domowej wyrabia charakter i wolę, systematyczność, dokładność, pomysłowość, uczy respektowania wymogów i dyscypliny społecznej. Do odrabiania zadań domowych należy przyzwyczajać dziecko od momentu rozpoczęcia nauki w szkole. Małe dziecko przygotowywane do pracy stopniowo i systematycznie nabiera samodzielności; metodą małych kroczków osiąga sukces. Według nowych koncepcji edukacyjnych, głównym celem prac domowych powinno być kształcenie pomysłowego i otwartego człowieka, który umie sam kierować swoim życiem, odpowiadać na stale zmieniające się otoczenie, racjonalnie planować i realizować cele w skuteczny sposób. Samokontrola ucznia podczas odrabiania zadań wdraża do dokonywania analizy i oceny własnej pracy, uczy szukania własnych błędów i sposobów skutecznego ich usuwania.
Uczenie się na lekcji i w domu powinno być spójnym procesem, mimo przebiegu w odmiennych warunkach. Wiele dzieci chce odsunąć moment odrabiania pracy domowej w domu ...