Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji z matematyki
Prowadzący: mgr Aneta Maternik
Data: 21-02-2007
Temat: Zamiana ułamków niewłaściwych na liczby mieszane i odwrotnie.
Klasa: Vf
Cel ogólny: rozwijanie umiejętności zamiany liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy
i odwrotnie.
Cele szczegółowe:
uczeń:
• zna budowę ułamka zwykłego,
• rozróżnia pojęcia ułamka właściwego, niewłaściwego i liczby mieszanej,
• dzieli figurę na równe części i zapisuje ją w postaci ułamka,
• zamienia liczbę mieszaną na ułamk niewłaściwy oraz wyłącza całość z ułamka niewłaściwego.
Metoda nauczania:
• pogadanka
• dyskusja
• ćwiczeniowa
Forma pracy:
• praca z całą klasą
• indywidualna
Środki dydaktyczne:
• plansze z podziałem całości na równe części
• kartki domina na tablicy
• plansza z ułamkami właściwymi i niewłaściwymi
• podręcznik do klasy V szkoły podstawowej „Matematyka 2001” oraz zeszyt ćwiczeń nr II
Przebieg lekcji:
1. Część wstępna:
a) Sprawy organizacyjne – powitanie.
b) Sprawdzenie zadania domowego.
c) Sprawdzenie wiadomości – odpytanie (wykorzystanie plansz – załącznik nr 1).
d) Podanie tematu lekcji i zapisanie na tablicy.
2. Część główna:
a) Podanie przez uczniów przepisu na zamianę liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy i zapisanie w zeszycie (wykorzystanie planszy – załącznik nr 2).
b) Rozwiązywanie zadaia na tablicy – podręcznik zad.7 str. 138
c) Podanie przez uczniów przepisu na zamianę ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną
i zapisanie w zeszycie.
d) Rozwiązywanie zadania – podręcznik zad. 8 str. 138.
e) Wprowadzenie pojęcia ułamka właściwego i niewłaściwego oraz zapisanie reguł w zeszycie.
f) Uczniowie rozpoznawają ułamki właściwe i niewłaściwe (załącznik nr 3).
3. Część końcowa:
a) Podsumowanie lekcji (domino załącznik nr 4).
b) Podanie zadania domowego – zeszyt ćwiczeń A3, A4 str. 16, dla chętnych zad. B3, B4 str. 17
Załącznik nr 1
Każdy rysunek opisz używając ułamków .
| | |
| | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
Załącznik nr 2
Podpisz rysunek używając liczby mieszanej.
Wersja A (łatwiejsza) Wersja B (trudniejsza)
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
................................. .................................
Załącznik nr 3
Wśród podanych ułamków wskż ułamki właściwe i niewłaściwe.
[pic], [pic], [pic] , [pic],....[pic], [pic], [pic], [pic], [pic]
Ułamki właściwe: ....................................................................................................................................
Ułamki niewłaściwe: ...............................................................................................................................
Załącznik nr 4
Domino zamiana liczb mieszanych na ułamki niewłaściwe i odwrotnie.
[pic]
|[pic] |[pic] |[pic] |[pic] |[pic] |[pic] |[pic] |[pic] |
|[pic] |[pic] |[pic] |[pic] |[pic] |[pic] |[pic] |[pic] |
| | |
| | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| |
| |
| |
| | | | |
| | | | |
|[pic] |[pic] |
|[pic] |[pic] |
|[pic] |[pic] |
|[pic] |[pic] |
|[pic] |[pic] |
|[pic] |[pic] |
|[pic] |[pic] |
|[pic] |[pic] |
-----------------------
.........................................
.........................................
.......................................
..........................................