Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM
KOŁA PRZYJACIÓŁ KSIĄŻKI
Opracowała:
Karina Wiązek
SPIS TREŚCI
WSTĘP 3
Podstawowe założenia programu 3
Cele programu 3
Formy i metody pracy 5 Warunki realizacji programu 6
Formy realizacji 6
Uwagi o realizacji 7
Spodziewane efekty i ewaluacja 7
Osiągnięcia uczniów 8
WSTĘP
Koło Przyjaciół Książki powstało w październiku 2008 roku zgodnie z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez uczniów zaprzyjaźnionych z biblioteką, którzy wykazywali zainteresowania książką i pracą w bibliotece.
Praca w kole jest sposobem na rozwijanie zainteresowań humanistycznych i pasji literackich uczniów. Członkowie Koła mają możliwość zapoznawania się z ofertami wydawnictw, poznają nowości wydawnicze, mają możliwość szybkiego dotarcia do interesujących ich publikacji. Zapoznają się również z pracą w bibliotece, uczą się sporządzać opisy bibliograficzne książek i innych dokumentów.
Koło ma zrzeszać uczniów w różnym wieku – dzieci z klas 0 – VI.
PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA PROGRAMU:
Podstawowym założeniem programu jest wspieranie uczniów w rozwoju ich zainteresowań humanistycznych i przybliżenie im pracy w bibliotece.
Program koła jest ofertą skierowaną zarówno do dzieci zdolnych jak i takich, które mają trudności w nauce. Ci ostatni, dzięki uczestnictwu w zajęciach, mogą odkryć swoje mocne strony, by je rozwijać w toku dalszej nauki. Chodzi w nim głównie o twórcze zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i stworzenie możliwości odkrywania oraz rozwoju talentów, których często są oni nieświadomi.
Dzięki oparciu się na aktywizujących metodach pracy z czytelnikiem (inscenizacja, drama, i inne) program ten prowokuje do działania i rozwija zainteresowania uczniów.
CELE PROGRAMU:
Cel ogólny:
Zaspokojenie potrzeby twórczej aktywności uczniów poprzez angażowanie ich do różnych form pracy biblioteki, mających za zadanie propagowanie książki i czytelnictwa, stworzenie warunków sprzyjających harmonijnemu rozwojowi osobowości oraz pokonywaniu barier natury emocjonalnej, utrudniających komunikację interpersonalną.
Cele szczegółowe:
• umożliwianie intelektualnego i emocjonalnego rozwoju uczniów o zainteresowaniach humanistycznych,
• kształtowanie nawyku korzystania z różnych źródeł informacji,
• przygotowanie do samodzielnego wyszukiwania informacji oraz umiejętnego organizowania warsztatu samokształcenia,
• umożliwienie aktywnego udziału uczniów we wspomaganiu nauczycieli w szybkim dotarciu do informacji (członkowie koła jako łącznicy szkolni z biblioteką gminną),
• wprowadzenie w literackie, kulturowe i naukowe dziedzictwo,
• zapoznanie z zakresem prac bibliotecznych niezbędnych do zaspokojenia potrzeb informacyjnych użytkowników,
• uświadamianie uczniom znaczenia pracy w życiu człowieka.
Cele operacyjne:
• uczeń zna podstawowe czynności związane z pracą w bibliotece,
• nabywa umiejętności pracy w zespole,
• szanuje własną pracę i sumiennie wywiązuje się z powierzonych obowiązków,
• jest aktywny, samodzielny, zdyscyplinowany,
• rozwija wyobraźnię, pomysłowość, kreatywność,
• uczy się zachowań asertywnych,
• potrafi zapanować nad emocjami takimi jak agresja czy lęk, które zakłócają proces porozumiewania się,
• poznaje swoje mocne strony i buduje pozytywny wizerunek własnej ...