Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„ Barwy biało – czerwone na tle odcieni Europy”
Projekt zajęć pozalekcyjnych związanych
z działalnością
szkolnego klubu europejskiego
dla uczniów Gimnazjum nr1
w Świdniku
[pic]
Autor:
Renata Piątkiewicz
WPROWADZENIE
Tematyka europejska jest realizowana w ramach ścieżki międzyprzedmiotowej „edukacja europejska” , a także jest elementem ścieżki „edukacja regionalna- dziedzictwo kulturowe w regionie”. Zakres tematyczny określa podstawa programowa zawarta w rozporządzeniu MENiS z 26 lutego 2002r. W sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU z 2002r. Nr 51, poz. 458. Działalność szkolnego klubu europejskiego realizuje elementy wyżej wymienionych ścieżek za pomocą działań innowacyjnych i kształtuje ogólnoeuropejskie wartości poprzez propagowanie różnych form aktywności . Opracowany program miałby uczyć młodych ludzi tolerancji ,szacunku dla rodzimej kultury ,ale także dla różnic kulturowych i odmienności innych narodów, umiejętności poszukiwania informacji oraz współpracy w grupie .
ZAŁOŻENIA OGÓLNE
Szkolne kluby europejskie są jedną z najbardziej zaawansowanych form realizacji tematyki europejskiej w szkole. Praca w klubie to nauka samodzielności oraz przejmowania odpowiedzialności. W klubie nie można być tylko odbiorcą, każdy musi być aktywny i odpowiadać za fragment wspólnej pracy. Kształtowanie tych cech jest niezwykle ważne dla każdego człowieka, szczególnie dla funkcjonującego w społeczeństwie demokratycznym i gospodarce rynkowej. Uczestnictwo w klubie to również dobra szkoła planowania i organizowania. W klubie realizuje się różne projekty, a te wymuszają planowe i zorganizowane działanie oraz refleksję nad tym, co się robi. Te umiejętności przydadzą się w dorosłym życiu zawodowym i osobistym. Ważne są też w procesie uczenia się.
Klub to zespół, a więc praca w nim uczy współdziałania i współdecydowania w grupie. Praca w klubie uczy skutecznego porozumiewania się z innymi. Szczególnie ważne może okazać się komunikowanie się z młodzieżą z innych państw europejskich, co w klubie łatwiej zrealizować. W dobie integracji i globalizacji umiejętność skutecznego porozumiewania się staje się kluczową kompetencją każdego człowieka. Oczywiście niezbędnym narzędziem jest znajomość języków obcych. Członkostwo w SKE zwiększa motywację do ich nauki.
Klub stwarza większe możliwości przyjaznego przyswajania wiedzy. W klubie nie ma tradycyjnych lekcji, członkowie klubu są w nim z własnej woli i mają wpływ na to, co się w nim będzie działo. Mogą tworzyć materiały szkoleniowe, zarówno na własny użytek, jak i dla uczniów innych szkół.
To są dorosłe zadania, przynoszące sporo satysfakcji. Młodzi ludzie pracujący w SKE odbywają swoistą praktykę, klub bowiem przygotowuje do przyszłej nauki, pracy i życia w zintegrowanej Europie. Ci, którzy zrozumieją, że członkostwo Polski w Unii Europejskiej daje aktywnym osobom nowe możliwości rozwoju, skorzystają ze zmian. Europa daje szansę, ale ...