Dodaj publikację
Autor
Renata Piątkiewicz
Data publikacji
2009-02-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
111

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia szkolnego klubu europejskiego mają na celu poznanie naszych europejskich korzeni, kultury, zwyczajów, ciekawostek dotyczących krajów UE. Jednocześnie był kładziony nacisk na znaczenie i piękno naszej polskiej kultury i tradycji. Uczestnicy projektu nawiązali kontakt internetowy z młodzieżą z innych klubów europejskich w Polsce, a także z kolegami z innych krajów UE.
 Pobierz (doc, 72,5 KB)

Podgląd treści

„ Barwy biało – czerwone na tle odcieni Europy”

Projekt zajęć pozalekcyjnych związanych
z działalnością
szkolnego klubu europejskiego
dla uczniów Gimnazjum nr1
w Świdniku

[pic]

Autor:
Renata Piątkiewicz

WPROWADZENIE

Tematyka europejska jest realizowana w ramach ścieżki międzyprzedmiotowej „edukacja europejska” , a także jest elementem ścieżki „edukacja regionalna- dziedzictwo kulturowe w regionie”. Zakres tematyczny określa podstawa programowa zawarta w rozporządzeniu MENiS z 26 lutego 2002r. W sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU z 2002r. Nr 51, poz. 458. Działalność szkolnego klubu europejskiego realizuje elementy wyżej wymienionych ścieżek za pomocą działań innowacyjnych i kształtuje ogólnoeuropejskie wartości poprzez propagowanie różnych form aktywności . Opracowany program miałby uczyć młodych ludzi tolerancji ,szacunku dla rodzimej kultury ,ale także dla różnic kulturowych i odmienności innych narodów, umiejętności poszukiwania informacji oraz współpracy w grupie .

ZAŁOŻENIA OGÓLNE

Szkolne kluby europejskie są jedną z najbardziej zaawansowanych form realizacji tematyki europejskiej w szkole. Praca w klubie to nauka samodzielności oraz przejmowania odpowiedzialności. W klubie nie można być tylko odbiorcą, każdy musi być aktywny i odpowiadać za fragment wspólnej pracy. Kształtowanie tych cech jest niezwykle ważne dla każdego człowieka, szczególnie dla funkcjonującego w społeczeństwie demokratycznym i gospodarce rynkowej. Uczestnictwo w klubie to również dobra szkoła planowania i organizowania. W klubie realizuje się różne projekty, a te wymuszają planowe i zorganizowane działanie oraz refleksję nad tym, co się robi. Te umiejętności przydadzą się w dorosłym życiu zawodowym i osobistym. Ważne są też w procesie uczenia się.
Klub to zespół, a więc praca w nim uczy współdziałania i współdecydowania w grupie. Praca w klubie uczy skutecznego porozumiewania się z innymi. Szczególnie ważne może okazać się komunikowanie się z młodzieżą z innych państw europejskich, co w klubie łatwiej zrealizować. W dobie integracji i globalizacji umiejętność skutecznego porozumiewania się staje się kluczową kompetencją każdego człowieka. Oczywiście niezbędnym narzędziem jest znajomość języków obcych. Członkostwo w SKE zwiększa motywację do ich nauki.
Klub stwarza większe możliwości przyjaznego przyswajania wiedzy. W klubie nie ma tradycyjnych lekcji, członkowie klubu są w nim z własnej woli i mają wpływ na to, co się w nim będzie działo. Mogą tworzyć materiały szkoleniowe, zarówno na własny użytek, jak i dla uczniów innych szkół.
To są dorosłe zadania, przynoszące sporo satysfakcji. Młodzi ludzie pracujący w SKE odbywają swoistą praktykę, klub bowiem przygotowuje do przyszłej nauki, pracy i życia w zintegrowanej Europie. Ci, którzy zrozumieją, że członkostwo Polski w Unii Europejskiej daje aktywnym osobom nowe możliwości rozwoju, skorzystają ze zmian. Europa daje szansę, ale ...