Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Ułamki zwykłe – gra „Kółko – krzyżyk”
Utrwalenie wiadomości wcale nie musi być nudne, warto wykorzystać naturalną chęć dzieci do gier i rywalizacji. Nużące obliczanie kolejnych przykładów można zamienić w zabawę i w ten sposób, mało zauważalny dla dzieci, utrwalić pewne schematy liczenia.
Opis gry „KÓŁKO-KRZYŻYK”
W proponowanej wersji matematycznej tej gry, udział biorą dwie grupy ‘o’ i ‘x’ np. chłopcy przeciwko dziewczynkom. Nauczyciel przyczepia na tablicy dziewięć kartek z zadaniami w postaci tabeli 3 ( 3 tak aby ich treść nie była widoczna. Przedstawiciele obu grup podchodzą do tablicy i odsłaniają po jednym wybranym przez grupę polu. Następnie obie grupy rozwiązują zadania. Po ich rozwiązaniu przedstawiają rozwiązanie zadania na tablicy (można ustalić, że każdy zawodnik może przedstawić tylko jedno zadanie chyba, że zabraknie uczestników wtedy kolejka się powtarza , aby uniknąć sytuacji gdy tylko jeden lub dwóch uczniów z danej grupy bierze udział w zabawie). Gdy rozwiązanie jest poprawne uczeń stawia znak swojej grupy na karcie z rozwiązanym zadaniem. Jeżeli rozwiązanie jest błędne grupa przeciwna może przejąć wybrane pole jeśli przedstawi poprawne rozwiązanie zadania i wtedy ta grupa stawia na nim swój znak. Natomiast gdy żadna z grup nie przedstawi poprawnego rozwiązania nauczyciel umieszcza na tym polu kartę z innym zadaniem i znów będzie można walczyć o dane pole. Następnie uczniowie ponownie wybierają wolne pola
i zabawa się powtarza. W momencie gdy uczniowie ułożą trzy swoje znaki w jednej linii poziomo, pionowo lub ukośnie wygrywają daną partię. Nauczyciel zmienia już wykorzystane karty na inne i zaczyna się kolejna partia. Za każde poprawnie rozwiązane zadanie grupa uzyskuje 1 punkt, a za wygranie danej partii dodatkowo 2 punkty. Ostatecznie zwycięża grupa, która uzyska większą liczbę punktów.
Poniżej przedstawiam karty z proponowanymi zadaniami:
Zamień liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy
[pic]
Zamień liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy
[pic]
Zapisz ułamek
[pic]
w postaci nieskracalnej
Zapisz ułamek
[pic]
w postaci nieskracalnej
Rozszerz ułamki do podanych mianowników
[pic] [pic]
Uzupełnij liczniki ułamków
[pic]
Porównaj ułamki
[pic] i [pic]
Porównaj ułamki
[pic] i [pic]
Dorota kupiła [pic] kg ciasta drożdżowego i
[pic] kg sernika. Ile razem kilogramów ciasta kupiła Dorota?
Oblicz sumę dwóch liczb, z których pierwsza jest równa
[pic], a druga jest o [pic] od niej większa.
Oblicz niewiadomą x
[pic]
Oblicz różnicę liczb
[pic] i [pic]
Wykonaj dodawanie
[pic]
Oblicz x:
[pic]
Od liczby 1 odejmij sumę liczb
[pic] i [pic]
Oblicz sumę liczb
[pic] i [pic]
Oblicz
[pic] liczby 120
Oblicz:
[pic]
Oblicz:
[pic]
Oblicz:
[pic]
Oblicz ...