Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Marchwicka
Data publikacji
2009-02-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
318

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja dotyczy hospitacji diagnozującej przeprowadzonej w klasie III gimnazjum, nt. Zastosowanie równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
 Pobierz (doc, 147,5 KB)

Podgląd treści

HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA

W KLASIE III GIMNAZJUM

Temat lekcji: Zastosowanie równań do rozwiązywania zadań tekstowych.

Opracowała:
Katarzyna Marchwicka

ARKUSZ ROZMOWY PRZEDHOSPITACYJNEJ

νImię i nazwisko nauczyciela: ……………………………………………………………………....................................
νData: ………………………. Klasa: ……………………………
νCel hospitacji: ……………………………………………………………………………………….…………………………………………………………...

ν.………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………….

νInformacja na temat uczniów, których będziemy obserwować:
ν…..………………………………………………………………………………...... ν……………………………………………………………………………………..

ν……………….……………………………………………………………………... ν……………………………………………………………………………………..

ν…..………………………………………………………………………………...... ν……………………………………………………………………………………..

ν……………….……………………………………………………………………... ν……………………………………………………………………………………..

ν…..………………………………………………………………………………...... ν……………………………………………………………………………………..

ν……………….……………………………………………………………………... ν……………………………………………………………………………………..

νOczekiwane umiejętności uczniów:..........................................................................................................................................................................

ν……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...

ν……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...

ν……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...

ν……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...

νPodpis nauczyciela:  Podpis dyrektora:
ν……………………………….…….………………..                                               ……………………………………..…………………

SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE III GIMNAZJUM

• Program nauczania matematyki w gimnazjum MATEMATYKA KROK PO KROKU
(Nr dopuszczenia DKW – 4014 – 91/99)
• Dział: „Równania, nierówności, układy równań”.
• Treść z PP – 6: Równania i nierówności.
• Konwencja Praw Człowieka – Wolność wyrażania opinii.
• Standard IV: Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.

Temat lekcji: Zastosowanie równań do rozwiązywania zadań tekstowych.

Cel ogólny:
Ustalenie poziomu edukacyjnego uczniów w zakresie stosowania równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Cele operacyjne:
Uczeń zna:
▪ Pojęcia dotyczące równań,
▪ Sposoby rozwiązywania zadań tekstowych za pomocą równań.
Uczeń potrafi:
▪ Czytać informacje ze zrozumieniem, selekcjonować je,
▪ Rozwiązywać różne typy zadań za pomocą równań,
▪ Przeprowadzić analizę zadania,
▪ Zapisać związki między wielkościami występującymi w zadaniu za pomocą wyrażeń algebraicznych,
▪ Ułożyć równanie,
▪ Rozwiązać równanie,
▪ Sprawdzić warunki zadania, podać odpowiedź,
▪ Współdziałać w zespole,
▪ Przedstawić rozwiązanie zadania,
▪ Zastosować wiedzę matematyczną do rozwiązywania problemów z różnych dziedzin życia,
▪ Samodzielnie ocenić swoją pracę,
▪ Przyjąć aktywną postawę wobec problemów.

Cele wychowawcze:
▪ Rozwijanie aktywności uczniów,
▪ Rozwijanie logicznego myślenia,
▪ Rozwijanie umiejętności porozumiewania się językiem matematyki,
▪ Rozwijanie umiejętności wyrażania opinii na temat stopnia opanowania tematu (Konwencja Praw Człowieka).
Metody pracy:

- rozwiązywanie zadań,
- prezentacja rozwiązań zadań tekstowych.

Formy pracy:

- praca z całą klasą,
- praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

- koperty z rozsypanką,
- zestaw zadań o różnym stopniu trudności,
- arkusz ewaluacyjny (karta samooceny ucznia),
- arkusze do prezentacji rozwiązań.

Przebieg lekcji:

CZYNNOŚCI WSTĘPNE:

1. Powitanie. Sprawdzenie obecności. Podział uczniów na grupy.
2. Przedstawienie uczniom celu lekcji. Zapisanie tematu lekcji.

CZĘŚĆ WŁAŚCIWA:

1. Praca w grupach.

✓ Zabawa na dobry początek – koperty z rozsypanką (grupy nie otrzymują za to zadanie punktów).

Uporządkuj etapy rozwiązywania zadań tekstowych za pomocą równań – załącznik nr 1.

✓ Przedstawienie warunków pracy w grupach – załącznik nr 2.

✓ Rozwiązywanie zadań o różnym stopniu trudności – załącznik nr 3.

✓ Prezentacja rozwiązań na tablicy (Uczniowie prezentują na arkuszach swoje rozwiązania).

✓ Ocena rozwiązań zadań przez nauczyciela.

ZAKOŃCZENIE:

1. Ewaluacja zajęć. Uczniowie wypełniają arkusz ewaluacyjny - kartę samooceny – załącznik nr 4.

2. Praca domowa:

▪ Zadanie 1 str. 99 (podręcznik)

▪ Zadanie 380 str. 75 (zbiór)

▪ Zadanie dla chętnych:

„Sen miałem dziwny. A tak to było: W tłumie kosmitów na placu stałem. Dwieście ich oczu ...