Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA
W KLASIE III GIMNAZJUM
Temat lekcji: Zastosowanie równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Opracowała:
Katarzyna Marchwicka
ARKUSZ ROZMOWY PRZEDHOSPITACYJNEJ
νImię i nazwisko nauczyciela: ……………………………………………………………………....................................
νData: ………………………. Klasa: ……………………………
νCel hospitacji: ……………………………………………………………………………………….…………………………………………………………...
ν.………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………….
νInformacja na temat uczniów, których będziemy obserwować:
ν…..………………………………………………………………………………...... ν……………………………………………………………………………………..
ν……………….……………………………………………………………………... ν……………………………………………………………………………………..
ν…..………………………………………………………………………………...... ν……………………………………………………………………………………..
ν……………….……………………………………………………………………... ν……………………………………………………………………………………..
ν…..………………………………………………………………………………...... ν……………………………………………………………………………………..
ν……………….……………………………………………………………………... ν……………………………………………………………………………………..
νOczekiwane umiejętności uczniów:..........................................................................................................................................................................
ν……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
ν……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
ν……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
ν……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
νPodpis nauczyciela: Podpis dyrektora:
ν……………………………….…….……………….. ……………………………………..…………………
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE III GIMNAZJUM
• Program nauczania matematyki w gimnazjum MATEMATYKA KROK PO KROKU
(Nr dopuszczenia DKW – 4014 – 91/99)
• Dział: „Równania, nierówności, układy równań”.
• Treść z PP – 6: Równania i nierówności.
• Konwencja Praw Człowieka – Wolność wyrażania opinii.
• Standard IV: Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.
Temat lekcji: Zastosowanie równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Cel ogólny:
Ustalenie poziomu edukacyjnego uczniów w zakresie stosowania równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Cele operacyjne:
Uczeń zna:
▪ Pojęcia dotyczące równań,
▪ Sposoby rozwiązywania zadań tekstowych za pomocą równań.
Uczeń potrafi:
▪ Czytać informacje ze zrozumieniem, selekcjonować je,
▪ Rozwiązywać różne typy zadań za pomocą równań,
▪ Przeprowadzić analizę zadania,
▪ Zapisać związki między wielkościami występującymi w zadaniu za pomocą wyrażeń algebraicznych,
▪ Ułożyć równanie,
▪ Rozwiązać równanie,
▪ Sprawdzić warunki zadania, podać odpowiedź,
▪ Współdziałać w zespole,
▪ Przedstawić rozwiązanie zadania,
▪ Zastosować wiedzę matematyczną do rozwiązywania problemów z różnych dziedzin życia,
▪ Samodzielnie ocenić swoją pracę,
▪ Przyjąć aktywną postawę wobec problemów.
Cele wychowawcze:
▪ Rozwijanie aktywności uczniów,
▪ Rozwijanie logicznego myślenia,
▪ Rozwijanie umiejętności porozumiewania się językiem matematyki,
▪ Rozwijanie umiejętności wyrażania opinii na temat stopnia opanowania tematu (Konwencja Praw Człowieka).
Metody pracy:
- rozwiązywanie zadań,
- prezentacja rozwiązań zadań tekstowych.
Formy pracy:
- praca z całą klasą,
- praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
- koperty z rozsypanką,
- zestaw zadań o różnym stopniu trudności,
- arkusz ewaluacyjny (karta samooceny ucznia),
- arkusze do prezentacji rozwiązań.
Przebieg lekcji:
CZYNNOŚCI WSTĘPNE:
1. Powitanie. Sprawdzenie obecności. Podział uczniów na grupy.
2. Przedstawienie uczniom celu lekcji. Zapisanie tematu lekcji.
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA:
1. Praca w grupach.
✓ Zabawa na dobry początek – koperty z rozsypanką (grupy nie otrzymują za to zadanie punktów).
Uporządkuj etapy rozwiązywania zadań tekstowych za pomocą równań – załącznik nr 1.
✓ Przedstawienie warunków pracy w grupach – załącznik nr 2.
✓ Rozwiązywanie zadań o różnym stopniu trudności – załącznik nr 3.
✓ Prezentacja rozwiązań na tablicy (Uczniowie prezentują na arkuszach swoje rozwiązania).
✓ Ocena rozwiązań zadań przez nauczyciela.
ZAKOŃCZENIE:
1. Ewaluacja zajęć. Uczniowie wypełniają arkusz ewaluacyjny - kartę samooceny – załącznik nr 4.
2. Praca domowa:
▪ Zadanie 1 str. 99 (podręcznik)
▪ Zadanie 380 str. 75 (zbiór)
▪ Zadanie dla chętnych:
„Sen miałem dziwny. A tak to było: W tłumie kosmitów na placu stałem. Dwieście ich oczu ...