Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM KÓŁKA MATEMATYCZNEGO
DLA UCZNIÓW I – III GIMNAZJUM
Opracowała:
Katarzyna Marchwicka
I WSTĘP
Program przeznaczony jest do realizowania w czasie zajęć kółka matematycznego w klasach I – III. Adresowany jest do uczniów, którzy wykazują uzdolnienia matematyczne, są zainteresowani pogłębianiem wiedzy oraz rozszerzaniem swojej wiedzy w zakresie matematyki.
Program przewiduje, że w czasie zajęć uczniowie będą poszerzali i pogłębiali wiedzę oraz umiejętności nabyte podczas lekcji matematyki, a także zapoznawali się z nowymi treściami i zagadnieniami matematycznymi.
II CELE EDUKACYJNE:
1. Przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów z zakresu różnych dziedzin kształcenia szkolnego oraz życia codziennego.
2. Przyswajanie przez uczniów języka matematycznego, dostrzeganie, formułowanie i rozwiązywanie problemów.
3. Rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie wykorzystania poznanej wiedzy do rozwiązywania problemów.
4. Spostrzeganie w różny sposób tego samego problemu, szukanie różnych dróg rozwiązywania go.
5. Poszerzanie zakresu swoich umiejętności poprzez realizację treści wykraczających poza program nauczania.
6. Przyzwyczajanie uczniów do samodzielnego uczenia się.
7. Kształtowanie osobowości; rozwój własnych zainteresowań i uzdolnień.
III TREŚCI NAUCZANIA
|Hasło programowe |Treści zajęć |Umiejętności |
|1. Liczby rzeczywiste |- Zbiory i przedziały liczbowe |- Znajomość zależności pomiędzy zbiorami liczbowymi, |
| |- Własności działań w zbiorze liczb rzeczywistych. |Wykonywanie działań na przedziałach, |
| | |Stosowanie własności działań w zbiorze liczb |
| | |rzeczywistych. |
|2. Wyrażenia algebraiczne |- Wzory skróconego mnożenia, również sześcian sumy i |- Stosowanie wzorów skróconego mnożenia w zadaniach, |
| |różnicy wyrażeń algebraicznych, suma i różnica |Umiejętność usuwania niewymierności z mianownika. |
| |sześcianów, | |
| |-Usuwanie niewymierności z mianownika. | |
|3.Równania i nierówności, |-Zastosowanie równań, nierówności i układów równań do |-Analizowanie treści zadań. |
|Układy równań |rozwiązywania zadań tekstowych. |-Zapisywanie zależności pomiędzy danymi za pomocą |
| |- Rozwiązywanie równań z wartością bezwzględną. |symboli. |
| |- Rozwiązywanie prostych równań oraz nierówności |-Układanie równań, nierówności oraz układów równań. |
| |kwadratowych. |- Umiejętność rozwiązywania równań z wartością |
| | |bezwzględną, równań i nierówności kwadratowych. |
|4.Funkcja i jej własności |-Sposoby opisywania funkcji. |-Przedstawianie tej samej funkcji w różny sposób. |
| |-Funkcja liniowa i jej własności. |-Rozwiązywanie problemów związanych z funkcją |
| |-Równanie prostej: |liniową. |
| |a)prostej równoległej |-Zapisywanie równań prostych równoległych i prostych |
| |b) prostej prostopadłej. |prostopadłych. |
|5.Figury geometryczne na płaszczyźnie. |-Wykorzystanie twierdzenia Pitagorasa i własności |-Spostrzeganie zależności pomiędzy elementami figur |
| |miarowych figur do obliczania pól i obwodów figur |płaskich . |
| |płaskich. |-Wykorzystanie znajomości twierdzenia i własności do |
| |-Wykorzystanie twierdzenia Pitagorasa i własności |rozwiązywania zadań. |
| |miarowych figur do rozwiązywania zadań na dowodzenie. | |
| |-Rozwiązywanie zadań konstrukcyjnych. | |
|6. Figury geometryczne w przestrzeni. |-Zadania na dowodzenie z wykorzystaniem tw. Pitagorasa|-Wykorzystanie twierdzeń do dowodzenia. |
| |i tw. Talesa. |-Obliczanie pól powierzchni brył obrotowych. |
| |-Obliczanie pola powierzchni i objętości figur ...