Dodaj publikację
Autor
Renata Piątkiewicz
Data publikacji
2009-03-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
230

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz "Monarchia Kazimierza Wielkiego" jest przeznaczony do realizacji dla uczniów I klasy gimnazjum z zastosowaniem pracy w grupach, pracy z podręcznikiem i drzewa decyzyjnego.
 Pobierz (doc, 44,5 KB)

Podgląd treści


Scenariusz lekcji historii dla klasy pierwszej Opracowała : Renata Piątkiewicz
Temat: Monarchia Kazimierza Wielkiego
Cele lekcji:
Uczeń pamięta:
* nazwy ziem, jakie obejmowało Królestwo Polskie za panowania Kazimierza Wielkiego,
* daty i fakty związane z omawianymi wydarzeniami (1333, 1343, 1364, 1370).

Uczeń rozumie:
* pojęcia: traktat, pokój, polityka zagraniczna, statut, osadnictwo,
*  znaczenie wymienionych pojęć,
* na czym polegało umocnienie wewnętrzne kraju przez Kazimierza Wielkiego.
*  znaczenie reform Kazimierza Wielkiego dla rozwoju Polski,
*  rolę jaką odegrał Kazimierz w umocnieniu Polski w XIV wieku

Uczeń umie :
* nazwać i pokazać na mapie ziemie przyłączone do Polski przez Kazimierza Wielkiego,
* ocenić politykę wewnętrzną i zagraniczną Kazimierza Wielkiego.
* wymienić osiągnięcia gospodarcze, kulturalne i polityczne Kazimierza Wielkiego,
* współpracować w grupie,
* samodzielnie wnioskować, zdobywać wiedzę i umiejętności,
* prezentować zdobytą wiedzę i umiejętności na forum klasy,
* operować poznanymi pojęciami,

Metody:
* praca w grupach,
* praca z podręcznikiem
* drzewo decyzyjne
forma pracy: indywidualna i zbiorowa
Środki dydaktyczne:
* mapa ścienna "Polska w drugim tysiącleciu" , atlasy
* podręcznik,

1. Czynności porządkowe, sprawdzenie listy obecności
2. Wprowadzenie

a) Uczniowie przypominają i utrwalają wiadomości z poprzednich lekcji, odpowiadając na pytania dotyczące panowania władców z dynastii Piastów.

c) Wyjaśnienie i zapisanie tematu lekcji
3. Rozwinięcie

a) Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i przedstawia grupom ich zadania.
- Każda grupa ma opracować po kilka pytań dotyczących odpowiednio: władzy (polityki), gospodarki i prawa oraz oświaty w państwie Kazimierza Wielkiego.
- Grupy mogą korzystać z mapy oraz podręcznika oraz materiałów pomocniczych przygotowanych przez siebie.
- Pytania powinny być tak sformułowane, żeby można było na nie udzielić jedno- lub dwuzdaniowej odpowiedzi. Przedstawiciele grup zapisują na małych arkuszach papieru swoje pytania
- Po upływie określonego czasu ( max.5-7 minut) arkusze należy zawiesić na tablicy. Pozostali uczniowie zapoznają się z nimi.
Nauczyciel pomaga przy układaniu i sprawdzaniu pytań.

b) Każda grupa odpowiada na pytania innej grupy (tj. grupa układająca pytania z polityki odpowiada na pytania dotyczące gospodarki itd.).
- Przy odpowiedziach uczniowie mogą korzystać z podręcznika, mapy czy też atlasów.

c)W parach uczniowie uzupełniają schemat drzewa decyzyjnego: ,,Polsce zagrażają sąsiedzi . Jakie działania powinien podjąć Kazimierz Wielki?” Po upływie max. 10 min. prezentują możliwe rozwiązania oraz wynikające z nich pozytywne i negatywne skutki.
d) praca z mapą i atlasami – omówienie zmian terytorialnych państwa polskiego za rządów Kazimierza Wielkiego.
e)Uczniowie ustnie wykonują ćw. 7 s.183 –podr.
4. Podsumowanie

a) Gra skojarzeń
Gra dydaktyczna wykorzystana jest na tej lekcji do utrwalenia poznanych faktów, pojęć i wydarzeń.
Zabawa polega na uzupełnianiu brakujących wyrazów w hasłach i odgadywaniu znaczenia dat, pojęć itp. dotyczących panowania ...