Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Małgorzata Mielczarska-Szmidt
Obliczanie pól czworokątów
Scenariusz lekcji otwartej dla Dyrekcji i Rodziców w klasie Ib
Lekcja składa się z następujących części:
1. Powitanie klasy
2. Sprawdzenie listy obecności
3. Realizacja tematu
4. Podsumowanie lekcji
Cele lekcji:
1. Cele operacyjne: Uczeń:
• rozpoznaje czworokąty na podstawie podanych własności;
• rysuje czworokąty na podstawie podanych własności;
• posługuje się pojęciami dotyczącymi geometrii;
• zna wzory na obliczanie pól i obwodów poznanych czworokątów;
• stosuje własności czworokątów.
2. Cele wychowawcze:
• Nabywanie umiejętności precyzyjnego formułowania wypowiedzi
• Doskonalenie sposobów wzajemnego komunikowania się
Pomoce dydaktyczne: program multimedialny „Pola czworokątów”, kartki z zadaniami, zeszyt przedmiotowy.
Metoda pracy: pytająca, ćwiczeń
Forma pracy: praca z całą klasą, praca z uczniem przy tablicy, praca indywidualna.
Realizacja tematu:
Realizacja tematu rozpoczyna się od przedstawienia prezentacji „Pola czworokątów”. Celem prezentacji było przypomnienie wzorów na obliczanie pól poznanych czworokątów.
[pic][pic]
[pic][pic]
[pic][pic]
[pic][pic]
[pic][pic]
[pic][pic]
[pic][pic]
[pic]
Nauczyciel rozdaje uczniom karki (KARTĘ PRACY) z zadaniami:
KARTA PRACY
Imię i nazwisko ucznia…………………………………………………
Klasa………………………….
|Zadania |Rozwiązania |
|1.Oblicz pole i obwód prostokąta o bokach długości 5 |a = |
|cm i 6 cm. |b = |
| |P = |
| |Obw = |
|2. Obwód kwadratu wynosi 12 cm. Ile wynosi pole tego |Obw = P = ? |
|kwadratu? | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|3. Pole prostokąta jest równe 12 cm2, a jego obwód |P = a = ? |
|wynosi 14 cm. Jakie długości mają boki prostokąta? |Obw = b = ? |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|4. Oblicz pole rombu, którego przekątne mają długość |p = P = ? |
|13cm i 17 cm. |q = |
| |P = |
| | |
|5. Pole rombu wynosi 56 cm2. Jedna z jego przekątnych| |
|ma długość 8 cm. Ile wynosi długość drugiej | |
|przekątnej? | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|6. Obwód rombu ma 52 cm, a przekątne mają długości |rys. pomocniczy |
|24 cm i 10 cm. Oblicz pole tego rombu oraz długość | |
|jego wysokości. | |
| | |
| |[pic] |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Część praktyczna – uczniowie rozwiązują zadania. Część zadań robiona jest na tablicy pod kierunkiem nauczyciela; niektóre zadania rozwiązywane są samodzielnie, a później wspólnie sprawdzane. Zadania, które nie zostały rozwiązane na lekcji są zadane jako praca domowa.
Podsumowanie lekcji – w formie pochwały uczniów aktywnych na lekcji