Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Mielczarska-Szmidt
Data publikacji
2009-03-09
Średnia ocena
5,00
Pobrań
188

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji oparty jest na prezentacji multimedialnej, która ma na celu przypomnienie najważniejszych wzorów na pola czworokątów. Scenariusz zawiera kartę pracy dla ucznia.
 Pobierz (doc, 396,5 KB)

Podgląd treści

Małgorzata Mielczarska-Szmidt

Obliczanie pól czworokątów

Scenariusz lekcji otwartej dla Dyrekcji i Rodziców w klasie Ib

Lekcja składa się z następujących części:
1. Powitanie klasy
2. Sprawdzenie listy obecności
3. Realizacja tematu
4. Podsumowanie lekcji

Cele lekcji:
1. Cele operacyjne: Uczeń:
• rozpoznaje czworokąty na podstawie podanych własności;
• rysuje czworokąty na podstawie podanych własności;
• posługuje się pojęciami dotyczącymi geometrii;
• zna wzory na obliczanie pól i obwodów poznanych czworokątów;
• stosuje własności czworokątów.
2. Cele wychowawcze:
• Nabywanie umiejętności precyzyjnego formułowania wypowiedzi
• Doskonalenie sposobów wzajemnego komunikowania się
Pomoce dydaktyczne: program multimedialny „Pola czworokątów”, kartki z zadaniami, zeszyt przedmiotowy.
Metoda pracy: pytająca, ćwiczeń
Forma pracy: praca z całą klasą, praca z uczniem przy tablicy, praca indywidualna.

Realizacja tematu:

Realizacja tematu rozpoczyna się od przedstawienia prezentacji „Pola czworokątów”. Celem prezentacji było przypomnienie wzorów na obliczanie pól poznanych czworokątów.

[pic][pic]

[pic][pic]

[pic][pic]

[pic][pic]

[pic][pic]
[pic][pic]

[pic][pic]

[pic]

Nauczyciel rozdaje uczniom karki (KARTĘ PRACY) z zadaniami:

KARTA PRACY

Imię i nazwisko ucznia…………………………………………………
Klasa………………………….

|Zadania |Rozwiązania |
|1.Oblicz pole i obwód prostokąta o bokach długości 5 |a = |
|cm i 6 cm. |b = |
| |P = |
| |Obw = |
|2. Obwód kwadratu wynosi 12 cm. Ile wynosi pole tego |Obw = P = ? |
|kwadratu? | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|3. Pole prostokąta jest równe 12 cm2, a jego obwód |P = a = ? |
|wynosi 14 cm. Jakie długości mają boki prostokąta? |Obw = b = ? |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|4. Oblicz pole rombu, którego przekątne mają długość |p = P = ? |
|13cm i 17 cm. |q = |
| |P = |
| | |
|5. Pole rombu wynosi 56 cm2. Jedna z jego przekątnych| |
|ma długość 8 cm. Ile wynosi długość drugiej | |
|przekątnej? | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|6. Obwód rombu ma 52 cm, a przekątne mają długości |rys. pomocniczy |
|24 cm i 10 cm. Oblicz pole tego rombu oraz długość | |
|jego wysokości. | |
| | |
| |[pic] |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |

Część praktyczna – uczniowie rozwiązują zadania. Część zadań robiona jest na tablicy pod kierunkiem nauczyciela; niektóre zadania rozwiązywane są samodzielnie, a później wspólnie sprawdzane. Zadania, które nie zostały rozwiązane na lekcji są zadane jako praca domowa.

Podsumowanie lekcji – w formie pochwały uczniów aktywnych na lekcji