Dodaj publikację
Autor
Anna Salij-Kaczkowska
Data publikacji
2009-03-12
Średnia ocena
5,00
Pobrań
578

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program napisany z myślą o uczniach, którzy mają trudności z matematyką. Realizowany w ostatniej klasie szkoły podstawowej.
 Pobierz (doc, 45,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH

Z MATEMATYKI
DLA UCZNIÓW KLAS 6

„Już potrafię”

opracowała: Anna Salij-Kaczkowska

do programu nauczania matematyki w szkole podstawowej
„MATEMATYKA 2001”

W Szkole Podstawowej nr 10 w Głogowie realizowane są zajęcia z matematyki w oparciu o program nauczania „MATEMATYKA 2001”, z wykorzystaniem podręcznika wydanego przez WSiP. Uzupełnieniem podręcznika są zeszyty ćwiczeń. Zajęcia wyrównawcze z matematyki w wymiarze 1 godziny tygodniowo, realizowane są II semestrze klasy 6. Przeznaczone są dla uczniów, którzy mają kłopoty z nabyciem podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania. Zajęcia skierowane są więc głównie do uczniów, których trudności w nauce matematyki związane są z absencją szkolną, dysfunkcjami (np. zaburzona percepcja słuchowa) oraz niewielkimi możliwościami umysłowymi.
Program opracowany został więc z myślą o dzieciach ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. Indywidualizacja procesu nauczania jest niezbędna w pracy z tymi dziećmi. Wymagania edukacyjne należy zatem dostosować do indywidualnych możliwości dzieci, szczególnie w zakresie: tempa pracy, stopniowania trudności, stosowania metod nauczania (metody aktywizujące) oraz wprowadzania różnych środków dydaktycznych.
Podczas zajęć należy wzmacniać motywację do nauki stosując system nagród. Aby praca nauczyciela i ucznia stała się efektywna należy zadbać o miłą i pełną życzliwości atmosferę podczas zajęć.

CELE KSZTAŁCENIA
Cele ogólne:
▪ Utrwalenie materiału i wyrównanie umiejętności tak, aby uczeń mógł osiągnąć lepsze wyniki na sprawdzianie dla klas 6
▪ Kształtowanie umiejętności myślenia i jasnego formułowania wniosków
▪ Przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej w rozwiązywaniu problemów z życia codziennego

Cele szczegółowe:
▪ Pokonanie wewnętrznych obaw - "nie potrafię, nie umiem - mogę to zrobić, rozumiem"
▪ Stymulowanie logicznego myślenia
▪ przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania prostych zadań
▪ wyrabianie nawyku sprawdzania uzyskanych rozwiązań
▪ kształcenie umiejętności jasnego formułowania odpowiedzi
▪ analiza prostych zagadnień i problemów matematycznych
▪ praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki
▪ osiąganie sprawności w rachunku pamięciowym
▪ wyrabianie systematyczności, pracowitości, wytrwałości i samodzielności

Metody nauczania
▪ Prezentacja materiału przez nauczyciela - wyjaśnianie fragmentów, których uczniowie nie zrozumieli podczas lekcji
▪ Rozwiązywanie zadań – początkowo z pomocą nauczyciela, później samodzielnie

Środki dydaktyczne
▪ Karty pracy
▪ Podręcznik i zeszyty ćwiczeń
▪ Szablony figur geometrycznych, modele i siatki brył
▪ Komputer, programy komputerowy „MATEMATYKA 2001”

Kontrola pracy ucznia i ocenianie
Braki w opanowaniu wiadomości określane są na podstawie kart pracy i aktywności podczas zajęć. Uczniowie samodzielnie dokonują oceny swych postępów poprzez wypełnianie kart „już potrafię”.

MATERIAŁ NAUCZANIA

1. Liczby naturalne
▪ działania na liczbach naturalnych
▪ rachunek pamięciowy
▪ kolejność wykonywania działań
▪ wielokrotności i dzielniki
▪ cechy podzielności przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 25, 50 i 100

2. Ułamki zwykłe i dziesiętne
▪ dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielnie ułamków zwykłych
▪ dodawanie i odejmowanie ułamków ...