Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Ład międzynarodowy w pierwszej połowie XIX wieku.
kl. II Gimnazjum
Cele lekcji:
Po skończonej lekcji uczniowie:
- znają pojęcia: restauracja, konserwatyzm, uwłaszczenie,
- wiedzą jakimi sposobami posługiwali się monarchowie Świętego Przymierza w celu utrzymania międzynarodowego ładu,
- wiedzą, na jakich grupach społecznych opierały się rządy restauracji, oraz jakie grupy sprzeciwiały się tym rządom,
- potrafią scharakteryzować programy i metody działania ugrupowań zwalczających rządy restauracji rządy restauracji,
- dostrzegają znaczenie Kodeksu Cywilnego, który został zachowany po upadku Napoleona,
- wiedzą, jak doszło do odzyskania niepodległości przez Grecję,
- wiedzą, kiedy miały miejsce rewolucje we Francji i w Belgii i czym się zakończyły,
- wiedzą, jak wyglądała polityka zagraniczna Stanów Zjednoczonych w I połowie XIX wieku,
- wiedzą, które z państw Ameryki Południowej uzyskały niepodległość w I połowie XIX wieku.
Metoda: praca pod kierunkiem w oparciu o podręcznik i tekst źródłowy,
Opowiadanie z elementami rozmowy nauczającej.
Środki dydaktyczne:
- podręcznik: Z. Kozłowska, K. Zielińska - ,,U źródeł współczesności. Czasy nowożytne”,
- tekst źródłowy ,,Zasady polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych”,
- mapy: „Europa w latach 1815-1871”
- ilustracje: ,,Portret księcia Adama Czartoryskiego (1770-1861), ,,Założyciele Świętego Przymierza: Aleksander I (car Rosji), Franciszek I (cesarz Austrii) i Fryderyk Wilhelm III (król Prus)”.
Tok lekcji
| Czynności nauczyciela | Czynności uczniów | Uwagi |
|N. sprawdza obecność. | | |
|Wymień najważniejsze wynalazki techniczne pierwszej połowy XIX |U. wymienia. | |
|wieku i wskaż te dziedziny życia, które zostały zrewolucjonizowane.| | |
| | | |
|Wyjaśnij, jakie zmiany społeczno-gospodarcze dokonywały się w tej | | |
|epoce na wsi, a jakie w miastach. | | |
| |U. wyjaśnia. | |
|Wskaż wspólne elementy koncepcji tzw. socjalistów utopijnych. | | |
| | | |
|Wskaż różnice pomiędzy ideałami sztuki klasycystycznej i | | |
|romantycznej |U. odpowiada. | |
| | | |
| | | |
| |U. odpowiada. | |
|Na dzisiejszej lekcji dowiemy się, jakie państwa miały istotny | | |
|wpływ na kształtowanie się ładu międzynarodowego w I połowie XIX | | |
|wieku | | |
| | | |
|N. podaje temat: Ład międzynarodowy w pierwszej połowie XIX wieku. |U. zapisują temat w zeszytach. |Zapis tematu na |
| | |tablicy. |
|Epokę po kongresie wiedeńskim (1815 r.) nazwano w Europie okresem | | |
|restauracji – dążenie do przywrócenia dawnych praw i stosunków | | |
|sprzed rewolucji (przywrócenie obalonego systemu, ustroju władzy). | | |
|Władcy państw europejskich, Kościoły, arystokracja i bogate | | |
|mieszczaństwo obawiali się zasad wolności i demokracji, które | | |
|wprowadziła w życie rewolucja francuska. Wymień te zasady? | | |
|Godziły one w ich władzę i ekonomiczną przewagę nad resztą | | |
|społeczeństwa. Starali się zlikwidować | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| |U. wymienia | |
| Czynności nauczyciela | Czynności uczniów | Uwagi |
|lub ograniczyć zdobycze rewolucji i wojen napoleońskich (np.| | |
|zniesienie szczepień przeciw ospie w państwie Kościelnym, | | |
|zlikwidowano oświetlenie ulic i zakaz żebrania). We Francji za | | |
|wzniesienie okrzyku: ,,Niech żyje cesarz” groziły kary więzienia. | | |
|Kontrola przestrzegania wszystkich nakazów i zakazów znajdowała się| | |
|w rękach cenzury i policji. Zabraniano ...