Dodaj publikację
Autor
Kalina Kruszewska
Data publikacji
2009-03-26
Średnia ocena
5,00
Pobrań
116

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

O negatywnym i pozytywnym wpływie jaki na rozwój dziecka mają mass media oraz roli edukacji i wychowania w kształtowaniu u dzieci umiejętność właściwego korzystania z mediów, czyli selektywnego i krytycznego.
 Pobierz (doc, 59,5 KB)

Podgląd treści


Kalina Kruszewska
Wpływ mass mediów na rozwój dziecka

Żyjemy w świecie wszechobecnej informacji, która dociera do nas dzięki mass mediom, czyli środkom masowego przekazu, takim jak: radio, telewizja, Internet, gry komputerowe, prasa. Łatwy dostęp do informacji niesie ze sobą zarówno wiele korzyści, jak i zagrożeń. Edukacja i wychowanie we współczesnym świecie stają więc przed niezwykle ważnym zadaniem, aby ukształtować w odbiorcach umiejętność właściwego korzystania z mediów, selektywnego i krytycznego. Zadanie to jest szczególnie ważne w odniesieniu do dzieci, czyli „bezbronnych” odbiorców przekazywanych przez media treści.
Rodzina powinna być bardzo wyczulona na to zadanie wychowawcze. To od niej głównie zależy, jakiego odbiorcę ukształtuje w dziecku. Rola szkoły, choć też znacząca, wydaje mi się drugorzędna. Wynika to chociażby z faktu, że dzieci rozpoczynając naukę w szkole, mają już kilkuletnie doświadczenie w obcowaniu z mediami. Przeważnie już w wieku 2 lat dziecko zaczyna oglądać filmy rysunkowe.
Szkoła winna stanowić dopełnienie wychowania w tej dziedzinie zapoczątkowanego w rodzinie. Nie można obciążać szkoły całą odpowiedzialnością za przygotowanie młodych ludzi do właściwego poruszania się po świecie mass mediów, który jest niewątpliwie również ich światem. Potrzebne jest wprowadzenie do szkół szeroko rozumianej edukacji medialnej, która dotyczyłaby nie tylko informatyki, ale uczyła również rozumienia języka mediów i posługiwania się nim, a także wyjaśniała psychologiczne mechanizmy oddziaływania i potrzebę uruchamiania aktywności własnej, czyli świadomego decydowania o sposobie korzystania z informacji. Problem ten wskazuje także na potrzebę przygotowania w tym kierunku kadry pedagogicznej, która potrafiłaby sprostać temu niełatwemu zadaniu.
Platon już w IV w. p.n.e. zastanawiał się: „Czy możemy tak łatwo dopuścić do tego, żeby dzieci słuchały byle jakich mitów, wymyślonych przez byle kogo i przyjmowały je do duszy, gdy większość z tych mitów jest sprzeczna z tymi prawdami, w które jak sądzimy powinny wierzyć, gdy dorosną?”
Każdy rodzic powinien zadać sobie zbliżone pytanie. Przecież bajki emitowane przez telewizję czy gry komputerowe to nic innego jak owe mity, które kształtują psychikę naszych dzieci. Dzieci, które dorosną i będą pełnić różne role społeczne, a tym samym wpływać na kształt świata, w którym przyjdzie nam żyć.
Aby uwypuklić rangę problemu, zacznę od przedstawienia niebezpieczeństw, które płyną z niewłaściwego korzystania z mass mediów. Dostępność informacji, swoboda komunikowania się z innymi, jest większa niż kiedykolwiek. Moc bombardujących nas informacji, z różnych zakątków świata wcale nie upraszcza życia. Z jednej strony możemy ulegać różnym zachętom, reklamom i w entuzjastyczny sposób reagować na to, co znajdujemy w Internecie, a z drugiej strony nasza psychika ...