Dodaj publikację
Autor
Dorota Podstawska
Data publikacji
2009-04-06
Średnia ocena
5,00
Pobrań
132

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł dotyczący objawów dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym.
 Pobierz (doc, 29,0 KB)

Podgląd treści


OBJAWY DYSLEKSJI U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM.

Dysleksja polega na trudnościach w czytaniu, często związanych z trudnościami w pisaniu. Dziecko w wieku szkolnym nie potrafi zastosować w praktyce poznanych zasad ortograficznych (robi błędy), myli litery podobne fonetycznie lub zbliżone wyglądem, przestawia litery lub cząstki wyrazów, gubi litery itp. Dysleksja nie jest zaburzeniem ,które można wyleczyć, ale wczesne rozpoznanie predyspozycji dziecka pozwala na jej złagodzenie.
Zwykle pierwsze niepokojące objawy dysleksji są dostrzegane dopiero w szkole – dziecko źle czyta, brzydko pisze, robi dużo błędów ortograficznych.
Już u 3,4-latków można poznać, które z nich są zagrożone dysleksją. Takie dziecko niechętnie rysuje i maluje, nie lubi układać puzzli, lepić z plasteliny, oglądać ilustracji w książkach. Bywa też mało sprawne ruchowo. Jeśli nie zacznie się z nim odpowiednio wcześnie pracować, w szkole może mieć kłopoty.
Dziecko trzeba zachęcać do rysowania, malowania, biegania, układania puzzli, poświęcać mu więcej czasu, czytać dużo książeczek, rozmawiać z nim. Jeśli 3-letnie dziecko nie mówi jeszcze pełnymi zdaniami, warto z nim pójść do logopedy.
Jeśli malec nie radzi sobie z codziennymi czynnościami, takimi jak samodzielne ubieranie się, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, jedzenie, cierpliwie należy go tego uczyć, chwalić, zachęcać, aby radził sobie sam.
Dzieci zagrożone dysleksją nierzadko zaczynają mówić później niż rówieśnicy, a ich mowa bywa niewyraźna. Warto wówczas pójść z dzieckiem do logopedy. Im wcześnie dostrzeże się pewne nieprawidłowości czy opóźnienia rozwojowe, tym większa szansa na wyćwiczenie u dziecka poszczególnych umiejętności, które sprawią, zę czytanie i pisanie nie będzie dla niego problemem.

Niepokojące objawy:
0-3 lat
-Opóźniony rozwój ruchowy (dziecko słabo lub wcale nie raczkuje, późno zaczyna chodzić, ma osłabione napięcie mięśniowe, kłopoty z utrzymaniem równowagi).
- Dłuższe utrzymywanie się odruchów wrodzonych.
- Opóźniony rozwój mowy.
3-5 lat
- Wolniejszy rozwój ruchowy(dziecko słabo biega, ma trudności w utrzymaniu równowagi, zapinaniu guzików, trzymaniu kredki, zakładaniu butów).
- Niechęć do rysowania, malowania, układania klocków i puzzli.

6 lat
- Trudności z wymową, zapamiętywaniem prostych wierszyków.
Problemy w odróżnianiu głosek i sylab.
- Kłopoty w orientacji w czasie (odróżnianie pory roku, dnia, godziny) i przestrzeni (przód, tył, góra, dół).
- Oburęczność (dziecko myli prawą i lewą rękę).
Mała sprawność manualna.
Trudności w rysowaniu, układaniu obrazków według wzoru.

Wykorzystałam fr. artykułu M. Góreckiej - Czuryłło