Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
AUTOR PROGRAMU:
ARTUR WĘGRZYŃSKI
WYCHOWAWCA
MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA
SOCJOTERAPII NR 1
W SZCZECINIE
„Świat sztuki jest czymś więcej niż tylko światem
wyobraźni. Angażuje on bowiem ludzką egzy-
stencję we wszystkich wymiarach i w każdej
dziedzinie.”
I.Duvidnaud
ROZSZERZONY PROGRAM
WYCHOWANIA POPRZEZ SZTUKĘ
wprowadzony we wrześniu 2006r.
1. WSTĘP
Program niniejszy jest jednocześnie podsumowaniem moich myśli i doświadczeń,
a jednocześnie projekcją wyobrażeń o okresie następnym. Właściwie od zawsze interesowałem się kulturą i sztuką szeroko pojętą i ich wpływem na rozwój osobniczy człowieka, na zmiany w jego sposobie pojmowania i odbierania świata, korzystne zmiany w sposobie wartości. To zadecydowało, że postanowiłem jako główny kierunek mojej pracy wychowawczej obrać właśnie wychowanie poprzez sztukę. Na podstawie literatury i różnego rodzaju publikacji zaznajomiłem się z wszelkimi aspektami psychofizycznych możliwości percepcji i ekspresji dzieci i młodzieży na otaczający je świat.
Współczesna rzeczywistość społeczno – ekonomiczna narzuca określony sposób percepcji wartości, a rozwój form ekspresji twórczej jest powszechnie zrozumiały i akceptowany. Zarówno przed dorosłymi (nauczyciele i wychowawcy ) jak i dziećmi ( uczniami ) stawia się nowe i wysokie wymagania. Realizacja tegoż programu ma rozwinąć u młodych ludzi samodzielność myślenia, a co za tym idzie, umiejętność odkrywania i rozwiązywania problemów przez nich w społecznie akceptowany sposób. Ma stawać się dla nich wypoczynkiem, relaksem, ale i jednocześnie wyrywać ich z błogostanu, poruszać sumienie, ukazywać konflikty i sprzeczności, wskazywać nowe horyzonty działania.
W osiągnięciu tychże celów pomocnym stanie się powołanie Klubu Miłośników Filmu. Jest to projekt edukacyjny mający umożliwić wychowankom kontakt ze sztuką filmową, od arcydzieł kinematografii polskiej i światowej, po kino popularno – naukowe. Zaprezentowane filmy i dyskusje po nich wprowadzą naszą młodzież w świat rozmaitych konwencji i różnorodnych sposobów opowiadania filmowych historii, a ich identyfikacja z bohaterami pozwoli im zrozumieć otaczający świat, a także samego siebie. Będzie też inspiracją do ekspresji manualnej.
2. ZAŁOŻENIA I CELE PROGRAMU
Założyłem, że realizacja tegoż programu ma przebiegać na dwu poziomach:
• Poziom pierwszy – poznawanie podstawowych zagadnień teoretycznych i wybranych wiadomości z dziejów sztuki, ilustrowanych wybranymi, dostępnymi przykładami. Tu znajdą się wyjścia do muzeów, galerii, na wystawy, uczestniczenie z wychowankami we wszelkich wydarzeniach kulturalnych Szczecina, organizowanie i udział w lekcjach muzealnych, a także udział w zajęciach Klubu Miłośników Filmu.
• Poziom drugi – stwarzanie wychowankom możliwości wydobycia z nich ekspresji i stawania się twórcami dzieł sztuki.
Działania, które zaplanowałem mają oddziaływać na wychowanków:
1. w sposób naturalny, swobodny prowokować ich ekspresję;
2. sztucznie, kierując i inspirując ich do pożądanej aktywności.
W pierwszym przypadku ekspresja ta ma się cechować instynktownym, spontanicznym ...