Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Innowacja pedagogiczna
Popularyzacja książki poprzez media
(edukacja czytelnicza i medialna)
Autor
mgr Raisa Wolańska
nauczyciel- bibliotekarz
Wiechlice 2009
Spis treści:
1. Innowacja pedagogiczna……………………….………….………………..….. .1
2. Spis treści………………...…………………….…………………………….…. 2
3. Imię i nazwisko dyrektora szkoły.
Nazwa placówki, data rozpoczęcia i przewidywany czas trwania innowacji
Rodzaj innowacji…………..…………………………….…….…………..…... ..3
4. Motywacja do podjęcia innowacji………………………….………….....….. .....4
5. Cele innowacji……….……………………………………….……………..……5
6. Spodziewane efekty po zakończeniu innowacji………………….…….…..…….6
7. Plan przebiegu innowacji.………………………………………..……….…. 7-10
8. Sposoby ewaluacji……………………………………………….….…..…..….11
9. Bibliografia …………………………………………………….……….………12
Imię i nazwisko dyrektora szkoły:
(imię i nazwisko dyrektora szkoły)
Nazwa placówki, data rozpoczęcia i przewidywany czas trwania innowacji:
(nazwa szkoły)
Innowacja obejmuje grupę uczniów klas pierwszych gimnazjum i trwa I semestr roku szkolnego 2009/2010.
Rodzaj innowacji: organizacyjna
„Ilekroć przeżywamy stałe niezadowolenie z własnej pracy
lub obserwujemy objawy kryzysu
w funkcjonowaniu jakiejś instytucji, zawsze wówczas pojawia się pragnienie dokonania pewnej zmiany,
ulepszeń, innowacji”
Andrzej Sowiński
Motywacja do podjęcia innowacji
Zagadnienia innowacji pedagogicznej, jaką zamierzam realizować w naszej szkole, skupiają się wokół problemów bliskich zarówno kadrze pedagogicznej jak i uczniom oraz ich rodzicom. Spotykamy się z nimi w pracy dydaktyczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 3 w Wiechlicach. Z uczniami w przedziale wiekowym 13-16 lat pracuję od wielu lat.
Pomysł innowacji zrodził się podczas analizy ankiety przeprowadzonej podczas badania jakości pracy biblioteki. Ankieta wykazała, że większość uczniów jeżeli mają coś przeczytać, to są najczęściej lektury, rzadko sięgają po czasopisma. Również inspiracją wprowadzenia aktualnej innowacji były warsztaty edukacji medialnej Media Starter realizowane przez spółkę CANAL + Cyfrowy. Uwzględniając problemy w czytelnictwie i rozwój technologii informacyjnych mam zamiar poszerzyć czytelnicze i medialne zainteresowania u ucznia, przez kształcenie nawyku systematycznego czytania.
Cele innowacji:
Cele ogólne
o poszerzenie zainteresowań czytelniczych i medialnych;
o rozwijanie zdolności i sprawdzenie własnych umiejętności;
o kształtowanie nawyku systematycznego czytania.
Cele szczegółowe
➢ umiejętność tworzenia własnego warsztatu pracy;
➢ uświadomienie atrakcyjności różnorodnych form medialnych;
➢ poznanie możliwości dobrej współpracy w grupach;
➢ umiejętność wyrażania uczuć przy pomocy środków artystycznych;
➢ rozwijanie uzdolnień czytelniczych;
➢ promowanie twórczego czytania;
➢ propagowanie kultury czytania;
➢ usprawnienie pisania i pracy na komputerze.
Spodziewane efekty po zakończeniu innowacji:
• wzrost zaangażowania w czytanie;
• poprawa koncentracji przy czytaniu;
• umiejętność dokonywania prawidłowego wyboru czytelniczego;
• możliwość rozwoju własnych zainteresowań;
• poprawa wzajemnych relacji pomiędzy uczniami;
• umiejętność korzystania z warsztatu pracy biblioteki;
• skłonność uczniów do krytycznego myślenia;
• wzrost czytelnictwa;
• uświadomienia znaczenia i możliwości wynikających z wykorzystania komputerów.
Plan przebiegu innowacji
|Nr |Tematyka zajęć |Działania |Metody i formy pracy |Termin |
|1 |Zapraszam w progi szkolnej biblioteki |Lekcja biblioteczna |Wykład, łańcuch skojarzeń; grupowa. |Wrzesień 2009 |
|2 |Historia pisma, historia ...