Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
STRES I JEGO WPŁYW NA ZACHOWANIA LUDZI. ZJAWISKO PANIKI.2008/2009mgr Andrzej BALICKI Samorządowe Liceum Ogólnokształcące w Opocznie 2008-12-12
STRES I JEGO WPŁYW NA ZACHOWANIA LUDZI.
ZJAWISKO PANIKI.
2008/2009
mgr Andrzej BALICKI
Samorządowe Liceum Ogólnokształcące w Opocznie
2008-12-12
Materiał profilaktyczno – edukacyjnydo prowadzenia zajęć z przysposobienia obronnego w klasach pierwszych Liceum Ogólnokształcącego
Materiał profilaktyczno – edukacyjny
do prowadzenia zajęć
z przysposobienia obronnego
w klasach pierwszych
Liceum Ogólnokształcącego
SCENARIUSZ – KONSPEKT
do przeprowadzenia zajęć z przysposobienia obronnego w klasach pierwszych LO
DZIAŁ PROGRAMOWY: Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposoby ich łagodzenia.
TEMAT: Stres i jego wpływ na zachowania ludzi. Zjawisko paniki.
CELE OGÓLNE:
Przedstawienie stresu jako zjawiska normalnego w codziennym życiu;
Wyjaśnienie różnicy pomiędzy pojęciami „frustracja” i „stres”;
Zapoznanie z czynnikami wywołującymi stres i objawami pozwalającymi go rozpoznawać;
Zapoznanie z możliwymi skutkami stresu w życiu codziennym i szkole;
Zapoznanie z mechanizmem powstawania stresu i możliwymi jego skutkami w życiu codziennym;
Ukazanie stresu jako czynnika mobilizującego i destabilizującego;
Przedstawienie wybranych sposobów zapobiegania frustracji i stresowi oraz przeciwdziałania ich skutkom;
Omówienie jak należy rozumieć zjawisko paniki i jaki jest mechanizm powstawania i zapobiegania jej;
Uświadomienie znaczenia panowania nad własnymi emocjami w sytuacjach kryzysowych;
Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i zbiorowe.
CELE OPERACYJNE:
Po zakończeniu zajęć uczeń potrafi:
wyjaśnić pojęcie stresu i różnice pomiędzy pojęciami – „stres” i „frustracja”;
określić charakter sytuacji i czynników stresujących oraz rozpoznawać objawy stresu płynące z organizmu;
wskazać cechy osobowości podatnej na stres oraz dekalog człowieka odpornego na stres;
określić psychologiczne mechanizmy kształtowania pozytywnych reakcji organizmu na sytuacje stresujące;
wyjaśnić mechanizm powstawania, skutki oraz przedstawić etapy wyzwalania się stresu i paniki;
przedstawić czynniki wywołujące panikę oraz podać listę wskazań (działań) ograniczających ją;
przedstawić zagrożenia wynikające z reakcji zbiorowych tłumu i sposoby ich eliminowania.
ZAGADNIENIA:
Co to jest stres, jego rodzaje i co go powoduje?
Mechanizm powstawania stresu.
Reakcje człowieka na stres – rozpoznawanie objawów.
Sposoby radzenia sobie z frustracją i stresem.
Stres a szkoła - zasady unikania sytuacji i zjawisk stresogennych.
Jak pomóc sobie przed klasówką, sprawdzianem, egzaminem?
Zjawisko paniki - – sposoby przeciwdziałania.
Indywidualne zasady postępowania w przypadku paniki.
METODY I FORMY:
praca indywidualna i w małych grupach oraz na forum klasy, praca z tekstem źródłowym, inscenizacja;
pogadanka i dyskusja z elementami miniwykładu ilustrowanego, burza mózgów, mapa pojęciowa, waga decyzyjna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
podręcznik – B. Breitkopf, M. Marciniak, Z. Worwa, „Przysposobienie obronne”, WSiP 2007.
podręcznik - M. Borowiecki, Z. Pytasz, E. Rygała, Bądźmy bezpieczni, Wydawnictwo Szkolne PWN 2006.
Podręcznik – M. Goniewicz, A.W. Nowak-Kowal, „Przysposobienie obronne ...