Dodaj publikację
Autor
Andrzej Balicki
Data publikacji
2009-05-18
Średnia ocena
5,00
Pobrań
182

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć z przysposobienia obronnego - "Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych".
 Pobierz (docx, 91,7 KB)

Podgląd treści

STRES I JEGO WPŁYW NA ZACHOWANIA LUDZI. ZJAWISKO PANIKI.2008/2009mgr Andrzej BALICKI Samorządowe Liceum Ogólnokształcące w Opocznie 2008-12-12

STRES I JEGO WPŁYW NA ZACHOWANIA LUDZI.

ZJAWISKO PANIKI.

2008/2009

mgr Andrzej BALICKI

Samorządowe Liceum Ogólnokształcące w Opocznie

2008-12-12

Materiał profilaktyczno – edukacyjnydo prowadzenia zajęć z przysposobienia obronnego w klasach pierwszych Liceum Ogólnokształcącego

Materiał profilaktyczno – edukacyjny

do prowadzenia zajęć

z przysposobienia obronnego

w klasach pierwszych

Liceum Ogólnokształcącego

SCENARIUSZ – KONSPEKT

do przeprowadzenia zajęć z przysposobienia obronnego w klasach pierwszych LO

DZIAŁ PROGRAMOWY: Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposoby ich łagodzenia.

TEMAT: Stres i jego wpływ na zachowania ludzi. Zjawisko paniki.

CELE OGÓLNE:

Przedstawienie stresu jako zjawiska normalnego w codziennym życiu;

Wyjaśnienie różnicy pomiędzy pojęciami „frustracja” i „stres”;

Zapoznanie z czynnikami wywołującymi stres i objawami pozwalającymi go rozpoznawać;

Zapoznanie z możliwymi skutkami stresu w życiu codziennym i szkole;

Zapoznanie z mechanizmem powstawania stresu i możliwymi jego skutkami w życiu codziennym;

Ukazanie stresu jako czynnika mobilizującego i destabilizującego;

Przedstawienie wybranych sposobów zapobiegania frustracji i stresowi oraz przeciwdziałania ich skutkom;

Omówienie jak należy rozumieć zjawisko paniki i jaki jest mechanizm powstawania i zapobiegania jej;

Uświadomienie znaczenia panowania nad własnymi emocjami w sytuacjach kryzysowych;

Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i zbiorowe.

CELE OPERACYJNE:

Po zakończeniu zajęć uczeń potrafi:

wyjaśnić pojęcie stresu i różnice pomiędzy pojęciami – „stres” i „frustracja”;

określić charakter sytuacji i czynników stresujących oraz rozpoznawać objawy stresu płynące z organizmu;

wskazać cechy osobowości podatnej na stres oraz dekalog człowieka odpornego na stres;

określić psychologiczne mechanizmy kształtowania pozytywnych reakcji organizmu na sytuacje stresujące;

wyjaśnić mechanizm powstawania, skutki oraz przedstawić etapy wyzwalania się stresu i paniki;

przedstawić czynniki wywołujące panikę oraz podać listę wskazań (działań) ograniczających ją;

przedstawić zagrożenia wynikające z reakcji zbiorowych tłumu i sposoby ich eliminowania.

ZAGADNIENIA:

Co to jest stres, jego rodzaje i co go powoduje?

Mechanizm powstawania stresu.

Reakcje człowieka na stres – rozpoznawanie objawów.

Sposoby radzenia sobie z frustracją i stresem.

Stres a szkoła - zasady unikania sytuacji i zjawisk stresogennych.

Jak pomóc sobie przed klasówką, sprawdzianem, egzaminem?

Zjawisko paniki - – sposoby przeciwdziałania.

Indywidualne zasady postępowania w przypadku paniki.

METODY I FORMY:

praca indywidualna i w małych grupach oraz na forum klasy, praca z tekstem źródłowym, inscenizacja;

pogadanka i dyskusja z elementami miniwykładu ilustrowanego, burza mózgów, mapa pojęciowa, waga decyzyjna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

podręcznik – B. Breitkopf, M. Marciniak, Z. Worwa, „Przysposobienie obronne”, WSiP 2007.

podręcznik - M. Borowiecki, Z. Pytasz, E. Rygała, Bądźmy bezpieczni, Wydawnictwo Szkolne PWN 2006.

Podręcznik – M. Goniewicz, A.W. Nowak-Kowal, „Przysposobienie obronne ...