Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Paweł Dudek
Konspekt lekcji historii
dla klasy II liceum ogólnokształcącego
I. Typ szkoły: liceum ogólnokształcące
II. Typ lekcji: lekcja mieszana (czas lekcji – 45 minut)
III. Forma pracy z uczniami: indywidualna i grupowa
IV. Dział programowy: XX wiek
V. Temat lekcji: Geneza I wojny światowej
VI. Cele lekcji:
Uczeń wie:
- co to było trójprzymierze i trójporozumienie
- jakie były bezpośrednie okoliczności wybuchu I wojny światowej
- gdzie znajdowały się miejsca konfliktów mocarstw na przełomie XIX i XX wieku
Uczeń rozumie:
- genezę konfliktu na Bałkanach
- dlaczego toczył się spór o dominację na Bliskim Wschodzie
- jakie znaczenie polityczne i gospodarcze miały Bałkany, Bliski Wschód, Alzacja i Lotaryngia na przełomie XIX i XX wieku
Uczeń potrafi:
- omówić okoliczności powstania koalicji trójprzymierza oraz koalicji trójporozumienia
- omówić genezę konfliktu na Bałkanach
- scharakteryzować założenia trójprzymierza i trójporozumienia
- wskazać na mapie obszary konfliktów międzynarodowych na przełomie XIX i XX wieku
VII. Metody dydaktyczne:
- pogadanka
- praca z podręcznikiem
- analiza tekstu źródłowego
VIII. Środki dydaktyczne:
- podręcznik: R. Śniegocki, Od kongresu wiedeńskiego do I wojny światowej, wyd. Nowa Era, str. 215-221.
- mapa ścienna Europy na przełomie XIX i XX wieku
- tekst źródłowy - „Ultimatum Austro-Węgier wobec Serbii z 23 VII 1914 r.”
|Ogniwa lekcji |Czynności nauczyciela |Czynności ucznia |Uwagi |
|I. Czynności organizacyjno- |1. Witam się z uczniami. |1. Uczniowie zajmują swoje miejsca | |
|porządkowe |Przedstawiam się. |i przygotowują się do lekcji. | |
| | | | |
| | | | |
| |2. Sprawdzam obecność. | | |
| | | |2. Nieobecność zapisuję w |
| | | |dzienniku. |
| |3. Podaję temat lekcji zapisany | | |
| |wcześniej na tablicy. | | |
| | | |3. Temat lekcji: Geneza I wojny |
| | | |światowej |
| | | | |
| | | | |
|II. Rekapitulacja wtórna |Pytam jedną osobę z tematu | | |
| |ostatniej lekcji: | | |
| | | | |
| |- W jakim celu Piłsudski udał się | |- zamierzał utworzyć polski legion |
| |do Japonii w 1904 roku? | |przy współpracy z Japonią |
| | | | |
| |- Jakie były przyczyny wybuchu | |- kryzys ekonomiczny oraz publiczne|
| |rewolucji na ziemiach polskich? | |demonstracje przeciwko wojnie |
| | | |japońsko-rosyjskiej |
| | | | |
| | | |- PPS (Józef Piłsudski) oraz |
| |- Jakie dwie frakcje polityczne | |Endecja (Roman Dmowski) |
| |rywalizowały ze sobą na ziemiach | | |
| |polskich w czasie rewolucji i kim | | |
| |byli ich przywódcy? | | |
| | | | |
| |- Jakie ustępstwa wobec Polaków | |- nietykalność i swobody sumienia, |
| |wydał car Mikołaj II po strajkach w| |słowa, zgromadzeń i stowarzyszeń |
| |październiku 1905 roku? | | |
|III. Realizacja nowego tematu |1. Proszę uczniów o otworzenie |1. Uczniowie wykonują polecenia w | |
| |podręczników na stronie 218. Dzielę|grupach. Następnie omawiają swoje | |
| |ich na dwie grupy. Pierwsza grupa |tematy na forum klasy. Wykorzystują| |
| |ma za zadanie omówić okoliczności |do tego mapę. | |
| |powstania trójprzymierza a druga – | | |
| |trójporozumienia (skąd wzięły się | | |
| |nazwy tych koalicji, jakie państwa | | |
| |wchodziły w skład, jakie miały | | |
| |cele, kiedy powstały). | | |
| | | | |
| |2. Proszę uczniów o | | |
| |przeanalizowanie stosunku ...