Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM KÓŁKA MATEMATYCZNEGO
DLA KLASY VI
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
opracowała: mgr Sylwia Depa
Pleszew 2008
Spis treści:
Charakterystyka programu………………………………………………….. 2
Cele nauczania…………………………………………………………..……. 4
Treści nauczania……………………………………………………………….5
Materiał nauczania ze szczegółowymi celami edukacyjnymi…...................… 6
Przewidywane osiągnięcia uczniów………………………………………..… 11
Procedury osiągania celów…………………………………………………… 13
Uwagi końcowe…………………………………………………………...….. 15
Bibliografia……………………………………………………………………………18
Charakterystyka programu
„Program kółka matematycznego dla klasy VI szkoły podstawowej” przeznaczony jest do realizacji na zajęciach dodatkowych. Adresowany jest do uczniów klas VI szkoły podstawowej, którzy wykazują uzdolnienia matematyczne i przede wszystkim są zainteresowani pogłębianiem oraz rozszerzaniem swojej wiedzy z zakresu matematyki.
Program kółka jest programem spiralnym. Założeniem tego programu jest tworzenie procesu nauczania i uczenia się tak, aby uczeń dostrzegł problemy matematyczne wokół nas i próbował je przetworzyć oraz zinterpretować według pewnego modelu matematycznego.
„Program kółka matematycznego dla klasy VI szkoły podstawowej” przewiduje, że w czasie zajęć uczniowie będą poszerzali i pogłębiali wiedzę oraz umiejętności nabyte w czasie lekcji matematyki. Realizowane będzie to poprzez poznawanie nowych, wykraczających poza podstawę programową treści oraz poprzez rozwiązywanie trudniejszych problemów związanych z tematami omawianymi w ramach lekcji.
Matematyka jest jednym z głównych przedmiotów nauczania w szkole. Nauczyciel powinien dążyć, aby uczeń nie tylko nabył umiejętności dotyczące treści matematycznych, ale również rozwijał myślenie i osobowość. Zorganizowanie dodatkowych, pozalekcyjnych zajęć dla uczniów interesujących się matematyką ma służyć tym właśnie celom.
Na zajęcia koła uczęszczają uczniowie utalentowani, pragnący rozwijać swoje zainteresowania i poszerzać swoją wiedzę, dlatego zajęcia powinny być ciekawe i urozmaicone.
Program ten przygotowuje ucznia do:
logicznego myślenia i poprawnego wnioskowania,
zdobywania wiadomości i umiejętności wykraczające poza podstawy programowe,
samodzielnego podejmowania decyzji i uzasadniania swojego stanowiska przy wyborze metody rozwiązywania zadania,
stosowania nabytych umiejętności matematycznych w rozwiązywaniu problemów z innych dziedzin życia,
udziału w konkursach matematycznych.
„Program kółka matematycznego dla klasy VI szkoły podstawowej” obejmuje dwa podstawowe działy, zgodne z programem „Matematyka z plusem”, ARYTMETYKĘ Z ALGEBRĄ i GEOMETRIĘ. W pierwszym dziale należy zwrócić uwagę na podwójny jego aspekt: jeden związany z liczbami i ich własnościami, a drugi z algebrą. Natomiast głównym zadaniem drugiego działu jest rozwinięcie zagadnień związanych z figurami na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Program został opracowany do realizacji w wymiarze jednej godziny tygodniowo.
Cele nauczania
Głównym celem nauczania matematyki na poziomie szkoły podstawowej jest zapewnienie wszechstronnego rozwoju ucznia z uwzględnieniem cech jego osobowości, uzdolnień oraz umiejętności wymienionych w podstawie programowej. Ważnym celem matematycznego kształcenia jest rozwijanie umiejętności konstruowania i stosowania własnych strategii oraz posługiwania się posiadaną wiedzą w różnych sytuacjach, szczególnie o charakterze praktycznym.
„Program kółka matematycznego ...