Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Winowicz
Data publikacji
2009-06-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
366

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji matematyki w klasie I gimnazjum na temat zadań tekstowych prowadzących do równań.
 Pobierz (doc, 45,0 KB)

Podgląd treści

Agnieszka Winowicz

Zadania tekstowe prowadzące do równań I stopnia z jedną niewiadomą

Scenariusz lekcji otwartej dla Dyrekcji i Rodziców w klasie IA

Lekcja składa się z następujących części:
1. Powitanie klasy
2. Sprawdzenie listy obecności
3. Realizacja tematu
4. Podsumowanie lekcji

Cele lekcji:
1. Cele operacyjne: Uczeń:
• dostrzega związki i zależności;
• tworzy i realizuje plan rozwiązania zadania;
• zapisuje związki w postaci równań;
• czyta tekst ze zrozumieniem i wyszukuje potrzebne informacje;
• rozwiązuje proste równania i udziela odpowiedź do zadania..
2. Cele wychowawcze:
• Nabywanie umiejętności precyzyjnego formułowania wypowiedzi
• Doskonalenie sposobów wzajemnego komunikowania się.
Pomoce dydaktyczne: kartki z zadaniami, karta pracy ucznia nr1 i nr2, dodatkowe informacje na kartkach, zeszyt przedmiotowy.
Metoda pracy: podająca, pytająca
Forma pracy: praca z całą klasą, praca z uczniem przy tablicy, praca indywidualna, praca
w grupach.

Realizacja tematu:

Realizacja tematu rozpoczyna się od realizacji karty pracy nr1. Uczeń odczytuje i zapisuje informacje z tekstu.

KARTA PRACY UCZNIA NR 1
Zadanie 1.
Na podstawie podanych oznaczeń uzupełnij treść zadania i zapisz odpowiednie równanie:

a) Na rabatce rosną hiacynty, żonkile i tulipany. Najmniej jest ......................
Żonkili jest o ....................więcej niż hiacyntów, a tulipanów jest ..................... niż żonkili.
Razem jest 100 kwiatów.

|Ilość hiacyntów: x |
|Ilość żonkili : x + 10 |
|Ilość tulipanów: 3(x + 10) |
|Razem: 100 |
| |
|...........................................................|
|.. |
|równanie |

b) Wśród 30 nagród loterii fantowej były breloczki, książki i czekolady. Breloczków było .............................niż książek i ........................niż czekolad. Ile było breloczków, ile książek, a ile czekolad?

|Liczba breloczków: x |
|Liczba książek: x – 6 |
|Liczba czekolad: 2x |
|Liczba nagród: 30 |
|...................................................... |
|równanie |

Zadanie 2. Przeczytaj zadanie i uzupełnij zapisy w ramkach:

Pani Brygida hoduje psy, koty i rybki, razem 12 zwierząt. Rybek ma 3 razy więcej niż kotów, a psów ma o 2 więcej niż kotów. Ile psów i ile kotów hoduje pani Brygida?

|Liczba kotów: |
|Liczba psów: |
|Liczba rybek: |
|Razem : |
|...................................................... |
|równanie |

Część praktyczna – uczniowie odczytują i wklejają schemat rozwiązywania zadania tekstowego do zeszytu. Następnie przykładowe zadanie zostaje rozwiązane na tablicy przez nauczyciela wspólnie z klasą.

Rozwiązywanie zadań za pomocą równań

1.Dokładnie przeczytaj tekst.
2. Wybierz jedną niewiadomą z poszukiwanych wielkości i oznacz ją dowolną
literką.
3.Opisz pozostałe szukane wielkości, wykorzystując przyjęte oznaczenia
oraz zależności między poszukiwanymi wielkościami.
4.Zapisz równanie opisujące sytuacje z zadania.
5.Rozwiąż równanie.
6. Wyznacz wszystkie szukane wielkości.
7. Sprawdź, czy wyznaczone wielkości spełniają warunki zadani.
8. Udziel odpowiedzi do zadania.

Przykładowe zadanie

Zadanie 3. Ojciec i syn mają razem 73 lata. Ojciec jest o 31 lat starszy od syna. Ile ...