Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Systemy totalitarne
Czas pracy: 45 minut
Klasa III c
Cel ogólny:
Usystematyzowanie wiedzy dotyczącej systemu totalitarnego.
Cele operacyjne:
1. Uczeń zna:
- daty: 1922, 1924, 1933
- zna postać: Adolfa Hitlera, Banito Mussoliniego, Józefa Stalina
2. Uczeń rozumie:
10. pojęcia: totalitaryzm, nazizm, faszyzm, komunizm, ideologia
3. Uczeń potrafi:
- scharakteryzować totalitaryzm państwa niemieckiego, włoskiego, radzieckiego;
- porównać system totalitarny w poszczególnych państwach
- przedstawić cechy państwa totalitarnego;
- przedstawić cechy dyktatora
- wymienić współczesne państwa totalitarne
- porównać system totalitarny z demokratycznym
Umiejętności ponadprzedmiotowe:
• poprawne posługiwanie się językiem ojczystym
• efektywna praca w grupie
• poprawne posługiwanie się poznanymi pojęciami
• wykorzystanie informacji z różnych źródeł
• rozwiązywanie problemów w twórczy sposób
Środki dydaktyczne:
• podręcznik
• mapa ścienna Europa w okresie międzywojennym
• wiersz Cz. Miłosza „Który Skrzywdziłeś”
• fragment książki G. Orwella „Rok 1984”
• słownik historyczny
Metody pracy:
• rozmowa nauczająca
• praca w grupach
• dyskusja
• puzzle
• praca z mapą
Formy pracy:
• indywidualna
• grupowa
Ścieżki edukacyjne:
FE, ECM
Tok lekcji:
1. Czynności organizacyjne:
Sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu do dziennika.
2. Rekapitulacja wtórna:
W rozmowie nauczającej krótkie przypomnienie sytuacji gospodarczo – społecznej po pierwszej wojnie światowej w Niemczech, we Włoszech i ZSRR.
3.Wprowadzenie nowego materiału:
Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup rozdaje instrukcje i dodatkowe materiały:
Grupa I: Na podstawie biografii A. Hitlera, B. Mussoliniego i J. Stalina oraz fragmentu z książki „Rok 1984” G. Orwella wypisz cechy dyktatora, przywódcy. {zał. nr 1)
Grupa II: Wypiszcie cechy włoskiego państwa faszystowskiego. Uwzględnicie takie kryteria, jak: ideologia, system partyjny, zasada wodza, propaganda, teoria spisku, kontrola społeczeństwa, terror. Wykorzystajcie informacje z podręcznika (s.141 – 143) i wiedzę zdobytą na poprzednich lekcjach.
Grupa III: Wypiszcie cechy niemieckiego państwa faszystowskiego. Uwzględnicie takie kryteria, jak: ideologia, system partyjny, zasada wodza, propaganda, teoria spisku, kontrola społeczeństwa, terror. Wykorzystajcie informacje z podręcznika (s.143 – 150) i wiedzę zdobytą na poprzednich lekcjach.
Grupa IV: Wypiszcie cechy komunistycznego radzieckiego państwa. Uwzględnicie takie kryteria, jak: ideologia, system partyjny, zasada wodza, propaganda, teoria spisku, kontrola społeczeństwa, terror. Wykorzystajcie informacje z podręcznika (s.133 – 140) i wiedzę zdobytą na poprzednich lekcjach.
Grupa V: Wypiszcie cechy totalitaryzmu. Wykorzystajcie informacje z podręcznika (s.150 - 151), słownika historycznego i wiedzę zdobytą na poprzednich lekcjach.
Grupa VI: Wypiszcie cechy państwa demokratycznego. Wykorzystajcie informacje ze słownika historycznego i wiedzę zdobytą na poprzednich lekcjach i innych przedmiotach
Zadania uczniowie wykonują na przygotowanych przez nauczyciela elementach puzzli, które następnie są łączone. Ostatni element puzzli uczniowie uzupełniają wspólnie.
{zał. nr 2}
4. Rekapitulacja pierwotna:
Uczennica czyta na głos wiersz Cz. Miłosza, „Który Skrzywdziłeś”. Wiersz jest powieszony ...