Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI Z HISTORII DLA KLASY I gimnazjum
TEMAT: W starożytnej Sparcie
I) Cel ogólny:
Zapoznanie uczniów z okolicznościami powstania największej polis w Helladzie - Sparty.
Zapoznanie uczniów z zasadami funkcjonowania ustroju politycznego starożytnej Sparty oraz z zasadami i celami wychowania spartańskiego.
II) Cele operacyjne - uczeń potrafi:
Czytać ze zrozumieniem i analizować teksty źródłowe i podręcznikowe oraz odpowiadać na pytania z nimi związane.
Lokalizować na mapie: Płw. Peloponez, Sparta (państwo spartańskie), Mesenia, Lakonia, rzeka Eurotas.
Wyjaśnić pojęcia: Lakonia, Sparta, Mesenia, Spartanie, periojkowie, heloci, hoplita, oligarchia, wychowanie spartańskie.
Wyjaśnić kim był: Likurg.
Wytłumaczyć znaczenie powiedzeń: „mówić lakonicznie”, „wrócić z tarczą lub na tarczy”, warunki spartańskie.
Omówić okoliczności powstania państwa spartańskiego i jego strukturę społeczną oraz prawa i obowiązki poszczególnych grup społecznych.
Omówić zasady funkcjonowania ustroju politycznego starożytnej Sparty oraz zasady i cele spartańskiego modelu wychowania młodzieży.
Ocenić wpływ wychowania młodzieży spartańskiej na charakter i przyszłość państwa.
Metody nauczania: praca pod kierunkiem w oparciu o tekst źródłowy, mapę i podręcznik;
pogadanka; rozmowa nauczająca; informacja nauczyciela.
Środki dydaktyczne: • mapa: Starożytna Grecja
• teksty źródłowe: Herodot – Społeczeństwo Sparty;
Plutarch – Ustrój Sparty; Wychowanie spartańskie.
• karty pracy ucznia
• podręcznik – Trzcionkowski L., Wojciechowski L., Historia.
Starożytność i średniowiecze. Podręcznik dla I klasy
gimnazjum, Wydawnictwo Szkolne PWN.
• zeszyt ćwiczeń – Historia. Starożytność i średniowiecze. Zeszyt
ćwiczeń dla gimnazjum, klasa I. Adam Kowal,
Wydawnictwo Szkolne PWN.
Standardy wymagań - uczeń:
- odczytuje różne teksty kultury (teksty pisane - źródła historyczne i teksty podręcznikowe).
4) - odczytuje informacje zawarte w tekście źródłowym i na mapie oraz odpowiada na pytania z nimi związane.
- formułuje wypowiedzi ustne i pisemne.
10) - posługuje się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń historycznych (umieszcza
wydarzenia na mapie, w czasie i w przedziałach czasowych).
11) - przedstawia przyczyny i skutki wydarzeń historycznych.
13) - wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić właściwymi argumentami (formułuje własne oceny i wnioski,
ocenia postacie i wydarzenia historyczne).
Tok lekcji.
L.p.
Czynności nauczyciela
Czynności ucznia
Uwagi
1.
Czynności organizacyjno-porządkowe. Sprawdzenie obecności i zadania domowego.
2.
Rekapitulacja wtórna
Dlaczego Grecy nie stworzyli wspólnego państwa?
Co to jest polis?
Czym dla Greków była wspólnota obywatelska?
Odpowiedzi zgłaszających się uczniów.
3.
Zapoznanie uczniów z tematem i celami nowej lekcji.
Zapisanie tematu lekcji do zeszytów.
4.
Lekcja właściwa
Podanie informacji na temat początków i powstania państwa spartańskiego (Sparta – największe pod względem terytorialnym polis w Helladzie). Nauczyciel lokalizuje na mapie: Płw. Peloponez, Spartę, Lakonię, rzekę Eurotas, Mesenię.
Omówienie treści dotyczących struktury społecznej starożytnej Sparty oraz praw i obowiązków poszczególnych grup społecznych państwa spartańskiego ...