Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
DilSe, 2013-05-02
Bardzo oryginalny projekt. Podoba mi się.
PROJEKT EDUKACYJNY
„I TY MOŻESZ ZOSTAĆ INDIANINEM”
PRZEZNACZONY DO REALIZACJ
NA ZJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Opracowała:
Katarzyna Korycka
Tokary 2009
I. Założenia projektu:
Projekt przeznaczony jest dla dzieci w wieku 10 - 13 lat, uczęszczających na zajęcia pozalekcyjne w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Tokarach. Realizacja projektu obejmuje cykl zajęć, które odbywać się będą raz w tygodniu.
Założeniem projektu jest poznanie życia Indian. Projekt będzie opierał się na obrzędowości, zwyczajach i tradycjach indiańskich, które w szczególny sposób będą oddziaływać na wyobraźnię dziecięcą, a przez to nieść za sobą pożyteczne wartości związane z życiem w grupie. Uczestnicy projektu zostaną podzieleni na grup, które przyjmą nazwę dla swojego „plemienia” (autentyczne nazwy plemion indiańskich). Na zajęciach dzieci będą poznawać życie, tradycje i zwyczaje indiańskie oraz legendy indiańskie. Będą doskonalić swoją sprawność fizyczną, celność i dokładność. Uczestnicy projektu będą mieli również okazję do zdobywania indywidualnych sprawności. Ponadto poszczególne „plemiona” będą rywalizowały ze sobą wykonując określone zadania. Za każde poprawnie wykonane zadanie będą otrzymywać punkty, które pozwolą wyłonić zwycięzcę. „Plemię”, które zwycięży otrzyma nagrodę i dyplom. Planuje się również zorganizowanie wycieczki do Wioski Indiańskiej Raven Territory w Józefowie k/Choczy.
Na zakończenie projektu dzieci będą mogły zaprezentować swoje wiadomości i umiejętności podczas corocznego PIKNIKU RODZINNEGO – Tokary 2010. W trakcie Pikniku zostaną wręczone „Akty nadania indiańskiego imienia”, dyplomy za zdobyte sprawności oraz nagrody za udział w konkursach.
Realizacja projektu odbywać się będzie w pomieszczeniach świetlicy szkolnej przy współpracy z innymi nauczycielami, rodzicami i innymi osobami, w ramach posiadanych środków.
II. Cele:
1. Cel ogólny:
Poznanie tradycji, obrzędowości i kultury Indian;
2. Cele szczegółowe:
a. Zapewnienie dzieciom możliwości radosnego i bezpiecznego spędzania wolnego czasu;
b. Przyczynienie się do rozwoju indywidualnego poprzez zdobywanie różnorodnych sprawności;
c. Ćwiczenie dyscypliny oraz umiejętności współpracy w grupie;
d. Kształtowanie odpowiedzialnej postawy wobec siebie i innych;
e. Kontakt z otaczającą przyrodą, ekologią.
III. Treści programowe:
1. Zapoznanie z tradycjami indiańskimi w formie zabaw;
2. Budowa wigwamów, strzelanie z łuków i rzut oszczepem, „tomahawkiem” do celu;
3. Przyrządzanie posiłków – wypiek „chleba indiańskiego”;
4. Komunikacja za pomocą narzecza indiańskiego (wg inwencji dzieci), indiański język migowy, nauka szyfrowania;
5. Tropienie i polowanie na „bizony”;
6. Poznawanie ziół i suszenie ich tradycyjnymi, indiańskimi sposobami;
7. Próby sprytu, siły wewnętrznej i odwagi, indiańskie sposoby poruszania się po lesie.
IV. Termin realizacji projektu:
wrzesień 2009 – czerwiec 2010.
V. Plan realizacji projektu:
1. Przedstawienie projektu dyrekcji szkoły w celu akceptacji;
2. Opracowanie szczegółowego harmonogramu cyklu zajęć pozalekcyjnych;
3. Przygotowanie kosztorysu projektu ...