Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ KOŁA MATEMATYCZNEGO
DLA KLAS III-IV
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W DARGOMYŚLU
WSTĘP
Program koła matematycznego stanowi logiczną i spójną całość, a jednocześnie pozwala na dużą swobodę w doborze realizowanej tematyki. Jest to program bogaty w treści nauczania, dający możliwość stosowania różnorodnych metod i form pracy.
Może on być wykorzystany w pracy z uczniem zdolnym, zainteresowanym matematyką, ale daje także prowadzącym możliwość pracy z uczniami, których chciałoby się zmotywować do pracy oraz zainteresować matematyką.
Na lekcjach przedmiotu trudno znaleźć wystarczającą ilość czasu by pokazać uczniom bogactwo matematyki, różnorodność jej zastosowań, podkreślić znaczenie w życiu codziennym oraz stworzyć dzieciom warunki do samodzielnego pokonywania trudności i osiągnięcia satysfakcji z twórczej i ambitnej pracy. Niniejszy program takie możliwości stwarza. Tematyka, którą obejmuje została podzielona na odrębne moduły różniące się znacznie treściami nauczania. Nauczyciel prowadzący kółko może swobodnie poruszać się między modułami, wybierając najbardziej interesującą go tematykę lub realizować moduły w całości. Może dobierać materiał stosownie do własnych zamierzeń, zdolności uczniów oraz ich zainteresowań.
Różnorodność metod i form pracy proponowanych w programie ma na celu rozbudzić zainteresowanie matematyką wśród szerokiego grona uczniów, jak również rozwijać ich uzdolnienia matematyczne. Program oferuje uczniom odmienne sposoby zdobywania i utrwalania wiedzy niż te, które są zazwyczaj stosowane na lekcjach. Zdecydowanie większy nacisk postawiony jest na aktywizowanie uczniów i stwarzanie takich sytuacji dydaktycznych, by uczeń mógł samodzielnie pokonywać trudności i odczuwać satysfakcję z osiągniętego sukcesu.
Program jest przewidziany do realizacji w klasie III i IV szkoły podstawowej, w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
CELE
Cele ogólne:
• rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych ucznia,
• rozwijanie uzdolnień ucznia,
• rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania,
• rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
• aktywizowanie ucznia, zachęcanie do wykazywania inicjatywy i realizowania własnych pomysłów,
• kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,
• wdrażanie do systematycznego, celowego działania oraz dobrej organizacji pracy,
• kształtowanie postaw prospołecznych.
Cele operacyjne – uczeń potrafi:
• uważnie analizować treść zadania oraz poszukiwać różnych, nietypowych rozwiązań,
• czytać ze zrozumieniem tekst matematyczny,
• korzystać z tabel, wykresów, diagramów, instrukcji oraz tekstów użytkowych,
• interpretować informacje, wyciągać wnioski poparte poprawnym rozumowaniem,
• rozwiązywać problemy praktyczne,
• dostrzegać zależności matematyczne w otaczającym świecie,
• współpracować w grupie,
• prezentować rozwiązania zadań i problemów w sposób zrozumiały i czytelny,
• sprawdzać otrzymane wyniki i korygować błędy,
• dokładnie i precyzyjnie rozkładać karty matematyczne,
• samodzielnie zdobywać wiedzę.
Ponadto gry matematyczne:
• stymulują wyobraźnię przestrzenną,
• poprawiają umiejętność celowego działania,
• ćwiczą koordynację wzrokowo-ruchową, koncentrację i precyzję ruchów,
• rozwijają kreatywność i fantazję,
• rozwijają i wzmacniają więzi społeczne,
• pozwalają osiągnąć sukces nawet uczniowi, który nie posiada ...