Dodaj publikację
Autor
Izabela Pucyk
Data publikacji
2009-11-17
Średnia ocena
4,50
Pobrań
838

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycja obchodów Rocznicy Odzyskania Niepodległości w inny sposób niż nudne szkolne apele. Jest to konkurs wiedzy o Polsce, skierowany do gimnzjalistów, integrujący wiedzę i umiejętności z zakresu języka polskiego, historii igeografii.
 Pobierz (doc, 39,5 KB)

Komentarze

beataoz, 2009-11-18, ocena:

Bardzo fajny pomysl! Gratuluje!

przyrodnica, 2009-11-18

Gratuluję świetny pomysł

dona1, 2009-11-19, ocena:

Rzeczywiście dobry pomysł. Do wykorzystania również na innych imprezach.

aszlega, 2012-02-26

Też mi się podoba, wykorzystam niekoniecznie 11 listopada.

Podgląd treści


Święto Odzyskania Niepodległości na wesoło

Propozycja konkursu

Jest to konkurs wiedzy o Polsce integrujący wiadomości i umiejętności z zakresu języka polskiego, historii i geografii.

Zadanie 1. Symbole Polski

Zadaniem uczestników jest udzielenie prawidłowej odpowiedzi na pytania dotyczące cech charakterystycznych symboli Polski. Każda z drużyn odpowiada na to samo pytanie w formie pisemnej. Każda prawidłowa odpowiedź – 1 punkt.
Pytania:
1. W która stronę jest zwrócony orzeł w godle Polski?
2. Jakie nazwy rzek występują w hymnie polskim?
3. Jakie złote elementy znajdują się w godle Polski?

Zadanie 2. Jaka to melodia
Na podstawie fragmentów pieśni legionowych i patriotycznych uczniowie mają podać tytuł pieśni. Konkurencja na czas – 1 punkt za dany utwór otrzymuje drużyna, która jako pierwsza napisze na kartce tytuł i przekaże go jury.
Przykładowe melodie:
Wojenko, wojenko
Przybyli ułani
Piechota
Rota

Zadanie 3. Łamańce językowe
Drużyny otrzymują po trzy zdania. Każdy z członków grupy ma za zadania głośno powiedzieć otrzymane zdanie. Po uwagę przy ocenie będą brane:
a) płynność wypowiedzi – 1 punkt
b) poprawność wypowiedzi – 1 punkt
Przykłady zdań:
1. Baba bada baobaby. Baba dba o oba baobaby
2. I cóż, że ze Szwecji
3. Jola lojalna, Jola nielojalna.
4. Nie pieprz Pietrze wieprza pieprzem, bo przepieprzysz wieprza pieprzem.
5. Nie będę dłużej prowadziła z tobą konwersacji, ponieważ nie stoisz w brodziku moich potrzeb intelektualnych, a to koliduje z moją wysublimowaną erudycją.

Zadanie 4. Jak się mówi?
Drużyny usłyszą wypowiedzi niepoprawne językowo. Ich zadaniem jest skorygowanie błędu.
Po 1 punkcie za każde poprawne zdanie.
Przykłady zdań:
I. W którym wypowiedzeniu występuje błąd?

a) Byliśmy na wycieczce szkolnej.
b) Zwiedziliśmy nowoczesny zakład produkcyjny.
c) Na wystawie pokazano nowalijki techniczne.

Istnieje – z gruntu fałszywe - przekonanie, że w języku polskim szyk zdania jest dowolny. Nic bardziej mylnego. Popraw zatem błąd składniowy!

Moja żona zabrała mi książeczkę oszczędnościową z szuflady,
bez której nie mogę żyć.

…………………………………………………………………………………………..

II. W którym wypowiedzeniu występuje błąd?

a) Jola ożeniła się dwa lata temu.
b) Niedawno wspominaliśmy wesele.
a) Chciałabym przeżyć to jeszcze raz.

Istnieje – z gruntu fałszywe - przekonanie, że w języku polskim szyk zdania jest dowolny. Nic bardziej mylnego. Popraw zatem błąd składniowy!

Pozwany szczuł psem powoda, którego rasy nie można ustalić.

……………………………………………………………………………………………...
Zadanie 5. Zabytki naszego kraju
Na mapie konturowej uczniowie umieszczają fotografie zabytków architektury w miejscu, gdzie one się znajdują. Każda drużyna otrzymuje po 5 fotografii. Do zdobycia możliwych jest po 5 punktów.
Przykłady:
a) Wawel
b) Zamek w Malborku
c) Kopalnia soli w Wieliczce
d) Stare Miasto ...