Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM KÓŁKA MATEMATYCZNEGO
„WESOŁY MATEMATYK”
ROK SZKOLNY 2009/2010
UCZESTNICY ZAINTERESOWANI UCZNIOWIE KLASY III
TERMIN SPOTKAŃ 2 OKRESY ROKU SZKOLNEGO 2009/2010
CZAS REALIZACJI CO DRUGI PONIEDZIAŁEK (13.05-14.05)
OPRACOWAŁA MARIA BREY
PROGRAM ZOSTAŁ:
● PRZYJĘTY DO REALIZACJI PRZEZ RADĘ PEDAGOGICZNĄ DNIA.............................................
● ZATWIERDZONY PRZEZ DYREKTORA SZKOŁY DNIA...................................................................
CELE:
● Poszerzanie wiadomości i umiejętności matematycznych
● Rozwijanie wyobraźni, aktywności twórczej i zainteresowań matematycznych uczniów
● Rozwijanie matematycznego myślenia poprzez dokonywanie analizy i rozwiązywania zadań tekstowych
● Wdrażanie do samodzielnej pracy
CELE SZCZEGÓŁOWE:
● poprawnie dodaje, odejmuje,mnoży i dzieli, posługuje się algorytmami pisemnego dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia
● zna i potrafi korzystać z pojęć i własności matematycznych ujętych w programie nauczania i wykraczających poza nim
● zna i potrafi dostrzec i wykorzystać związki przyczynowo-skutkowe
● szuka alternatywnych rozwiązań
● posiada niezbędną wiedzę, umiejętności, motywację do udziału w konkursach
● rozwija własne zdolności i umiejętności
METODY PRACY:
● podajaca(praca z tekstem,pogadanka)
● aktywne
● ćwiczeń praktycznych
● problemowe
FORMY PRACY:
● indywidualna(jednolita, zróżnicowana)
● grupowa(jednolita, zróżnicowana)
TREŚCI KSZTAŁCENIA I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIA:
|Zagadnienia |Treści programowe |Formy realizacji |
|Liczby naturalne |Zadania- łamigłówki typu: | |
|0-1 000 000 |wstaw odpowiedni znak, by działanie było prawdziwe |Krzyżówki |
| |znajdź błędny zapis |tabele |
| |uzupełnij brakujące liczby w działaniach |zagadki liczbowe |
| |szukanie reguł matematycznych – znajdowanie kolejnych liczb |kwadraty magiczne |
| | |łamigłówki matematyczne |
| | |inne |
|Matematyka w życiu codziennym |Rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z życiem codziennym: | |
| |zastosowanie czasu i kalendarza | |
| |płacenie jednostkami monetarnymi, wymiana |Rozkłady jazdy pociągów, autobusów |
| |mikro, makro świat obliczanie odległości między przedmiotami, obiektami,|Mapa z projektami podróży |
| |miastami... |Ile waży strong men, |
| |ćwiczenia „strong men” posługiwanie się jednostami masy i ich zamianą |słoń-porównyywania |
| | |Zakupy-oferta |
|Geometria |Obliczanie obwodów wielokątów, ze szczególnym uwzględnieniem prostokata |Krzyżówki |
| |i kwadratu. |zadania tekstowe |
| |Konstruowanie figur geometrycznych z danej ilości patyczków. | |
|Nieznajomy pan „X” |Układanie równań do zadań tekstowych z niewiadomą |Zadania tekstowe |
| |Rozwiązywanie równań z niewiadomą X |równania |
|Trening przed testem kompetencji|Rozwiązywanie zadań na oryginalnych arkuszach sprawdzianu kompetencji po|Testy i zadania matematyczne |
|po klasie III |klasie III | |
| |WSiP | |
| |OPERON | |
|Przygotowanie do konkursów |Rozwiązywanie przykładowych zadań testowych z konkursów matematycznych: | |
|matematycznych |Gminny Konkurs Matematyczny | |
| |Międzynarodowy Konkurs Matematyczny „Kangur” dla maluchów | |
|Organizowanie konkursów |Przygotowanie zadań konkursowych |Konkurs matematyczny: |
|szkolnych dla klas II i III | |Klasowy księgowy |
| | |Mistrz krzyżówek matematycznych |
| | | |
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:
1. Realizacja programu:
● zajęć lekcyjnych w formie krótkich rozmów z uczniami zainteresowanymi dodatkowymi zadaniami (zbiór zadań matematycznych, zadania z kangurem)
● zajęć pozalekcyjnych „Kółka matematycznego” w wymiarze 1 godziny tygodniowo
2. Ocenianie i kontrolowanie:
● obserwacja pracy poszczególnych uczniów, ich aktywność i zaangażowanie
● ocenianie pracy indywidualnej i ...