Dodaj publikację
Autor
Justyna Chudy
Data publikacji
2009-11-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
234

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przebieg pierwszych - wstępnych zajęć dotyczących symetrii osiowej, realizowanych przeze mnie na kółku matematycznym w szkole podstawowej.
 Pobierz (doc, 3,4 MB)

Podgląd treści


Symetria osiowa. – początkowe zajęcia z cyklu zajęć kółka matematycznego

Na prowadzone przeze mnie zajęcia kółka matematycznego przychodzą uczniowie z klas IV-VI. Są to osoby po prostu lubiące matematykę, zdarzają się zarówno bardzo zdolni jak i nieco mniej utalentowani w tej dziedzinie. W tak zróżnicowanej wiekowo i poziomem wiedzy grupie przeprowadziłam cykl zajęć poświęconych symetrii osiowej.
Na pierwszych – początkowych zajęciach chciałam uczniom przedstawić i zilustrować podstawowe pojęcia związane z tym tematem.

Cel główny zajęć: zarysowanie podstawowych informacji o symetrii osiowej.
Cele operacyjne zajęć:
- uczeń rozpoznaje obrazki symetryczne,
- uczeń umie wskazać oś symetrii figury,
- uczeń potrafi dorysować drugą połowę figury osiowosymetrycznej,
- uczeń rysuje figury osiowosymetryczne.

Środki dydaktyczne: karty pracy, kredki, przyrządy geometryczne.

Przebieg zajęć:
1. Uczniowie zastanawiają się i podają przykłady znanych sobie przedmiotów z życia codziennego, które można złożyć na pół, a powstałe części się pokryją. Ewentualne naprowadzenie przykładami typu: serduszko, jabłko, talerzyk itp.
2. Uczniowie dostają karty pracy (zał. nr 1), w których mają zaznaczyć jak należy złożyć figurę, aby powstały dwie otrzymane części się pokrywały. Wprowadzamy określenie oś symetrii.
3. Uczniowie dostają karty z narysowanymi połowami rysunków. Ich zadaniem jest dokończyć rysunek, aby otrzymane figury były osiowosymetryczne. Obrazki dla ułatwienia były narysowane na kartce w kratkę – zakładałam, że licząc kratki będzie łatwiej narysować drugą część obrazka. Przykładowe prace przedstawia zał. nr 2.
4. Uczniowie sami tworzą obrazki symetryczne.

Zajęcia łączące zdobywanie wiedzy matematycznej i wykonywanie czynności manualnych są bardzo lubiane przez uczniów. Chętnie wykonują wszystkie zadania, cieszą ich efekty pracy. Mnie cieszy fakt, że również osoby nie mające uzdolnień artystycznych i bardzo niechętnie wykonujące wszelkie prace plastyczne zaangażowały się w te zajęcia. Prace tych uczniów nie odbiegały poziomem od prac dzieci uzdolnionych plastycznie – widać było, że uczniowie dostrzegli, iż w symetrii ważna jest precyzja i dokładność.

Załącznik nr 1

Załącznik nr 2:

[pic] [pic] [pic]

[pic] [pic][pic]