Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Bartoń
Data publikacji
2010-01-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
185

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Niniejsze materiały mają na celu pomóc rodzicom i wychowawcom w wychowaniu dzieci. Współcześnie dzieci bombardowane są licznymi informacjami, niekoniecznie im potrzebnymi. Isotne jest, aby rodzice umieli postępować poprawnie, dokonując selekcji przekazów medialnych i organizując czas wolny swoich pociech.
 Pobierz (doc, 36,5 KB)

Podgląd treści


DZIECKO I TELEWIZJA – WIELKA DYSKUSJA

(oprac. Katarzyna Bartoń)

Większość dzieci ogląda często telewizję i przesiaduje przed komputerem. Przeciętne dziecko obecnie spędza dużo więcej czasu przed telewizorem lub komputerem niż w szkole! Nie chodzi tylko o czas, ale też o to, na co patrzy i czego szuka w Internecie. Badania wykazały, że nastolatek ogląda dziesiątki tysięcy zdarzeń z użyciem przemocy, tysiące przypadków śmierci przekazywanych za pośrednictwem filmów rysunkowych i fabularnych oraz gier komputerowych – i tylko przeznaczonych dla dzieci. Najczęściej niepokoi nas właśnie pokazywanie przemocy i programów pozbawionych wartości moralnych. Następnym problemem jest ograniczenie wykonywania przez dziecko innych czynności. Telewizja i komputer zajmuje czas, który normalnie dziecko wykorzystałoby na bieganie, skakanie, zabawę, rozmowę, czytanie czy tworzenie. Zamiast tego poddaje się hipnotycznemu przepływowi obrazów na ekranie.

Jeśli macie dziecko, chcę prosić o jedno- przyjrzyjcie się mu, Państwo, gdy ogląda telewizję lub gra w gry komputerowe. Może nas nieco zmrozić widok lekko otwartych ust i tępy wzrok – takiego wyrazu twarzy dzieci nabywają po pewnym czasie wpatrywania się w ekran. Wyraźnie są one w odmiennym stanie – nigdzie indziej, przy żadnej innej okazji nie zobaczycie swoich pociech tak biernych. Dla porównania, podczas czytania książki ich umysły pracują, by wyobrazić sobie to, o czym mówią słowa. Jadąc samochodem, bawiąc się w ogrodzie, siedząc w cyrku, są one ożywione i oddziałują na to, co widzą ,,przeżuwając” świat swoimi umysłami. Ale gdy usiądą przed telewizorem, znów na ich twarze powraca ten pusty wzrok, gapią się tępo, gdyż aktywna część ich mózgu ,,poszła sobie na spacer”. Przypatrzcie się, Państwo, temu wszystkiemu i oceńcie, czy podoba Wam się to, co widzicie.

Małe dzieci są pod szczególnym wpływem obrazów, które widzą na ekranie, na przykład wystraszone zaczynają płakać, maja senne koszmary. Starsze dzieci oglądają straszne sceny bez widocznej reakcji.

WSKAZÓWKA: Jeżeli jesteś zaniepokojony i chcesz wpłynąć na to, co twoje dziecko ogląda, to zwróć uwagę na następujące cechy programów i dobieraj je według nich:

1. Język. Nie agresywny i arogancki, ale bogaty i wykwintny. Oto prosty test: posłuchaj przez kilka minut programu dziecięcego bez obrazu. Czy chciałbyś, aby twoje dziecko posługiwało się takim językiem?

2. Wyobraźnia. Niektóre dzieci mają dosyć ograniczony repertuar zabaw – strzelanie, wrzeszczenie i bicie. Być może jest to sygnał, że tylko to oglądają w telewizji. Możliwy jest dobór szerokiego zakresu tematów dla dzieci. Niektóre są wręcz rewelacyjne w pobudzaniu wyobraźni, są wartościowe, prowokują do myślenia.

3. Wartości. To znaczy ukryte przesłanie w treści filmu, które ma ogromny wpływ, ponieważ ...