Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
UCZYĆ SIEBIE I INNYCH TWÓRCZEGO MYŚLENIA
(oprac. Katarzyna Bartoń)
Większość szkół wcale nie naucza przedmiotu najważniejszego ze wszystkich : jak tworzyć nowe idee, a tym samym przyszłość. Główne kroki, które należy wykonać, aby stworzyć nowe idee są następujące:
✓ zdefiniuj problem,
✓ zdefiniuj i wyobraź sobie idealne rozwiązanie,
✓ zbierz fakty – ogólne i konkretne,
✓ przełam schemat, wyjdź poza swoją dziedzinę,
✓ spróbuj znaleźć nowe kombinacje,
✓ wykorzystaj wszystkie zmysły,
✓ wyłącz się – pozwól, by wszystko się ,,przetrawiło”,
✓ odpręż się, słuchając muzyki lub obcując z naturą,
✓ prześpij się z tym,
✓ Eureka! Jest!,
✓ sprawdź poprawność swojego pomysłu.
Pomysł jest nową kombinacją starych elementów. Nie ma nowych elementów, istnieją tylko nowe kombinacje. Najlepszymi zatem wynalazcami są osoby stale zaabsorbowane nowymi kombinacjami.
Szkolne testy opierają się na zasadzie, że na każde pytanie istnieje jedna prawidłowa odpowiedź. Tymczasem przełomowe dokonania biorą się z całkowicie nowych odpowiedzi. Są one rezultatem podważania stanu istniejącego, a nie jego akceptowania. W każdej szkole największy nacisk powinno się kłaść na kursy myślenia. Życie jest wieloznaczne – istnieje w nim wiele prawidłowych odpowiedzi, a wszystko zależy od tego, czego szukamy. Sądząc, że jest tylko jedna odpowiedź przestajemy szukać, kiedy tylko ją znajdziemy.
Omówienie kroków potrzebnych do tworzenia nowych idei:
✓ zdefiniuj problem – definiujemy tu problem w sposób konkretny, nazywamy go;
✓ zdefiniuj idealne rozwiązanie i wyobraź je sobie – określamy, co uważamy za idealne rozwiązanie, zastanawiamy się i dokonujemy wizualizacji idealnego rozwiązania – ujrzenie oczyma wyobraźni najlepszego z możliwych rezultatów; zdefiniowanie problemu i idealnego rozwiązania, a następnie przebywa się drogę od jednego do drugiego za pomocą nowej kombinacji starych elementów;
✓ zbierz wszystkie fakty – skoro wszystkie pomysły są nowymi kombinacjami istniejących już elementów, następnym krokiem musi być zebranie jak największej liczby faktów; bez znajomości rzeczywiście wielu danych dotyczących sytuacji czy problemu trudno będzie wpaść na idealne nowe rozwiązanie; fakty mogą być konkretne, czyli bezpośrednio związane z problemem oraz ogólne, zbierane z tysięcy różnych źródeł; chcąc tworzyć nowe, wspaniałe pomysły trzeba być nienasyconym poszukiwaczem informacji, pytać, czytać, podważać przyjęte już rozwiązania; a także gromadzić informacje w notesach;
✓ przełam schemat – jeśli chcemy rozwiązać problem w sposób twórczy musimy przetrzeć nowe szlaki, znaleźć nowe punkty wspólne, odkryć nowe związki – musimy przełamać schemat; najprostszym sposobem tego jest stawianie pytań, które zmieniają kierunek naszego myślenia, np. Co wyniknie z wyeliminowania jakiejś części? A co stanie się z danym przedmiotem gdy wymienimy jedna z części? Co stanie się z problemem jeśli go podwoisz, podzielisz na pół, określisz inaczej, przeorganizujesz lub połączysz z czymś innym?
✓ wyjdź poza swoja dziedzinę – odrzuć wcześniej ...