Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Bartoń
Data publikacji
2010-01-15
Średnia ocena
5,00
Pobrań
282

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Materiały te są kontynuacją pracy Twórcze myślenie w szkole. Część ta zawiera już konkretne propozycje działań i konspekt lekcji otwartej.
 Pobierz (doc, 74,5 KB)

Komentarze

elly, 2010-05-12

Bardzo ciekawe materiały.

Podgląd treści


PPODSTAWOWE TECHNIKI ĆWICZENIA TWÓRCZEGO MYŚLENIA

Oprac. Katarzyna Bartoń

1. Ćwiczenie podstawowe – oglądanie ilustracji – najpierw uczniowie komentują ją, wskazują najbardziej oczywiste elementy, następnie kierujemy uwagę dzieci na elementy mniej zarysowane, mniej wyraźne. Działania:

✓ rozmowa, co przedstawia obrazek i co można z niego wywnioskować,

✓ uczniowie dyskutują, co mogłoby się znajdować poza granicami obrazka,

✓ dalej wyobrażają sobie, że są w środku ilustracji,

✓ skupiamy uwagę na doznaniach zmysłowych – kolorystyka, jakie dźwięki można usłyszeć w tej scenerii, zapachy, co wyczuje się dotykiem,

✓ odwołujemy się do techniki upływu czasu – co by się stało, gdyby czas przyspieszył biegu – które elementy zmieniłyby się i jak, a które nie, co mogło się dziać przed utrwaleniem obrazu, co się dzieje teraz,

✓ zmień punkt patrzenia na obraz – dodaj jakieś elementy, inne usuń, co się zdarzy;

Ćwiczenie to trwa tak długo jak dzieci SA zainteresowane, można posłużyć się nim, gdy zostaje jeszcze czas na lekcji, ale tez można je zaplanować w działaniach lekcyjnych.

2. Ćwiczenie podstawowe - kojarzenie – wyszukiwanie związków i połączeń jest techniką rozwijania twórczości. Działania:

✓ oglądamy różne ilustracje,

✓ uczniowie wymyślają sposoby skojarzenia wszystkich ilustracji,

✓ układają obrazki wg nastroju, czasu, miejsca,

✓ zbieranie ilustracji pasujących do tekstu, piosenki, utworu instrumentalnego, osoby… .

3. Ćwiczenie podstawowe – drzewo – szablon do prezentowania informacji. Działania:

✓ rysujemy na tablicy drzewo i pytamy, co przypomina,

✓ następnie pytamy, jakie pojęcia można przedstawić za pomocą takiego schematu, np. d. genealogiczne, struktura organizacji, okład nerwowy i krwionośny, drogi rozchodzenia się plotki itp.

✓ wybieramy bliski dzieciom temat, by sprawdzić jak poradzą sobie z umieszczaniem na drzewie informacji, np. najważniejsze pojęcia to grube konary, gałęzie to informacje pochodne, a liście to pojedyncze informacje, ważne uwagi mogą być owocami;

✓ można wykorzystać przy omawianiu: kosmosu, filmów opartych na książkach, komputerów, herosów, Rzymu, Egiptu, Grecji itd.

4. Burza mózgów.

5. Wizualizacja.

6. Ćwiczenie podstawowe - ćwiczenie oczu- przywraca świeżość zmęczonym oczom i łagodzi fizyczne napięcie. Działania:

✓ mięśnie akomodacji wzroku – trzymaj podniesiony palec wskazujący na wysokości oczu, w odległości około 60 cm przed twarzą; zogniskuj spojrzenie na ścianie za palcem; teraz przenieś je na palec … I tak na zmianę 10 razy.

✓ mięśnie odpowiadające za regulację wielkości źrenic – przykryj oczy dłońmi i licz do 10; odsłoń oczy; w czasie liczenia mięśnie tęczówki odpoczywają, a źrenica rozszerza się, żeby skompensować brak światła; zabierając dłonie, dopuszczamy światło, na co szybko reaguje tęczówka; powtórz ćwiczenie kilkakrotnie;

✓ mięśnie odpowiadające za ruch gałek ocznych – wyobraź sobie wielką tarczę zegara namalowaną na ścianie przed tobą, wpatruj się w środek tarczy; godzina 12 jest w najwyższym punkcie, który ...