Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
elly, 2010-05-12
Bardzo ciekawe materiały.
PPODSTAWOWE TECHNIKI ĆWICZENIA TWÓRCZEGO MYŚLENIA
Oprac. Katarzyna Bartoń
1. Ćwiczenie podstawowe – oglądanie ilustracji – najpierw uczniowie komentują ją, wskazują najbardziej oczywiste elementy, następnie kierujemy uwagę dzieci na elementy mniej zarysowane, mniej wyraźne. Działania:
✓ rozmowa, co przedstawia obrazek i co można z niego wywnioskować,
✓ uczniowie dyskutują, co mogłoby się znajdować poza granicami obrazka,
✓ dalej wyobrażają sobie, że są w środku ilustracji,
✓ skupiamy uwagę na doznaniach zmysłowych – kolorystyka, jakie dźwięki można usłyszeć w tej scenerii, zapachy, co wyczuje się dotykiem,
✓ odwołujemy się do techniki upływu czasu – co by się stało, gdyby czas przyspieszył biegu – które elementy zmieniłyby się i jak, a które nie, co mogło się dziać przed utrwaleniem obrazu, co się dzieje teraz,
✓ zmień punkt patrzenia na obraz – dodaj jakieś elementy, inne usuń, co się zdarzy;
Ćwiczenie to trwa tak długo jak dzieci SA zainteresowane, można posłużyć się nim, gdy zostaje jeszcze czas na lekcji, ale tez można je zaplanować w działaniach lekcyjnych.
2. Ćwiczenie podstawowe - kojarzenie – wyszukiwanie związków i połączeń jest techniką rozwijania twórczości. Działania:
✓ oglądamy różne ilustracje,
✓ uczniowie wymyślają sposoby skojarzenia wszystkich ilustracji,
✓ układają obrazki wg nastroju, czasu, miejsca,
✓ zbieranie ilustracji pasujących do tekstu, piosenki, utworu instrumentalnego, osoby… .
3. Ćwiczenie podstawowe – drzewo – szablon do prezentowania informacji. Działania:
✓ rysujemy na tablicy drzewo i pytamy, co przypomina,
✓ następnie pytamy, jakie pojęcia można przedstawić za pomocą takiego schematu, np. d. genealogiczne, struktura organizacji, okład nerwowy i krwionośny, drogi rozchodzenia się plotki itp.
✓ wybieramy bliski dzieciom temat, by sprawdzić jak poradzą sobie z umieszczaniem na drzewie informacji, np. najważniejsze pojęcia to grube konary, gałęzie to informacje pochodne, a liście to pojedyncze informacje, ważne uwagi mogą być owocami;
✓ można wykorzystać przy omawianiu: kosmosu, filmów opartych na książkach, komputerów, herosów, Rzymu, Egiptu, Grecji itd.
4. Burza mózgów.
5. Wizualizacja.
6. Ćwiczenie podstawowe - ćwiczenie oczu- przywraca świeżość zmęczonym oczom i łagodzi fizyczne napięcie. Działania:
✓ mięśnie akomodacji wzroku – trzymaj podniesiony palec wskazujący na wysokości oczu, w odległości około 60 cm przed twarzą; zogniskuj spojrzenie na ścianie za palcem; teraz przenieś je na palec … I tak na zmianę 10 razy.
✓ mięśnie odpowiadające za regulację wielkości źrenic – przykryj oczy dłońmi i licz do 10; odsłoń oczy; w czasie liczenia mięśnie tęczówki odpoczywają, a źrenica rozszerza się, żeby skompensować brak światła; zabierając dłonie, dopuszczamy światło, na co szybko reaguje tęczówka; powtórz ćwiczenie kilkakrotnie;
✓ mięśnie odpowiadające za ruch gałek ocznych – wyobraź sobie wielką tarczę zegara namalowaną na ścianie przed tobą, wpatruj się w środek tarczy; godzina 12 jest w najwyższym punkcie, który ...