Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Magdalena Szczepka
Szkoła Podstawowa
w Brześciu
„Matematyk”
PROGRAM KOŁA MATEMATYCZNEGO
DLA KLAS IV - VI
Założenia programu
Program przeznaczony jest dla uczniów klasy IV - VI.
Do najważniejszych zadań nauczyciela należy wspomaganie rozwoju uczniów uzdolnionych. W każdej grupie wiekowej znajdą się uczniowie zainteresowani rozwijaniem swoich zdolności i zainteresowań matematycznych. Kształtowanie ich zdolności poznawczych, postaw twórczych , motywacji do nauki umiejętności samodzielnego uczenia się to zadania trudne, ale bardzo satysfakcjonujące. Pogłębianie i wzbogacanie ich wiedzy matematycznej jest też ważnym elementem pracy szkoły.
Uczniom zdolnym trzeba stawiać wysokie wymagania, adekwatne do ich rzeczywistych możliwości. Uczniowie zdolni będą mieć możliwość poszerzania swojej wiedzy zdobywanej na lekcji i zapoznanie się z całkiem nowymi treściami i zagadnieniami.
Praca z uczniem zdolnym odbywać się musi na każdej lekcji, na zajęciach pozalekcyjnych i konsultacjach indywidualnych ucznia z nauczycielem. Czynne uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych sprzyja kształtowaniu osobowości i rozwijaniu zainteresowań. Zajęcia pozalekcyjne pozwalają nauczycielowi lepiej poznać uczniów, ich zdolności i predyspozycje.
Cele programu
Cele dydaktyczne:
• rozbudzanie oraz rozwijanie zainteresowań uczniów matematyką oraz przygotowanie ich do konkursów matematycznych,
• utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki,
• rozwijanie samodzielnego i logicznego myślenia,
• rozwijanie pamięci oraz wyrabianie sprawności rachunkowej,
• wykorzystanie wiedzy matematycznej w różnych dziedzinach życia,
• analiza problemów matematycznych,
• rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem,
• przygotowanie uczniów do sprawdzianu poprzez rozwiązywanie przykładowych i z poprzednich lat sprawdzianów dla uczniów klas VI.
Cele wychowawcze:
• kształcenie pozytywnej motywacji do podejmowania zadań wymagających wysiłku i radzenia sobie z nimi,
• wyrabianie samodzielności, systematyczności, pracowitości i wytrwałości,
• rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
• wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów.
Formy pracy:
• dodatkowe zadania domowe dla uczniów chętnych,
• zadawanie dodatkowych zadań podczas prac klasowych,
• korygowanie błędów kolegów ( szukanie błędów w rozumowaniu),
• praca indywidualna uczniów,
• praca w grupach.
Metody pracy:
Poza tradycyjnymi metodami prowadzenia zajęć ( rozwiązywanie zadań, ćwiczeń, rozwiązywane przykładowych i z poprzednich lat sprawdzianów dla uczniów klas szóstych) zastosowane będą metody aktywizujące uczniów, np.:
• dyskusja,
• gry dydaktyczne,
• praca z różnymi programami multimedialnymi,
• problemowa,
• drama
Tematyka zajęć:
• Działania łączne na liczbach naturalnych, całkowitych i wymiernych
• Potęgowanie liczb
• Zabawa w sklep – obliczenia dotyczące pieniędzy(na liczbach całkowitych i dziesiętnych.
• Obliczenia dotyczące jednostek miar, jednostek wagowych.(w tym zamiana jednostek).
• Upływ czasu, kalendarz- obliczenia związane upływem czasu.
• Obliczenia procentowe , oszczędności i kredyty.
• Obniżka , podwyżka towaru- gdzie lepiej dokonać zakupów by nie stracić – wykorzystanie działań na procentach.
• Analiza i rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie , odejmowanie, mnożenie, dzielenie liczb wymiernych.
• Równania- zadania z treścią.
• Rozpoznawanie figur geometrycznych i obliczanie obwodów.
• Pola powierzchni figur . Obliczanie pól powierzchni ...