Dodaj publikację
Autor
Magdalena Szczepka
Data publikacji
2010-01-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
339

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji matematyki w klasie VI dotyczący rozwiązywania zadań tekstowych z wykorzystaniem działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
 Pobierz (doc, 95,5 KB)

Podgląd treści


Scenariusz lekcji matematyki w klasie VI

Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.

Cele lekcji:
Uczeń:
- zna algorytmy czterech działań na ułamkach zwykłych
- zna algorytmy czterech działań na ułamkach dziesiętnych
- potrafi obliczyć ułamek danej liczby
- potrafi obliczyć liczbę z danego jej ułamka
- umie zastosować działania na ułamkach do rozwiązywania zadań tekstowych
- potrafi zastosować zdobyte wiadomości w praktyce
- przeprowadza analizę zadania

Forma pracy:
Praca w grupach , praca z całą klasą

Metody pracy:
Gra dydaktyczna , zadania praktyczne

Pomoce dydaktyczne:
Domino matematyczne, karty pracy

Przebieg lekcji:
1.Powitanie

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Podanie tematu lekcji

4. Podział klasy na grupy( tak, aby w każdej grupie byli uczniowie zdolni i słabsi)
Powtórzenie najważniejszych wiadomości i umiejętności dotyczących działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych z wykorzystaniem kart domina.
5. Rozdanie domina grupom.

6. Odczytanie wyników pracy .

7. Praca z całą klasą. Rozdanie kart pracy każdemu uczniowi

8. Rozwiązywanie zadań tekstowych.

9. Podsumowanie lekcji. Ocena trudności rozwiązywanych zadań.

10. Zadanie pracy domowej.

[pic]

Domino.

| | |
| |9 :[pic] = |
|START | |
| | |
| | |
|[pic] = |Liczba 1000 razy większa niż [pic] |
| | |
| | |
|[pic]2,1 [pic] 10 = |100 : 0,5 = |
| | |
| | |
| |Najmniejszy wspólny mianownik ułamków: |
| |[pic] i [pic] |
|[pic] = | |
| | |
|0,2 [pic] 60 = |0,1 tej liczby to 5 |
| | |
| | |
| | |
|[pic] liczby 200 |Odwrotność ułamka [pic] |
| | |
| | |
| | |
| |Połowa połowy liczby 100 |
| | |
|80 [pic] 0,5 = | |
| | |
| | |
| |Trzy razy więcej niż |
|45 :[pic] = |5 :[pic] |
| | |
| | |
|[pic] liczby 45 | |
| | |
| |0,2 [pic] 100 = |
| |[pic] liczby 60 |
| | |
|STOP | |
| | |

[pic]

Karty pracy
Zadanie 1.
Kilogram winogron kosztuje 8,99 zł. Ile trzeba zapłacić za 2 [pic] kg winogron?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Zadanie 2.

Malwina kupiła pod koniec maja pierwsze czereśnie . Za 20 dekagramów zapłaciła 1,60 zł. W czerwcu czereśnie były już dwa razy tańsze. Ile kosztował 1 kilogram czereśni w czerwcu?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zadanie 3
Jesienią świstak gromadzi pod skórą zapas tłuszczu na zimę, powiększając aż o [pic] masę swego ciała. Na początku lata świstak ważył 3 kg. Ile kilogramów będzie ważył tuż przed zapadnięciem w sen zimowy?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Zadanie 4.
Masz 10 zł i chcesz kupić chleb, 4 kajzerki i kilka drożdżówek. Kajzerka kosztuje 40 groszy, chleb 1,80 zł, a drożdżówka 1,20 zł. Ile najwięcej drożdżówek możesz kupić?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Zadanie 5.
Na zakup atlasów historycznych do biblioteki przeznaczono 400 zł. Atlas historyczny w twardej oprawie kosztuje 26,50 zł , a w miękkiej jest o 0,1 tańszy . Kupiono 10 atlasów w twardej oprawie i 5 w miękkiej. Ile zapłacono za wszystkie atlasy? Ile pieniędzy pozostało z planowanej na te ...