Dodaj publikację
Autor
Jadwiga Polok
Data publikacji
2010-02-01
Średnia ocena
5,00
Pobrań
316

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to program zajęć pozalekcyjnych realizowany w Zespole Szkół Specjalnych przy WCP "Kubalonka". Uwzględnia on treści z zakresu działalności plastycznej.
 Pobierz (doc, 184,0 KB)

Komentarze

jl@plnova.pl, 2010-09-29, ocena:

Program bardzo konkretny, znajduje sie w nim wiele pomysłów ułożonych w logiczną całość. Polecam

noela, 2010-10-23, ocena:

Program dobry, wiele ciekawych propozycji,wart polecenia. (tylko zestawienie barw tytułów trochę rażące.)

Podgląd treści

„Świat w kolorach tęczy”

Program własny z edukacji plastycznej

JADWIGA POLOK

WSTĘP

„Wspomagaj dziecko miłością i dobrym słowem, nie naginaj i nie krytykuj, ono i tak pójdzie własną drogą, drogą tworzenia.”
M. Kawecki

Każdy człowiek w dzieciństwie zaczyna odkrywać świat. Chłonie go wszystkimi zmysłami, dlatego też twórczość dla dziecka jest nie tylko źródłem przyjemności estetycznych, radości tworzenia, ale przyczynia się do poznania otaczającego go świata. Działalność plastyczna dzieci stwarza szerokie pole do realizacji jego możliwości i pobudza do obrazowego wyrażania swoich odczuć. Daje mu przy tym radość i zadowolenie, wzmacnia poczucie własnej wartości. Jest wyrazem jego wewnętrznej energii, uspokaja je, daje uczucie odprężenia oraz zaspokaja typową dla tego wieku potrzebę działania. Dzieci podczas pracy twórczej rozwijają swoje umiejętności manualne, doskonalą koordynację wzrokowo-ruchową, kształtują umiejętności wyrażania swoich odczuć środkami plastycznymi.
Stosowanie w zabawie z dzieckiem różnorodnych technik plastycznych stymuluje ich dyspozycje twórcze. Rozwija fantazję, zdolności skojarzeniowe, pomysłowość, giętkość, oryginalność, płynność myślenia zachęca do poszukiwań nieszablonowych rozwiązań.
Podczas zabaw plastycznych z dzieckiem ważne jest aby zapewnić mu możliwość swobodnej, twórczej wypowiedzi. Nie wolno ingerować w kompozycje dziecka, bo najważniejszy jest sam proces tworzenia a nie wartość wytworu plastycznego. Nie narzucajmy swoich myśli dziecku, pozwólmy aby od początku do końca czuło się twórcą odpowiedzialnym za własne dzieło. Nie narzucajmy też dziecku tempa pracy i pamiętajmy o odpowiednim wyeksponowaniu jego prac po ich ukończeniu, daje to wiele satysfakcji i przekonuje o poważnym traktowaniu jego wysiłku.
Bezpośredni kontakt dotykowy z materiałem daje możliwości odreagowania napięcia. Bezkształtna masa daje szerokie możliwości oddziaływań, od prostego rozrywania na kawałki, poprzez łączenie tych kawałków w figury, aż do tworzenia określonych przedmiotów realnych czy nieistniejących wytworów dziecięcej fantazji.

Prace plastyczne są pewnego rodzaju zabawą, z drugiej strony sztuką dziecka, jego formą wypowiedzi poprzez język kształtów i barw, które zdolne są wyrazić przeżycia duchowe, pragnienia, marzenia i ideały dziecka. Rysunki są barwnym widowiskiem dla dziecka, są sceną , dla której ono samo tworzy – jest dla niej twórcą.

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

Program jest przeznaczony dla dzieci przewlekle chorych z Zespołu Szkół Specjalnych w Istebnej przebywających na leczeniu w Wojewódzkim Centrum Pediatrii „Kubalonka”.
Będzie on realizowany w roku szkolnym 2009/2010 z dziećmi z oddziału alergologicznego dwa razy w tygodniu po 1 godzinie. Zajęcia będą prowadzone w świetlicy oddziałowej oraz w bibliotece szkolnej.
Biorąc pod uwagę dydaktyczny i wychowawczy rozwój jednostki jako jeden z podstawowych wyznaczników naszego społeczeństwa podjęłam się napisania programu własnego, dotyczącego zajęć plastycznych. Efekty dydaktyczno-wychowawcze można tym łatwiej uzyskać, im trafniej będzie ...