Dodaj publikację
Autor
Szymon Solak
Data publikacji
2010-02-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
155

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacje są przeznaczone dla nauczycieli historii ze szkoły podstawowej.
 Pobierz (doc, 64,0 KB)

Podgląd treści

Szymon Solak

Konspekty z historii
do działu „Dzieciństwo”
dla klasy V
szkoły podstawowej
do podręcznika i zeszytu ćwiczeń
T. Małkowski, Historia. Dzieje cywilizacji,
Gdańsk 1998.

SZYMON SOLAK Data 8.09.2005

Konspekt lekcji historii dla klasy V szkoły podstawowej

Temat: W jaki sposób mierzymy przemijający czas

Cel ogólny: Zaznajomienie uczniów ze sposobami mierzenia czasu w historii
Cel kluczowy: Rozwiązywanie twórcze problemów
Uczeń umie: - wskazać na czym polega datowanie historyczne
- potrafi określić pojęcia: wiek, tysiąclecie, przed naszą erą, naszej ery
- zna starożytne, średniowieczne i współczesne sposoby mierzenia czasu
- potrafi wskazać rolę cyklu słonecznego i księżycowego w określaniu
czasu
Środki dydaktyczne: podręcznik i zeszyt ćwiczeń T. Małkowski, Historia
i społeczeństwo, Gdańsk 1998.

Metody: rozmowa nauczająca, praca uczniów z zeszytem ćwiczeń pod kierunkiem
nauczyciela

Tok lekcji

5’ Czynności organizacyjne. Sprawdzenie listy obecności.

35’ Lekcja właściwa. Podanie tematu lekcji.

- Proszę powiedzieć jak mierzymy czas?
- W jaki sposób mierzono czas w starożytności, średniowieczu?
- Gdzie zapisywano informacje dotyczące najważniejszych wydarzeń?
- Na jakich zjawiskach astronomicznymi jest związana budowa kalendarza?
- Jakie kalendarze wyróżniamy?
- Ile lat to wiek, tysiąclecie?
- Kiedy mówimy o jakimś wydarzeniu, że miało miejsce przed naszą erą, naszej ery?

Nauczyciel rysuje oś czasu. Wyjaśnia uczniom podstawowe zasady dotyczące datowania i liczenia czasu.

Klasa wykonuje ćwiczenia pod kierunkiem nauczyciela (ćwiczenie 1–2,
ze strony 3-4)

5’ Podanie zadania domowego

Zaznacz na osi czasu następujące wydarzenia:
- koronacja Bolesława Chrobrego w 1025 roku
- założenie Akademii Krakowskiej w 1364 roku
- bitwa pod Grunwaldem w 1410 roku

SZYMON SOLAK Data 15.09.2005

Konspekt lekcji historii dla klasy V szkoły podstawowej

Temat: Jak wychowano i kształcono w okresie średniowiecza.

Cel ogólny: Zaznajomienie uczniów z wychowaniem i kształceniem w okresie
średniowiecza
Cel kluczowy: Rozwiązywanie twórcze problemów
Uczeń umie: - wskazać ramy chronologiczne okresu średniowiecza
- wymienić cztery najważniejsze stany okresu średniowiecza
- wskazać metody wychowawcze i naukowe stosowane w średniowiecznej szkole
- scharakteryzować jakie metody wychowawcze stosowali rodzice
Środki dydaktyczne: podręcznik i zeszyt ćwiczeń T. Małkowski, Historia i społeczeństwo,
Gdańsk 1998.

Metody: rozmowa nauczająca, praca uczniów z zeszytem ćwiczeń pod kierunkiem
nauczyciela

Tok lekcji

5’ Czynności organizacyjne. Sprawdzenie listy obecności.

5’ Rekapitulacja wtórna

- W jaki sposób wychowywano dzieci w starożytnym Rzymie?
- Opisz rzymską szkołę. Czym różniła się od dzisiejszej?
- Na czym polegała różnica między wychowaniem dziewczynek a wychowaniem chłopców?

35’ Lekcja właściwa. Podanie tematu lekcji.

- W jakich ramach czasowych możemy zlokalizować średniowiecze?
- Na jakie stany można podzielić społeczeństwo epoki średniowiecza?
- Gdzie odbywało się kształcenie w okresie średniowiecza?
- Kto je organizował?
- Jak myślicie jakie metody stosowano podczas ...