Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Szymon Solak
Konspekty z historii
do działu „Wieś”
dla klasy V
szkoły podstawowej
do podręcznika i zeszytu ćwiczeń
T. Małkowski, Historia. Dzieje cywilizacji,
Gdańsk 1998.
SZYMON SOLAK Data 22.12.2005
Konspekt lekcji historii dla klasy V szkoły podstawowej
Temat: Na polach starożytnego Rzymu.
Cel ogólny: Przybliżenie uczniom struktury rolnictwa w starożytnym Rzymie
Cel kluczowy: Rozwiązywanie twórcze problemów
Uczeń umie: - opisać strukturę rolnictwa starożytnego Rzymu.
- scharakteryzować charakter pracy w latyfundiach
- scharakteryzować przemiany jakie zaszły w rzymskim rolnictwie w I w. n.e.
- ocenić technikę rolną stosowaną w rzymskim rolnictwie
Środki dydaktyczne: podręcznik i zeszyt ćwiczeń T. Małkowski, Historia i społeczeństwo,
Gdańsk 1998, mapa „Cywilizacje starożytne”
Metody: rozmowa nauczająca, praca uczniów z podręcznikiem pod kierunkiem nauczyciela,
Tok lekcji
5’ Czynności organizacyjne. Sprawdzenie listy obecności.
5’ Rekapitulacja wtórna:
- Jaką rolę odgrywał Nil w rolnictwie starożytnego Egiptu?
- Jak Egipcjanie radzili sobie z suszą?
- Co uprawiano w starożytnym Egipcie?
- Opisz położenie chłopa egipskiego
25’ Lekcja właściwa.
Podanie tematu lekcji. Podyktowanie zagadnień klasie.
1. Słabość małych gospodarstw.
2. Powstanie latyfundiów i ich rozwój.
3. Niewolnictwo w starożytnym Rzymie.
4. Przemiany w rzymskim rolnictwie w I w. n.e. Poprawa położenia chłopów i niewolników.
5. Technika rolna starożytnych Rzymian.
Omówienie przez nauczyciela podyktowanych zagadnień.
5’ Rekapitulacja pierwotna:
- Czym były latyfundia?
- Jaka była rola niewolników w rzymskim rolnictwie?
- Dlaczego kolonowie okazali się lepszymi rolnikami od niewolników?
- Scharakteryzuj technikę rolną stosowaną przez Rzymian? Jak możesz ocenić jej poziom?
5’ Podanie zadania domowego
Wykonaj ćwiczenia 1 - 4 w zeszycie ćwiczeń ze strony 54 – 56
SZYMON SOLAK Data 04.01.2006
Konspekt lekcji historii dla klasy V szkoły podstawowej
Temat: Jak zakładano wieś w średniowieczu.
Cel ogólny: Przybliżenie uczniom przemian gospodarczych na wsi w średniowieczu.
Cel kluczowy: Rozwiązywanie twórcze problemów
Uczeń umie: -opisać w jaki sposób werbowano chętnych do założenia wsi
-scharakteryzować warunki lokacji wiejskich – prawo niemieckie
-opisać sytuację gospodarczą ziem polskich w okresie rozbicia dzielnicowego
-opisać życie codzienne wiejskiej rodziny w średniowieczu, sposób
gospodarowania, warunki sanitarne
-scharakteryzować postać księcia Henryka Brodatego i jego działalność
gospodarczą
Środki dydaktyczne: podręcznik i zeszyt ćwiczeń T. Małkowski, Historia i społeczeństwo,
Gdańsk 1998.
Metody: rozmowa nauczająca, praca uczniów z podręcznikiem pod kierunkiem nauczyciela,
Tok lekcji
5’ Czynności organizacyjne. Sprawdzenie listy obecności.
5’ Rekapitulacja wtórna:
- Czym były latyfundia?
- Jaka była rola niewolników w rzymskim rolnictwie?
- Dlaczego kolonowie okazali się lepszymi rolnikami od niewolników?
- Scharakteryzuj technikę rolną stosowaną przez Rzymian? Jak możesz ocenić jej poziom?
25’ Lekcja właściwa.
Podanie tematu lekcji. Podyktowanie zagadnień klasie.
1. Lokacje ...