Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Referat wygłoszony na V Sesji Popularyzatorskiej zorganizowanej przez
Samorządowy Ośrodek Doskonalenia w Częstochowie na temat „Upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży kluczem do ich sukcesu w nauce i życiu codziennym”.
„Książki nie bywają nigdy w złym humorze, odpowiadają natychmiast na każde zapytanie” (cyt. F. Petrarca) – mottem rozważań na temat upowszechniania czytelnictwa.
Dzisiejsza młodzież nie jest chętna do czytania. Wiem to z doświadczenia, obserwacji, ponieważ na co dzień pracuję w bibliotece szkolnej w jednym z częstochowskich liceów. Myślę, że nie jest to problem obecny tylko w mojej szkole, ale również i w wielu innych. Problem ten dotyka nie tylko młodzież, ale i dorosłych. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową w 2009 roku, tylko 38% Polaków w ciągu roku sięgnęło zaledwie po jedną książkę.
Obrazek – wchodzi uczeń, pyta o jakąś konkretną lekturę, oczywiście mając na myśli książkę najlepiej z opracowaniem, a jeszcze lepiej streszczenie – zna wielu z obecnych tutaj. Tylko nieliczni przychodzą do biblioteki szkolnej z zamiarem wypożyczenia takiej książki, którą naprawdę chcą przeczytać. Są jednak tacy, szkoda tylko, że jest to znaczna mniejszość. Mówiąc językiem współczesnej młodzieży „czytelnictwo nie jest zbyt trendy, jest nudne i nie na czasie”. Dlatego też warto podjąć próby zachęcania młodzieży do czytania książek, do analizowania i poszukiwania informacji nie tylko w Internecie, który jest wszechobecny i dostępny na wyciągnięcie palców.
Młodzieży nie chce się szukać książek w bibliotekach. Internet daje im możliwość dostania wszystkiego „tu i teraz”. Od czasu, kiedy dysponujemy dostępem do niego, niewielu osobom chce się chodzić do bibliotek w poszukiwaniu potrzebnych materiałów i informacji. Jakże łatwo jest przecież w swoim domu wystukać na klawiaturze potrzebne słowo, a w kilka chwil wyświetla się to, czego potrzebujemy. Potem już tylko wystarczy kliknąć „drukuj” i gotowe. Niektórzy nawet przypisują sobie teksty innych autorów i podają go jako własne.
Mówiąc o zjawisku odchodzenia młodzieży od tradycyjnych książek należy wspomnieć nie tylko o Internecie, ale i o innych mediach, którymi bez wątpienia są telewizja i różne programy multimedialne (słowniki, encyklopedie i wiele innych edukacyjnych ofert). Telewizja wpływa ujemnie na czytelnictwo. Coraz większa grupa osób zastępuje czytanie oglądaniem różnych programów telewizyjnych, których oferta jest bardzo duża i atrakcyjna. Jednocześnie korzystanie z tego medium staje się nałogiem, który niszczy wzrok, marzenia, chęć czytania i edukacji. Młodzież w większości woli obejrzeć film niż przeczytać książkę, woli obejrzeć różne programy, niż tą samą wiedzę zdobyć w inny sposób – poprzez czytanie odpowiednich publikacji. Ludzie zapominają, że przez czytanie książek rozwijają język ...