Dodaj publikację
Autor
Irena Boczniewicz
Data publikacji
2010-02-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
248

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to scenariusz zajęcia który można wykorzystać na ścieżce czytelniczo medialnej lub zajęciach bibliotecznych. Temat: Księgozbiór podręczny biblioteki szkolnej. Podział encyklopedii i słowników.
 Pobierz (doc, 64,0 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚCIEŻKI CZYTELNICZO MEDIALNEJ

Temat: Księgozbiór poręczny biblioteki szkolnej. Podział

encyklopedii i słowników.

Cele:
Ogólny: nauczenie uczniów korzystania z wydawnictw informacyjnych
bezpośrednich; encyklopedii i słowników.
Operacyjne:- uczeń potrafi dotrzeć do potrzebnej informacji zamieszczonej
w słowniku lub encyklopedii,
- uczeń potrafi wykorzystać uzyskaną informację w czasie
przygotowania wypowiedzi pisemnej lub ustnej.

Środki: wydawnictwa informacyjne( słowniki i encyklopedie ), kartki z poleceniami.

Przebieg zajęcia.

1.Nauczyciel w kilku zdaniach informuje uczniów o podręcznym księgozbiorze biblioteki szkolnej.

2. Uczniowie otrzymują kartki z poleceniami:
a) Odczytanie definicji encyklopedii i słownika.

I. Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie pierwsze. Odczytanie zdań na głos. Nauczyciel pokazuje encyklopedie i słowniki.

• Dodaj odpowiednie wyjaśnienia dotyczące rodzaju i zawartości podanych książek. Możesz je wybrać z ramki.

słownik języka polskiego tu......................................................................................
...................................................................................................................................
słownik ortograficzny tu............................................................................................
...................................................................................................................................
słownik interpunkcyjny tu.........................................................................................
...................................................................................................................................
słownik wyrazów bliskoznacznych(synonimów) tu.................................................
...................................................................................................................................
encyklopedia powszechna tu.....................................................................................
..................................................................................................................................
słownik wyrazów obcych tu.....................................................................................
.................................................................................................................................
encyklopedia(słownik) specjalistyczna tu.................................................................
.................................................................................................................................
słownik angielsko-polski tu......................................................................................
....................................................................................................................................

|Rozstrzygam wątpliwości dotyczące pisowni; szukam wiadomości z jednej dziedziny wiedzy; znajduję |
|wyjaśnienia znaczeń każdego wyrazu polskiego; podano zestaw wyrazów bliskoznacznych; zgromadzono |
|wiedzę z wszelkich dziedzin wiedzy; podano wyrazy z innego języka i ich tłumaczenia na język |
|polski; znajdę wyjaśnienie znaczeń polskich wyrazów, zapożyczonych z różnych języków; dowiem się |
|jak poprawnie stosować znaki interpunkcyjne. |

II. Chętny uczeń odczytuje polecenie drugie. Uczniowie ustnie odpowiadają na pytania.

• Porównaj podane niżej hasła i ustal co jest ich treścią, co znaczą podane w nich skróty? Dlaczego się je stosuje?

Echo, mit. gr. nimfa; E. chcąc pozyskać miłość Narcyza, powtarzała jego własne słowa; odtrącona przez niego, niknęła powoli z miłości- pozostał z niej tylko głos.

Echo(gr.) fala odbita od przeszkody i docierająca do obserwatora po zaniku wrażenia słuchowego, warunki słyszalności e. określa prawo Haasa.

III. Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie trzecie. Odczytanie zadania na głos.

• Wyrazy w ramce ,,przydziel’’ do podanych słowników.
słownik ortograficzny -...........................................................................................
słownik wyrazów obcych - ......................................................................................
słownik wyrazów bliskoznacznych - .........................................................................

|Dżdżysty; mały- drobny-niewielki; innowacja; posiłek- pożywienie- strawa; prószyć; reprywatyzacja; reforma; |
|róża. |

IV. Uczniowie dzielą się na grupy i wykonują polecenie czwarte. Odczytanie polecenia na głos.

• Zapoznaj się z wiadomościami zamieszczonymi w encyklopedii pod hasłem: Nobel Alfred, Nobla Fundacja, Nobla nagrody. W tabeli ,, Nagrody Nobla „ wyszukaj ilu Polaków je dostało i za co. Jeśli brakuje jakiegoś nazwiska, dopisz je.
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

V. Uczniowie ustnie odpowiadają na polecenie piąte.

• W jakich sytuacjach można sięgać do poniższych encyklopedii?

Mała encyklopedia kultury antycznej
Słownik pisarzy polskich
Encyklopedia szkolna- Geografia polski
Słownik historii Polski

VI. Uczniowie wypisują kilka tytułów słowników i encyklopedii znajdujących się w szkolnej bibliotece.

• Zapisz kilka tytułów ...