Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚCIEŻKI CZYTELNICZO MEDIALNEJ
Temat: Księgozbiór poręczny biblioteki szkolnej. Podział
encyklopedii i słowników.
Cele:
Ogólny: nauczenie uczniów korzystania z wydawnictw informacyjnych
bezpośrednich; encyklopedii i słowników.
Operacyjne:- uczeń potrafi dotrzeć do potrzebnej informacji zamieszczonej
w słowniku lub encyklopedii,
- uczeń potrafi wykorzystać uzyskaną informację w czasie
przygotowania wypowiedzi pisemnej lub ustnej.
Środki: wydawnictwa informacyjne( słowniki i encyklopedie ), kartki z poleceniami.
Przebieg zajęcia.
1.Nauczyciel w kilku zdaniach informuje uczniów o podręcznym księgozbiorze biblioteki szkolnej.
2. Uczniowie otrzymują kartki z poleceniami:
a) Odczytanie definicji encyklopedii i słownika.
I. Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie pierwsze. Odczytanie zdań na głos. Nauczyciel pokazuje encyklopedie i słowniki.
• Dodaj odpowiednie wyjaśnienia dotyczące rodzaju i zawartości podanych książek. Możesz je wybrać z ramki.
słownik języka polskiego tu......................................................................................
...................................................................................................................................
słownik ortograficzny tu............................................................................................
...................................................................................................................................
słownik interpunkcyjny tu.........................................................................................
...................................................................................................................................
słownik wyrazów bliskoznacznych(synonimów) tu.................................................
...................................................................................................................................
encyklopedia powszechna tu.....................................................................................
..................................................................................................................................
słownik wyrazów obcych tu.....................................................................................
.................................................................................................................................
encyklopedia(słownik) specjalistyczna tu.................................................................
.................................................................................................................................
słownik angielsko-polski tu......................................................................................
....................................................................................................................................
|Rozstrzygam wątpliwości dotyczące pisowni; szukam wiadomości z jednej dziedziny wiedzy; znajduję |
|wyjaśnienia znaczeń każdego wyrazu polskiego; podano zestaw wyrazów bliskoznacznych; zgromadzono |
|wiedzę z wszelkich dziedzin wiedzy; podano wyrazy z innego języka i ich tłumaczenia na język |
|polski; znajdę wyjaśnienie znaczeń polskich wyrazów, zapożyczonych z różnych języków; dowiem się |
|jak poprawnie stosować znaki interpunkcyjne. |
II. Chętny uczeń odczytuje polecenie drugie. Uczniowie ustnie odpowiadają na pytania.
• Porównaj podane niżej hasła i ustal co jest ich treścią, co znaczą podane w nich skróty? Dlaczego się je stosuje?
Echo, mit. gr. nimfa; E. chcąc pozyskać miłość Narcyza, powtarzała jego własne słowa; odtrącona przez niego, niknęła powoli z miłości- pozostał z niej tylko głos.
Echo(gr.) fala odbita od przeszkody i docierająca do obserwatora po zaniku wrażenia słuchowego, warunki słyszalności e. określa prawo Haasa.
III. Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie trzecie. Odczytanie zadania na głos.
• Wyrazy w ramce ,,przydziel’’ do podanych słowników.
słownik ortograficzny -...........................................................................................
słownik wyrazów obcych - ......................................................................................
słownik wyrazów bliskoznacznych - .........................................................................
|Dżdżysty; mały- drobny-niewielki; innowacja; posiłek- pożywienie- strawa; prószyć; reprywatyzacja; reforma; |
|róża. |
IV. Uczniowie dzielą się na grupy i wykonują polecenie czwarte. Odczytanie polecenia na głos.
• Zapoznaj się z wiadomościami zamieszczonymi w encyklopedii pod hasłem: Nobel Alfred, Nobla Fundacja, Nobla nagrody. W tabeli ,, Nagrody Nobla „ wyszukaj ilu Polaków je dostało i za co. Jeśli brakuje jakiegoś nazwiska, dopisz je.
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
V. Uczniowie ustnie odpowiadają na polecenie piąte.
• W jakich sytuacjach można sięgać do poniższych encyklopedii?
Mała encyklopedia kultury antycznej
Słownik pisarzy polskich
Encyklopedia szkolna- Geografia polski
Słownik historii Polski
VI. Uczniowie wypisują kilka tytułów słowników i encyklopedii znajdujących się w szkolnej bibliotece.
• Zapisz kilka tytułów ...