Dodaj publikację
Autor
Aldona Karlak
Data publikacji
2010-02-15
Średnia ocena
5,00
Pobrań
469

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł porusza problematykę niepowodzeń szkolnych, zawiera przyczyny niepowodzeń oraz wpływ najbliższego otoczenia czyli rodziny.
 Pobierz (doc, 40,5 KB)

Podgląd treści


Rola rodziców w likwidowaniu niepowodzeń szkolnych

Wstęp
Zgodnie z poglądami współczesnej pedagogiki przez niepowodzenia szkolne rozumiemy rozbieżności pomiędzy wiadomościami, umiejętnościami
i nawykami faktycznie opanowanymi przez uczniów, a materiałem jaki powinni opanować według założeń programowych w zakresie poszczególnych przedmiotów. Większość badaczy m.in. Cz. Kupisiewicz, J. Konopnicki wyodrębnia 3 zasadnicze grupy przyczyn trudności i niepowodzeń uczniów
w nauce. Są to:
• Przyczyny ekonomiczno-społeczne
• Przyczyny pedagogiczne
• Przyczyny biopsychiczne
Wśród przyczyn ekonomiczno-społecznych podkreśla się zazwyczaj negatywny wpływ czynników takich jak: bardzo złe warunki materialne
i mieszkaniowe, rozpad struktury rodziny i zakłócenia jej atmosfery , niski poziom intelektualny i kulturalny rodziców, niewłaściwa postawa rodziców wobec dziecka, brak zrozumienia i zaspokojenia potrzeb dziecka oraz brak zainteresowania jego pracą szkolną.
Wśród przyczyn pedagogicznych wyróżnia się zazwyczaj przyczyny tkwiące w samym procesie dydaktycznym, przyczyny spowodowane niedostatecznym przygotowaniem zawodowym nauczycieli, popełnianiu przez nich błędów dydaktycznych oraz wadliwa postawa w stosunku do uczniów.
Trzecią grupę przyczyn niepowodzeń szkolnych stanowią przyczyny biopsychiczne czyli „przyczyny tkwiące w dziecku”. Można tu wymienić niedorozwój umysłowy, opóźnienie i zakłócenia rozwoju spostrzeżeń wzrokowych, zakłócenie rozwoju ruchowego, lateralizacja, zakłócenia percepcji słuchowej, nadpobudliwość, zaburzenia emocjonalno-uczuciowe.

Rola rodziców w likwidowaniu niepowodzeń szkolnych

Po omówieniu przyczyn niepowodzeń szklonych warto zwrócić uwagę
na wczesne rozpoznanie i terapię zaburzeń podstawowych stanowiących pierwotne przyczyny trudności w nauce, gdyż tylko one mogą uchronić dziecko przed wystąpieniem i narastaniem tych zaburzeń rozwoju, które stanowią skutek niepowodzeń szkolnych. Dziecko w tej sytuacji wymaga szczególnej opieki
i pomocy zwłaszcza ze strony rodziców. Jak pisze H. Filipczuk „Rodzina jest środowiskiem, które najpełniej zaspakaja potrzeby dziecka, która zapewnia mu najlepszą opiekę i najkorzystniejsze warunki rozwoju. Rodzina jest środowiskiem, w którym dziecko czuje się najbardziej bezpieczne, kochane, szczęśliwe.” Twierdzenia te są tak oczywiste, że nie wymagają uzasadnienia. Któż bowiem lepiej niż rodzice może znać dziecko i jego potrzeby? Kto może stworzyć najkorzystniejsze warunki rozwoju? Któż może bardziej pragnąć jego dobra i szczęścia niż rodzice, którzy dali mu życie? Kto może czuć się bardziej odpowiedzialny za jego zdrowie, dobre samopoczucie i rozwój? Kto wreszcie może kochać je mocniej niż matka i ojciec? Dziecko jest owocem ich miłości, przedłużeniem ich istnienia, toteż troska o nie, pragnienie jego dobra stanowią naturalne dążenia rodziców. W rodzinie dziecko nawiązuje pierwsze kontakty
z ludźmi i zdobywa pierwsze doświadczenia, które stają się podwaliną
i zaczątkiem rozwoju małego człowieka rzutując w decydujący sposób na cale jego przyszłe życie. Dlatego prawidłowe działanie rodziców
w najwcześniejszych latach życia dziecka będzie podstawą trwałych szkolnych
i życiowych sukcesów.
Jeszcze przed podjęciem nauki w ...