Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji matematyki w klasie IV.
Temat: Ćwiczenia utrwalające dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych
o jednakowych mianownikach.
Cele operacyjne lekcji:
Uczeń:
• Umie dodawać i odejmować ułamki zwykłe o takich samych mianownikach;
• Potrafi zapisywać wynik w postaci liczby mieszanej;
• Umie rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania ułamków o tych samych mianownikach.
Cele wychowawcze lekcji:
Uczeń potrafi współpracować w grupie
Metody nauczania: - metoda aktywizująca pracę uczniów.
Forma organizacyjna: - praca w grupach czteroosobowych.
Środki dydaktyczne: - kartki z zadaniami do rozsypanki (załącznik nr 1)
- kartka zadaniami z zagadką (załącznik nr 2)
- kartki z zestawem zadań (załącznik nr 3)
Uproszczony tok lekcji.
1.Czynności organizacyjno-porządkowe.
2.Podanie tematu i celu lekcji.
3. Część właściwa lekcji.
a) Podział klasy na grupy czteroosobowe.
Grupy tak zostały utworzone, aby w każdej grupie znaleźli się uczniowie zdolniejsi,
jak i ci którym opanowanie materiału sprawiało kłopoty.
b) Wyjaśnienie uczniom zasad pracy w grupie. Punkty można zdobywać rozwiązując zadania zespołowo lub indywidualnie (każdy uczeń może być odpowiedzialny za rozwiązanie innego zadania ).
Zasady pracy, przed jej rozpoczęciem ustala każda grupa.
Wyniki pracy grupy prezentuje lider, wybrany przez członków grupy.
Uczniowie z pozostałych grup sprawdzają poprawność wykonania zadań.
Zwycięża grupa, która zdobędzie największą liczbę punktów.
c) Rozdanie uczniom kartek na których są proste działania na ułamkach. Na odwrocie tych karteczek napisano literki. Uczniowie pracują parami, rozwiązują przykłady. Otrzymane wyniki członkowie grupy mają uporządkować w kolejności od najmniejszego do największego.
Literki zapisane na drugiej stronie w przypadku poprawnych obliczeń tworzą hasło: „PISANKA”.
Grupa, która jako pierwsza wykona zadanie otrzymuje 3 pkt. Druga grupa otrzymuje 2 pkt., a trzecia grupa 1 pkt.
e) Uczniowie otrzymują zadanie, które polega na wykonaniu działań, uporządkowaniu otrzymanych wartości w kolejności od najmniejszej do największej i odszyfrowaniu nazwy zwierzęcia.
Grupa, która jako pierwsza wykona zadanie otrzymuje 3 pkt. Druga grupa otrzymuje 2 pkt., a trzecia grupa 1 pkt.
f) Rozdanie uczniom kart z zadaniami z treścią.
Każde z zadań ma określoną liczbę punktów.
4.Podsumowanie lekcji.
Ocena pracy uczniów. Ogłoszenie zwycięskiej grupy.
Omówienie pracy w grupach.
Załącznik nr 1
ZAD.1
Wykonaj poniższe działania. Po uporządkowaniu wyników do największego odwróć karteczki i odczytaj słowo, utworzone z liter.
|Działanie |Odwrotna strona |
|1[pic]+1[pic]= |A |
|[pic]+[pic]= |I |
|4[pic]-[pic]= |N |
|4[pic] |K |
|[pic] |P |
|[pic]= |A |
|[pic] |S |
Załącznik nr 2
ZAD.2
Wykonaj poniższe działania i po wpisaniu do tabelki wyników od najmniejszego
do największego otrzymasz rozwiązanie zagadki:
[pic]................Ó [pic] ...............L
[pic].................I ...