Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Maciej Herwart
Zastosowanie Racjonalnej Terapii Zachowania w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Szerzawach.
Młodzieżowy ośrodek wychowawczy pełni funkcje resocjalizacyjną, edukacyjną i wychowawczą. Do zadań tej placówki należy eliminowanie przyczyn i przejawów niedostosowania społecznego oraz przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi.
Charakterystyka wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Szerzawach.
W Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Szerzawach przebywają wychowankowie upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim. Ośrodek jest przeznaczony dla chłopców niedostosowanych społecznie, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania i resocjalizacji oraz rewalidacji. Docelowo w ośrodku może przebywać 30 wychowanków.
Podopieczni przebywający w placówce są w wieku od 13 do 18 roku życia, a pochodzą z różnych środowisk, z całej Polski (m.in. Jelenia Góra, Zgorzelec, Giżycko, Wschowa, Elbląg, Poznań, Bydgoszcz). Dla chłopców przybywających często po raz pierwszy do tego typu placówki jest to ogromny stres. Przeniesienie do nowego, nieznanego miejsca, rozłąka z bliskimi oraz zmiana dotychczasowego stylu życia są dla nich bardzo trudnymi doświadczeniami. Eliminacja negatywnych zachowań i agresji wobec rówieśników oraz nowego środowiska, a także często autoagresji jest bardzo trudnym zadaniem dla wychowawców, nauczycieli i pracowników MOW. Nakłada się na to jeszcze ogromna niechęć do szkoły oraz trudny okres wieku dorastania podopiecznych. Nadmierny stres dezorganizuje wewnętrzną harmonię i wzmaga agresywne zachowania chłopców. Wobec powyższego stanu rzeczy, działaniem pierwszoplanowym powinno być dążenie do rozładowania ogromnego napięcia i wyciszenie psychiczne wychowanków.
Cały proces oddziaływań terapeutycznych opiera się na rozpoznaniu diagnostycznym, przeprowadzonym przez zespól specjalistów z ośrodka. Niezwykle ważny jest dobór odpowiednich metod pracy i technik.
Ponieważ młodzież przebywająca w naszej placówce jest w wieku dojrzewania i często pojawiają się u niej różnego rodzaju problemy natury psychicznej i emocjonalnej, dlatego też bardzo przydatna w udzielaniu pomocy jest Racjonalna Terapia Zachowania. RTZ poprzez techniki samopomocy uczy jak pomagać samemu sobie, jak radzić sobie z codziennymi kłopotami i stresem, jak samodzielnie stawiać sobie zdrowe cele i je osiągać oraz zapobiegać nawrotowi problemu.
2. Racjonalna Terapia Zachowania - RTZ
Racjonalna Terapia Zachowania (RTZ) jest to spójny i wszechstronny system psychologiczny oparty na nowoczesnej teorii uczenia się, neurofizjologii oraz na ponad-kulturowych i odwiecznych zasadach pracy ludzkiego mózgu. Twórcą RTZ jest znany psychiatra amerykański Dr Maxie C. Maultsby, Jr., były współpracownik Alberta Ellisa, Josepha Wolpe oraz Arnolda Lazarusa, autor i współautor kilkuset artykułów i sześciu książek przetłumaczonych na wiele języków (w tym też na polski).
RTZ jako terapia behawioralna.
RTZ jest idealną terapią poznawczo-behawioralną, ponieważ posiada każdą z sześciu cech określających ...