Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
Temat: Marzenia lekarstwem na smutek.
Czas trwania 45 - 60 min.
Cele:
• uświadomienie dzieciom pozytywnego wpływu ich własnych marzeń na ich życie,
• uświadomienie sobie przez wychowanków przyczyn smutku,
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się uczniów na dany temat,
• pobudzanie wyobraźni twórczej,
• kształtowanie umiejętności pracy zespołowej,
Metody, formy i techniki zajęć:
➢ Ekspresja słowna
➢ Praca zespołowa
➢ Praca indywidualna
➢ Zabawa ruchowa
➢ Ekspresja plastyczna
➢ Niedokończone zdania
➢ Rozmowa kierowana
Pomoce: arkusze papieru, kredki, flamastry, blok, farby.
Przebieg zajęć:
1. Rozpoczęcie zajęć zabawą integracyjną, np. „Witam tych, którzy...” (zabawa polega na tym, że dzieci stoją w kręgu, a nauczyciel wymienia dowolną cechę, np. tych, którzy mają niebieskie oczy, zjedli śniadanie, mają psa, itp. Dzieci, które spełniają ten warunek wchodzą do środka i podają swój przykład).
2. Opowiadamy o swoich marzeniach. Na wstępie nauczyciel prosi dzieci o to, by każde z nich kolejno dokończyło następujące zdania:
- chciałbym mieć....
- chciałbym, żeby...
- najchętniej pojechałbym...
- marzę o....
Po zakończeniu rundki dzieci zastanawiają się:
- czy wszystkie marzenia można spełnić, a jeśli nie, to dlaczego?
3. Praca w grupach: układanie wiersza o marzeniach ( uprawianie sportu, taniec, gra w piłkę, jazda na nartach, łyżwach itp.)- na arkuszu papieru każda grupa pisze hasło „MOJE MARZENIA - SPORTOWIEC” i układa 2 zwrotki wiersza, rymowanki. Po wykonaniu zadania każda grupa prezentuje efekty swojej pracy.
4. Zabawa ruchowa: „Jakie to marzenie?” Chętne dzieci starają się ruchem przedstawić swoje marzenie, a pozostali próbują odgadnąć, co to jest.
- dzieci rysują na szarym papierze to, o czym marzą a pozostali odgadują.
5. Burza mózgów: dlaczego warto marzyć? Prowadzący zapisuje podawane przez dzieci pomysły. Następnie wszyscy przyglądają się tym odpowiedziom i analizują, jakich odpowiedzi było najwięcej zastanawiają się dlaczego, itp.
6. Zajęcia plastyczne: „Moje największe marzenie” – dzieci indywidualnie wykonują pracę, a po zakończeniu następuje omówienie i prezentacja prac.
7. Zakończenie zajęć: nauczyciel zachęca uczniów do tego, aby nie rezygnowały z marzeń.
Opracowała: Marzena Ejsmont