Dodaj publikację
Autor
Anetta Pabich
Data publikacji
2010-03-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
221

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia realizowane w ramach tego programu polegają na nauczaniu matematyki z wykorzystaniem komputera: mogą być przeprowadzane w pracowni komputerowej bądź interaktywnej. Wykorzystywane są płyty z zadaniami interaktywnymi, testy matematyczne zawarte na popularnych portalach internetowych, programy użytkowe: Word, Excel, czy język programowania C++.
 Pobierz (doc, 141,0 KB)

Podgląd treści

Program koła
matematyczno - informatycznego
„ Koło dla uczniów gimnazjum”

Nauczyciel prowadzący

Anetta Pabich

nauczyciel matematyki i informatyki

Wstęp

Matematyka jest delikatnym kwiatem,
który rośnie nie na każdej glebie i zakwita nie wiadomo kiedy i jak.
Jean Fabre

Celem tych zajęć będzie ukazanie wzajemnej korelacji i powiązań między informatyką i matematyką i stworzenie tym samym ciekawszej lekcji.

Technologia informacyjna stwarza możliwość szybkiego samodzielnego docierania do wyników; uatrakcyjnia metody werbalnego nauczania oraz pobudza intelektualne możliwości uczniów.

Lekcja ta będzie realizowana w ramach godzin dodatkowych dla nauczyciela wynikających z KN. Zajęcia te będą odbywać się w pracowni informatycznej lub interaktywnej. Uczniowie będą korzystać ćwiczeń interaktywnych zawartych na płytach „Matematyka z plusem wydawnictwa GWO”, wykonywać zadania matematyczne przy użyciu programu Excel, uczyć się pisać teksty matematyczne z wykorzystaniem edytora równań programu Word 2007, wykonywać rysunki do zadań z wykorzystaniem technologii komputerowej, korzystać z ogólnodostępnych matematycznych stron internetowych; rozwiązywać testy, krzyżówki, zagadki, uczyć się matematyki z wykorzystaniem tablic interaktywnych.

Poniższy program został napisany dla uczniów gimnazjum zainteresowanych matematyką i informatyką. Zawiera treści nauczania wykraczające poza podstawę programową dla gimnazjum z matematyki i informatyki.

JAK POWSTAWAŁ PROGRAM

1. Powstanie pomysłu na program koła matematyczno - informatycznego
2. Analiza własnych możliwości i możliwości uczniów
3. Określenie celów i zadań do realizacji
4. Określenie zakresu materiału
5. Napisanie planu pracy
6. Zatwierdzenie programu do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej
7. Wdrożenie programu.
Cele kształcenia

1. Pogłębianie zainteresowania informatyką jako nauką oraz szeroko rozumianą technologią informatyczną.
2. Podniesienie skuteczności i efektywności procesu nauczania.
3. Kształtowanie przekonania o użyteczności wiedzy informatycznej w życiu codziennym.
4. Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematyczno - informatycznych uczniów
5. Rozwijanie i rozszerzanie wiadomości zdobytych na lekcjach
6. Kształtowanie samodzielnego i twórczego myślenia
7. Inspirowanie do samodzielnego poszukiwania wiedzy, rozwiązywania realnych problemów matematycznych i informatycznych
8. Nauczenie dobrej organizacji pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości
9. Rozwijanie umiejętności precyzyjnego formułowania problemów, argumentowania odpowiedzi na nie i korygowania popełnionych błędów.
10. Zaciekawienie matematyką (przez rozwiązywanie np. zagadek, testów rebusów krzyżówek matematycznych), wykorzystanie tablicy interaktywnej.
11. Praca na komputerze z równoczesnym wykorzystaniem edytora równań i kalkulatora

Środki dydaktyczne

1. komputer
a. Ćwiczenia interaktywne: Matematyka z Plusem GWO
b. Testy, zagadki rebusy na stronach internetowych: www.math.edu.pl; www.testy.msstudio.com.pl; www.zadania.info; matematyka.toplista.pl i inne
2. programy użytkowe: (Excel; Word z edytorem równań, Paint)
3. kalkulator
4. projektor multimedialny
5. tablica interaktywna
6. plansze
7. poradniki, słowniki, encyklopedie
8. czasopisma matematyczne

Metody i formy pracy

W ...