Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
iwkuch, 2010-07-28
Ciekawe, wypróbuję na lekcji
KOLEJNOŚĆ WYKONYWANIA DZIAŁAŃ
Występujące postaci:
Pani obsługująca przy okienku,
Ochroniarz,
Dodawanie,
Odejmowanie,
Mnożenie,
Dzielenie,
Potęga,
Nawias.
Miejsce akcji: pomieszczenie przypominające pocztę: poczekalnia i okienko z napisem „WYKONYWANIE DZIAŁAŃ”.
Rekwizyty: trzy tabliczki na patyku z napisami „1”, „2”, „3”,
oznaczenia postaci np. naklejona na ubranie kartka z wymalowanym symbolem działania,
kartki z informacjami: „PRZERWA”, „NAWIASY OBSŁUGUJEMY POZA KOLEJNOŚCIĄ”, „WYKONYWANIE DZIAŁAŃ”.
W pomieszczeniu przy okienku siedzi pani, przed nią kartka z napisem „Przerwa”. Po pomieszczeniu chodzi ochroniarz.
Do poczekalni wchodzą kolejno: Dodawanie, Potęga, Dzielenie, Odejmowanie i Mnożenie. Wszyscy zajmują miejsca na krzesłach.
Pani w okienku kończy przerwę.
PANI:
Proszę do okienka.
Działania wstają i zaczynają się przepychać.
DODAWANIE:
Ja byłem tu pierwszy.
MNOŻENIE:
Nie szkodzi, teraz ja jestem pierwszy.
Działania przepychają się i kłócą. Interweniuje ochroniarz:
OCHRONIARZ:
Proszę państwa, to nie jest bazar tylko matematyka, tutaj musi być porządek.
DODAWANIE:
Ale ja byłem tu pierwszy.
OCHRONIARZ:
Ale to nie są wyścigi – kto pierwszy ten lepszy. Tu panuje ustalona kolejność.
DZIELENIE:
W takim razie kto jest pierwszy w kolejce?
POTĘGA:
Ja – tubalnym głosem mówi Potęga – popatrzcie na mnie, to ja Potęga będę pierwsza w kolejce.
Inne działania szepczą między sobą:
ODEJMOWANIE:
Niemożliwe.
MNOŻENIE:
Naprawdę Potęga?
OCHRONIARZ:
Tak, tak, proszę Potęgo, dostajesz numerek pierwszy, możesz podejść do okienka.
Ochroniarz wręcza Potędze tabliczkę z numerem 1.
Do ochroniarza podbiega Mnożenie i woła:
MNOŻENIE:
Teraz ja, teraz ja.
DZIELENIE:
Zaraz, zaraz, złociutka, a ja to co?
MNOŻENIE:
No, ale ja jestem przed tobą.
OCHRONIARZ:
Nie kłóćcie się. Obydwoje jesteście tak samo ważni, żadne z was nie jest ważniejsze. Pierwszy jest ten kto pierwszy przyjdzie, dlatego obojgu wam wręczam tę tabliczkę.
Ochroniarz podaje tabliczkę z napisem 2. Mnożenie i Dzielenie chwytają razem i podchodzą do okienka.
DODAWANIE I ODEJMOWANIE (chórem):
A my, co z nami?
OCHRONIARZ:
Teraz wy. Wy również jesteście tak samo ważni, dodawanie i odejmowanie; odejmowanie i dodawanie, które z was przyjdzie pierwsze to zostanie obsłużone jako pierwsze.
Ochroniarz podaje im tabliczkę z numerem 3. Dodawanie i Odejmowanie biorą tabliczkę i podchodzą do okienka.
Działania odwracają się przodem do widowni i dokonują podsumowania:
POTĘGA:
Czyli na początku trzeba obliczyć potęgę.
MNOŻENIE:
W następnej kolejności mnożenie i dzielenie.
DZIELENIE:
Albo dzielenie i mnożenie, zależy które z nas będzie pierwsze.
DODAWANIE I ODEJMOWANIE (chórem):
A na końcu w kolejności występowania dodawanie i odejmowanie lub też odejmowanie i dodawanie.
Działania uśmiechnięte klaskają w dłonie, a wzdłuż kolejki do okienka podchodzi nawias i staje przed okienkiem.
WSZYSTKIE DZIAŁANIA (chórem ...