Dodaj publikację
Autor
Anna Misiak
Data publikacji
2010-03-09
Średnia ocena
4,00
Pobrań
549

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz przedstawienia dla klasy IV szkoły podstawowej na temat kolejności wykonywania działań.
 Pobierz (doc, 34,5 KB)

Komentarze

iwkuch, 2010-07-28

Ciekawe, wypróbuję na lekcji

Podgląd treści


KOLEJNOŚĆ WYKONYWANIA DZIAŁAŃ

Występujące postaci:
Pani obsługująca przy okienku,
Ochroniarz,
Dodawanie,
Odejmowanie,
Mnożenie,
Dzielenie,
Potęga,
Nawias.
Miejsce akcji: pomieszczenie przypominające pocztę: poczekalnia i okienko z napisem „WYKONYWANIE DZIAŁAŃ”.
Rekwizyty: trzy tabliczki na patyku z napisami „1”, „2”, „3”,
oznaczenia postaci np. naklejona na ubranie kartka z wymalowanym symbolem działania,
kartki z informacjami: „PRZERWA”, „NAWIASY OBSŁUGUJEMY POZA KOLEJNOŚCIĄ”, „WYKONYWANIE DZIAŁAŃ”.

W pomieszczeniu przy okienku siedzi pani, przed nią kartka z napisem „Przerwa”. Po pomieszczeniu chodzi ochroniarz.
Do poczekalni wchodzą kolejno: Dodawanie, Potęga, Dzielenie, Odejmowanie i Mnożenie. Wszyscy zajmują miejsca na krzesłach.
Pani w okienku kończy przerwę.

PANI:
Proszę do okienka.
Działania wstają i zaczynają się przepychać.
DODAWANIE:
Ja byłem tu pierwszy.
MNOŻENIE:
Nie szkodzi, teraz ja jestem pierwszy.
Działania przepychają się i kłócą. Interweniuje ochroniarz:
OCHRONIARZ:
Proszę państwa, to nie jest bazar tylko matematyka, tutaj musi być porządek.
DODAWANIE:
Ale ja byłem tu pierwszy.
OCHRONIARZ:
Ale to nie są wyścigi – kto pierwszy ten lepszy. Tu panuje ustalona kolejność.
DZIELENIE:
W takim razie kto jest pierwszy w kolejce?
POTĘGA:
Ja – tubalnym głosem mówi Potęga – popatrzcie na mnie, to ja Potęga będę pierwsza w kolejce.
Inne działania szepczą między sobą:
ODEJMOWANIE:
Niemożliwe.
MNOŻENIE:
Naprawdę Potęga?

OCHRONIARZ:
Tak, tak, proszę Potęgo, dostajesz numerek pierwszy, możesz podejść do okienka.
Ochroniarz wręcza Potędze tabliczkę z numerem 1.
Do ochroniarza podbiega Mnożenie i woła:
MNOŻENIE:
Teraz ja, teraz ja.
DZIELENIE:
Zaraz, zaraz, złociutka, a ja to co?
MNOŻENIE:
No, ale ja jestem przed tobą.
OCHRONIARZ:
Nie kłóćcie się. Obydwoje jesteście tak samo ważni, żadne z was nie jest ważniejsze. Pierwszy jest ten kto pierwszy przyjdzie, dlatego obojgu wam wręczam tę tabliczkę.
Ochroniarz podaje tabliczkę z napisem 2. Mnożenie i Dzielenie chwytają razem i podchodzą do okienka.
DODAWANIE I ODEJMOWANIE (chórem):
A my, co z nami?
OCHRONIARZ:
Teraz wy. Wy również jesteście tak samo ważni, dodawanie i odejmowanie; odejmowanie i dodawanie, które z was przyjdzie pierwsze to zostanie obsłużone jako pierwsze.
Ochroniarz podaje im tabliczkę z numerem 3. Dodawanie i Odejmowanie biorą tabliczkę i podchodzą do okienka.

Działania odwracają się przodem do widowni i dokonują podsumowania:
POTĘGA:
Czyli na początku trzeba obliczyć potęgę.
MNOŻENIE:
W następnej kolejności mnożenie i dzielenie.
DZIELENIE:
Albo dzielenie i mnożenie, zależy które z nas będzie pierwsze.
DODAWANIE I ODEJMOWANIE (chórem):
A na końcu w kolejności występowania dodawanie i odejmowanie lub też odejmowanie i dodawanie.
Działania uśmiechnięte klaskają w dłonie, a wzdłuż kolejki do okienka podchodzi nawias i staje przed okienkiem.
WSZYSTKIE DZIAŁANIA (chórem ...