Dodaj publikację
Autor
Monika Roman
Data publikacji
2010-04-06
Średnia ocena
5,00
Pobrań
380

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera scenariusz z lekcji historii i społeczeństwa przeprowadzonej w kl. IV. Temat lekcji: Na zamku średniowiecznym. Scenariusz zawiera również przykładowy zestaw ćwiczeń do wykorzystania na zajęciach.
 Pobierz (docx, 2,9 MB)

Komentarze

wysokinskaiga, 2016-01-30, ocena:

Rewelacyjny scenariusz!

Podgląd treści

SCENARIUSZ LEKCJI Z HISTORII I SPOŁECZEŃSTWA W KLASIE IV W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANA PAWŁA II W WĘGRZE.

Temat: Na zamku średniowiecznym.

Lekcja hospitowana przez p. dyr. Grażynę Lipską.

Nauczyciel prowadzący: Monika Roman

CELE OGÓLNE

Zapoznanie uczniów z warunkami życia na zamku średniowiecznym,

Ćwiczenie umiejętności współpracy w grupie, komunikowania się,

Doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji materiału ilustracyjnego oraz korzystania z podręcznika i tekstów źródłowych.

CELE OPERACYJNE

Uczeń potrafi opisać wygląd zamków rycerskich i omówić ich funkcje, opisać miejsca w których były budowane zamki, wskazać elementy obronne.

Uczeń wie, kto mieszkał w zamku i jakie funkcje tam pełnił,

Uczeń potrafi opisać możliwości spędzania wolnego czasu przez mieszkańców zamku

Uczeń zna i stosuje pojęcia: kultura dworska, turniej;

Uczniowie sprawdzają znajomość nowych pojęć poprzez ćwiczenia;

Uczniowie dostrzegają kulturotwórczą rolę dworu;

Wskazują na ilustracji przygotowanej przez nauczyciela elementy obronne zamku;

Uczniowie rozwiązują krzyżówki i labirynty;

Uczniowie grają w Bingo historyczne pt. „ Na zamku”;

Uczniowie wykonują model kuchni zamkowej;

Uczniowie opisują ilustracje.

Postawy:

kształtowanie aktywnej postawy na lekcji

kształtowanie postaw rycerskich i stosowanie ich w życiu codziennym.

Metody pracy:

praca w grupach;

praca z mapą;

praca pod kierunkiem nauczyciela;

pogadanka.

Środki dydaktyczne:

- podręcznik, ilustracje, krzyżówki, gra- Bingo historyczne, labirynty, wyszukiwanie pojęć w pionie i poziomie, papierowe modele.

Czas: 45 minut.

Struktura i opis lekcji:

I Zaangażowanie

Zapoznanie uczniów z tematem lekcji, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.

N-l: średniowiecze było niespokojnym okresem. Częste były wtedy wojny, a na podróżujących napadali zbójcy. Dlatego królowie, książęta i zamożniejsi rycerze budowali zamki i potężne twierdze otoczone pierścieniami murów obronnych. Na dzisiejszej lekcji będziemy mówić o tych budowlach i ich mieszkańcach. Na początek spójrzcie na ilustracje i spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

w jakich miejscach je budowano?

jaką funkcję pełniły?

wymieńcie elementy obronne zamków.

( UCZNIOWIE UDZIELAJĄ ODPOWIEDZI)

N-l: Wiele z tych budowli przetrwało do naszych czasów jako ruiny, część została zrekonstruowana i udostępniona do zwiedzania. W całej Polsce jest wiele zamków i twierdz, które warto zobaczyć i dowiedzieć się o ich ciekawej historii. Spójrzcie na mapę z zabytkowymi budowlami na terenie Polski i wymieńcie kilka przykładowych miejscowości, w których znajdują się interesujące nas obiekty.

( UCZNIOWIE WYMIENIAJĄ ZAMKI W MALBORKU, CZORSZTYNIE, OGRODZIEŃCU, ŁĘCZYCY, GNIEWIE, CIECHANOWIE ITD).

N-l: Zamki miały także służyć obronie granic, ważnych szlaków handlowych, pozwalały również na kontrolę najbliższej okolicy. W budowie zamku najważniejsze było bezpieczeństwo, które często stawiano wyżej niż wygodę mieszkańców.

Ale zamki to nie tylko potężne twierdze obronne z kamienia i cegły, to także miejsce zamieszkania władcy ...