Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
wysokinskaiga, 2016-01-30, ocena:
Rewelacyjny scenariusz!
SCENARIUSZ LEKCJI Z HISTORII I SPOŁECZEŃSTWA W KLASIE IV W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANA PAWŁA II W WĘGRZE.
Temat: Na zamku średniowiecznym.
Lekcja hospitowana przez p. dyr. Grażynę Lipską.
Nauczyciel prowadzący: Monika Roman
CELE OGÓLNE
Zapoznanie uczniów z warunkami życia na zamku średniowiecznym,
Ćwiczenie umiejętności współpracy w grupie, komunikowania się,
Doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji materiału ilustracyjnego oraz korzystania z podręcznika i tekstów źródłowych.
CELE OPERACYJNE
Uczeń potrafi opisać wygląd zamków rycerskich i omówić ich funkcje, opisać miejsca w których były budowane zamki, wskazać elementy obronne.
Uczeń wie, kto mieszkał w zamku i jakie funkcje tam pełnił,
Uczeń potrafi opisać możliwości spędzania wolnego czasu przez mieszkańców zamku
Uczeń zna i stosuje pojęcia: kultura dworska, turniej;
Uczniowie sprawdzają znajomość nowych pojęć poprzez ćwiczenia;
Uczniowie dostrzegają kulturotwórczą rolę dworu;
Wskazują na ilustracji przygotowanej przez nauczyciela elementy obronne zamku;
Uczniowie rozwiązują krzyżówki i labirynty;
Uczniowie grają w Bingo historyczne pt. „ Na zamku”;
Uczniowie wykonują model kuchni zamkowej;
Uczniowie opisują ilustracje.
Postawy:
kształtowanie aktywnej postawy na lekcji
kształtowanie postaw rycerskich i stosowanie ich w życiu codziennym.
Metody pracy:
praca w grupach;
praca z mapą;
praca pod kierunkiem nauczyciela;
pogadanka.
Środki dydaktyczne:
- podręcznik, ilustracje, krzyżówki, gra- Bingo historyczne, labirynty, wyszukiwanie pojęć w pionie i poziomie, papierowe modele.
Czas: 45 minut.
Struktura i opis lekcji:
I Zaangażowanie
Zapoznanie uczniów z tematem lekcji, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
N-l: średniowiecze było niespokojnym okresem. Częste były wtedy wojny, a na podróżujących napadali zbójcy. Dlatego królowie, książęta i zamożniejsi rycerze budowali zamki i potężne twierdze otoczone pierścieniami murów obronnych. Na dzisiejszej lekcji będziemy mówić o tych budowlach i ich mieszkańcach. Na początek spójrzcie na ilustracje i spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
w jakich miejscach je budowano?
jaką funkcję pełniły?
wymieńcie elementy obronne zamków.
( UCZNIOWIE UDZIELAJĄ ODPOWIEDZI)
N-l: Wiele z tych budowli przetrwało do naszych czasów jako ruiny, część została zrekonstruowana i udostępniona do zwiedzania. W całej Polsce jest wiele zamków i twierdz, które warto zobaczyć i dowiedzieć się o ich ciekawej historii. Spójrzcie na mapę z zabytkowymi budowlami na terenie Polski i wymieńcie kilka przykładowych miejscowości, w których znajdują się interesujące nas obiekty.
( UCZNIOWIE WYMIENIAJĄ ZAMKI W MALBORKU, CZORSZTYNIE, OGRODZIEŃCU, ŁĘCZYCY, GNIEWIE, CIECHANOWIE ITD).
N-l: Zamki miały także służyć obronie granic, ważnych szlaków handlowych, pozwalały również na kontrolę najbliższej okolicy. W budowie zamku najważniejsze było bezpieczeństwo, które często stawiano wyżej niż wygodę mieszkańców.
Ale zamki to nie tylko potężne twierdze obronne z kamienia i cegły, to także miejsce zamieszkania władcy ...