Dodaj publikację
Autor
Urszula Jędrzejczyk
Data publikacji
2010-04-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
286

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

"Przemoc przejawiająca się wśród uczniów w szkole jest formą zachowania agresywnego. Często słowo przemoc bywa używane jako synonim zachowania agresywnego."
 Pobierz (doc, 51,5 KB)

Podgląd treści


Przyczyny powstawania zachowań agresywnych
i przemocy wśród dzieci

Przemoc przejawiająca się wśród uczniów w szkole jest formą zachowania agresywnego. Często słowo przemoc bywa używane jako synonim zachowania agresywnego.

Współcześnie agresja definiowana jest jako świadome i celowe zachowanie fizyczne lub werbalne, skierowane przeciwko komuś lub czemuś, zmierzające do wyrządzenia krzywdy lub szkody.

Natomiast o przemocy można mówić w wypadku nierównowagi sił, wtedy gdy osoba posiadająca przewagę fizyczną lub psychiczną używa jej przeciw osobie słabszej. W przypadku przemocy stosowane są te same formy zachowań jak w przypadku agresji, a więc przemoc fizyczna i werbalna. Zwykle wymieniane są dwa rodzaje zachowań: fizyczne – takie jak bicie, kopanie, plucie, niszczenie czyjejś własności, rzucanie przedmiotami czy wymuszanie pieniędzy oraz słowne, do których można zaliczyć: wyzywanie, przezywanie, wyśmiewanie, ośmieszanie, obrażanie, grożenie. Warto dołączyć jeszcze jedną kategorię zachowań agresywnych tj. niewerbalne takie jak grożenie pięścią i pokazywanie nieprzyzwoitych gestów.

Klasyfikacja form przemocy

|FORMY PRZEMOCY |
| |Bezpośrednie |Pośrednie |
|Fizyczne |Bicie |Włączanie innych osób do atakowania ofiar w |
| |Kopanie |różny sposób |
| |Plucie | |
| |Wymuszanie pieniędzy | |
| |Niszczenie własności | |
| |Rzucanie kamieniami | |
|Słowne |Wyzywanie przezywanie |Namawianie innych do wyzywania, grożenia, |
| |Wyśmiewanie |wyśmiewania |
| |Ośmieszanie |Rozpowszechnianie plotek |
| |Obrażanie | |
| |Grożenie | |
|Niewerbalne |Grożenie (pięścią) i pokazywanie nieprzyzwoitych|Chowanie rzeczy Rozmyślne wykluczanie z grupy|
| |gestów |czy działań |

Do objawów przemocy zaliczymy:

• siniaki, ślady uderzeń
• lęk przed dotknięciem, kulenie się
• nadmierna agresywność
• apatia
• zaburzenia mowy (wynikające z napięcia nerwowego)
• dolegliwości psychosomatyczne (bóle brzucha, głowy, mdłości)
• brak poczucia pewności siebie
• depresja
• kłamstwa
• lęk przed porażką

Wśród przyczyn wpływających na występowanie zachowań agresywnych wymienia się czynniki biologiczne. Do nich zaliczane są przede wszystkim zaburzenia neurologiczne i zaburzenia równowagi chemicznej organizmu. Ważną rolę może odgrywać czynnik związany z temperamentem dziecka. Dzieci o większym temperamencie ( ruchliwe, szybko reagujące, itp.) mają większe prawdopodobieństwo wytworzenia i utrwalenia agresywnych wzorców reakcji niż te, które w swej naturze są spokojniejsze.

Rodzina jest kluczowym miejscem, gdzie przebiega proces socjalizacji dzieci, w znaczący sposób modelujący różne formy zachowania. To ona w największym stopniu wpływa na rozwój emocjonalny i psychiczny dziecka. Gdy dzieci czują się kochane i akceptowane to są mniej agresywne. Ponadto muszą od dorosłych dowiedzieć się, które zachowania są dozwolone, a które nie mogą być metodą rozwiązywania problemów. Reguły te muszą być jasne i konsekwentnie przestrzegane.

Świat dziecka na przestrzeni kilkunastu lat znacznie się zmienił. Aktywność dużej części społeczeństwa skupiona jest na obronie zagrożonej pozycji, standardu życiowego oraz bezpieczeństwa socjalnego. Dorośli coraz mniej czasu poświęcają wychowywaniu dzieci, których potrzeby psychiczne pozostały niezmienione. Jak zawsze oczekują od rodziców miłości, akceptacji, poczucia ...