Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Prowadzący zajęcia: Monika M.
Przedmiot/ klasa: matematyka, klasa III b, Gimnazjum
Data hospitacji: 28. 05. 2008 r.
Temat: W jaki sposób zastosować funkcje trygonometryczne w praktyce?
CELE LEKCJI:
CEL OGÓLNY: Rozwijanie umiejętności wykorzystywania funkcji trygonometrycznych kąta ostrego do rozwiązywania zadań i problemów.
CELE SZCZEGÓLOWE:
Uczeń:
← poznaje różne typy zadań wymagających zastosowania wiadomości o funkcjach trygonometrycznych
← doskonali umiejętności posługiwania się funkcjami trygonometrycznymi,
← stosuje proporcje trygonometryczne: sinus, cosinus, tangens, cotangens kata ostrego w trójkącie prostokątnym
← odczytuje z tablic trygonometrycznych wartość zadanej proporcji trygonometrycznej
dla danego kąta
← odczytuje z tablic trygonometrycznych miarę kąta znając wartość proporcji trygonometrycznej dla tego kąta
← przedstawia przejrzyście i wyczerpująco rozwiązanie zadania
FORMY i METODY PRACY:
• praca z zespołem klasowym – pogadanka utrwalająca wiadomości
• praca indywidualna, praca z zespołem – praktyczne, gra dydaktyczna
• praca parami – krzyżówka
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• kartki z zadaniami do pracy na lekcji i pracy domowej dla każdego ucznia
• tablica z proporcjami funkcji trygonometrycznych
• tablice wartości funkcji trygonometrycznych kąta ostrego
• krzyżówka dla każdego ucznia
TOK ZAJĘĆ:
FAZA WSTĘPNA
1. Sprawy organizacyjno – porządkowe, sprawdzenie pracy domowej.
2. W formie pogadanki przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji dotyczących funkcji trygonometrycznych: definicje funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym, tabela wartości funkcji trygonometrycznych.
Uczniowie wymieniają te czynności, których już nauczyli się na lekcjach o trygonometrii:
obliczyć wartości funkcji trygonometrycznych, gdy dane są długości dwóch boków trójkąta prostokątnego
rozwiązywać trójkąty prostokątne
podać wartości funkcji trygonometrycznych kątów o miarach 30(, 45(, 60(
posługiwać się tablicami wartości funkcji trygonometrycznych
Wywieszenie w widocznym miejscu proporcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym oraz tablicy funkcji trygonometrycznych.
FAZA REALIZACYJNA
3. Wyjaśnienie zagadnień, które będą poruszane w czasie zajęć
Dziś będziemy rozwiązywać zadania na obliczanie długości boków i miar kątów wewnętrznych trójkątów w sytuacjach praktycznych.
4. Sformułowanie i zapisanie tematu zajęć: W jaki sposób zastosować funkcje trygonometryczne w praktyce?
Uświadomienie uczniom celów lekcji i określenie „na co będę zwracała uwagę w trakcie zajęć”.
|Po dzisiejszej lekcji potraficie: |Będę zwracała uwagę na: |
|rozwiązywać różne typy zadań wymagających zastosowania wiadomości o funkcjach |rozwiązywanie zadań zgodnie z przypomnianym |
|trygonometrycznych |schematem. |
|zastosować proporcje trygonometryczne kąta ostrego w trójkącie prostokątnym |poprawne wykonanie obliczeń |
|odczytywać z tablic trygonometrycznych potrzebne informacje |pracę zgodnie z podanym poleceniem |
5. Przypomnienie schematu rozwiązania zadania tekstowego. Rozwiązywanie zadań:
Uczniowie otrzymują kartki z zadaniami, przy rozwiązaniu których zastosują poznane wiadomości z trygonometrii.
Praca indywidualna ucznia – uczeń samodzielnie rozwiązuje zadania z kartki, za każde poprawne rozwiązanie (zanim pojawi się ono na tablicy) uzyskuje karteczkę z literką hasła. Uzyskanie wszystkich pięciu literek ...