Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Analiza lekcji matematyki
w klasie 1 technikum
Temat lekcji: Pojęcie funkcji
Cele lekcji:
-zapoznanie uczniów z pojęciem „funkcja”, nie tylko w aspekcie matematycznym;
-zwrócenie uwagi na to, że matematyka nie ogranicza się do wkuwania twierdzeń , definicji i rozwiązywania zadań;
-zainteresowanie uczniów porównywaniem i poszukiwaniem pomysłów;
-wyjaśnienie pojęcia „funkcja” w aspekcie matematycznym i dotarcie do wyobraźni uczniów;
-wypracowanie umiejętności obrazowania funkcji i określania jej własności.
„ W każdym poznaniu jest tyle nauki, ile jest w nim matematyki”
Zawsze wydawało mi się, że najłatwiej jest trafić do uczniów poprzez porównywanie i nawiązywanie do życia codziennego. Funkcja , a właściwie jej pojęcie i własności daje duże możliwości ….Prowadząc lekcję dotyczącą pojęcia funkcji zawsze pozwalam sobie na odrobinę luzu i zabawy, co daje element zaskoczenia i pozyskuje uwagę uczniów. Przechadzając się po klasie (po czynnościach organizacyjnych pracy domowej nie sprawdzam, bo to nowa lekcja w nowym dziale ) staram się przyłapać kogoś bawiącego się telefonem komórkowym lub zapytać o niego, jeśli ktoś ma go w widocznym dla mnie miejscu. Pytam od niechcenia jaki to telefon, jakie ma funkcje ( pojawia się to określenie) i pytam o korzystanie z szybkiego wybierania, które jest przecież przyporządkowaniem cyfrom od 1 do 9 określonego kontaktu. Tą drogą doprowadzam do określenia pojęcia funkcji , dziedziny i zbioru wartości. Potem zazwyczaj opowiadam o przyporządkowaniu szczotki do zamiatania, klawiszy funkcyjnych w sprzęcie elektronicznym, z humorystycznym akcentem, że przedstawiona wizualizacja tematu zmienia się w zależności od czasów i postępu technicznego. W dalszej części lekcji już poważnie podchodzę do pojęcia funkcji w matematyce i wykorzystując przykłady podaję określenia dziedziny funkcji i zbioru wartości. Na tej lekcji bardzo poważnie i dokładnie traktuję pojęcia związane z funkcją (dziedzina, argument, wartość , zbiór wartości, przyporządkowanie). W moim poczuciu tyle na jedną lekcję wystarczy. Z doświadczenia wiem, że w dziale „FUNKCJE” najwięcej problemów sprawia zrozumienie treści zadań i poleceń, gdyż często mylą się uczniom określenia , stąd wziął się mój pomysł na taką lekcję.
Oczywiście z każdym rokiem staram się wprowadzić jakiś nowy element do tej lekcji. Zresztą kiedy podjęłam pracę nauczyciela miałam mniejsze możliwości, bo w zasadzie mogłam odnieść się tylko do przyporządkowania szczotce zamiatania, a przyciskom w sprzęcie RTV ich działania Daje mi to wiele satysfakcji, że co jakiś czas mam nowy pomysł. W tym roku dojdzie w przeglądarce OPERA szybkie wybieranie stron WWW. Nie ukrywam, że (wiem z opinii uczniów) w ten sposób daję uczniom dowód na to, iż nauczyciel też „rozgryza” działanie komórki lub surfuje po stronach WWW.
Zauważyłam, że ...