Dodaj publikację
Autor
Sylwia Chmiel
Data publikacji
2010-04-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
170

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jak wprowadzić pojęcie funkcji? Jest to wprowadzenie do działu Funkcje. wydaje mi się to niezły pomysł na urozmaicenie lekcji, gdzie można zmobilizować klasę do myślenia, a także wymyślania różnych funkcji. Do tego dochodzi zastosowanie matematyki...
 Pobierz (docx, 13,8 KB)

Podgląd treści

Analiza lekcji matematyki

w klasie 1 technikum

Temat lekcji: Pojęcie funkcji

Cele lekcji:

-zapoznanie uczniów z pojęciem „funkcja”, nie tylko w aspekcie matematycznym;

-zwrócenie uwagi na to, że matematyka nie ogranicza się do wkuwania twierdzeń , definicji i rozwiązywania zadań;

-zainteresowanie uczniów porównywaniem i poszukiwaniem pomysłów;

-wyjaśnienie pojęcia „funkcja” w aspekcie matematycznym i dotarcie do wyobraźni uczniów;

-wypracowanie umiejętności obrazowania funkcji i określania jej własności.

„ W każdym poznaniu jest tyle nauki, ile jest w nim matematyki”

Zawsze wydawało mi się, że najłatwiej jest trafić do uczniów poprzez porównywanie i nawiązywanie do życia codziennego. Funkcja , a właściwie jej pojęcie i własności daje duże możliwości ….Prowadząc lekcję dotyczącą pojęcia funkcji zawsze pozwalam sobie na odrobinę luzu i zabawy, co daje element zaskoczenia i pozyskuje uwagę uczniów. Przechadzając się po klasie (po czynnościach organizacyjnych pracy domowej nie sprawdzam, bo to nowa lekcja w nowym dziale ) staram się przyłapać kogoś bawiącego się telefonem komórkowym lub zapytać o niego, jeśli ktoś ma go w widocznym dla mnie miejscu. Pytam od niechcenia jaki to telefon, jakie ma funkcje ( pojawia się to określenie) i pytam o korzystanie z szybkiego wybierania, które jest przecież przyporządkowaniem cyfrom od 1 do 9 określonego kontaktu. Tą drogą doprowadzam do określenia pojęcia funkcji , dziedziny i zbioru wartości. Potem zazwyczaj opowiadam o przyporządkowaniu szczotki do zamiatania, klawiszy funkcyjnych w sprzęcie elektronicznym, z humorystycznym akcentem, że przedstawiona wizualizacja tematu zmienia się w zależności od czasów i postępu technicznego. W dalszej części lekcji już poważnie podchodzę do pojęcia funkcji w matematyce i wykorzystując przykłady podaję określenia dziedziny funkcji i zbioru wartości. Na tej lekcji bardzo poważnie i dokładnie traktuję pojęcia związane z funkcją (dziedzina, argument, wartość , zbiór wartości, przyporządkowanie). W moim poczuciu tyle na jedną lekcję wystarczy. Z doświadczenia wiem, że w dziale „FUNKCJE” najwięcej problemów sprawia zrozumienie treści zadań i poleceń, gdyż często mylą się uczniom określenia , stąd wziął się mój pomysł na taką lekcję.

Oczywiście z każdym rokiem staram się wprowadzić jakiś nowy element do tej lekcji. Zresztą kiedy podjęłam pracę nauczyciela miałam mniejsze możliwości, bo w zasadzie mogłam odnieść się tylko do przyporządkowania szczotce zamiatania, a przyciskom w sprzęcie RTV ich działania Daje mi to wiele satysfakcji, że co jakiś czas mam nowy pomysł. W tym roku dojdzie w przeglądarce OPERA szybkie wybieranie stron WWW. Nie ukrywam, że (wiem z opinii uczniów) w ten sposób daję uczniom dowód na to, iż nauczyciel też „rozgryza” działanie komórki lub surfuje po stronach WWW.

Zauważyłam, że ...