Dodaj publikację
Autor
Eliza Myszyńska
Data publikacji
2010-04-27
Średnia ocena
5,00
Pobrań
228

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć z matematyki pt. "Powtórzenie wiadomości o podzielności liczb".
 Pobierz (doc, 69,5 KB)

Podgląd treści

Scenariusz lekcji matematyki

w klasie IV

Autor:

Eliza Myszyńska

nauczyciel matematyki
w Szkole Podstawowej w Świerszczowie

Temat: Powtórzenie wiadomości o podzielności liczb naturalnych.

❑ KOMPETENCJE:
• Kształtowanie umiejętności przeprowadzania prostych rozumowań;
• Aktywna postawa wobec zadań i problemów;
• Efektywne współdziałanie w zespole.

❑ CELE:
• Zna pojęcie dzielnika, wielokrotności liczby naturalnej;
• Potrafi wyznaczyć dzielniki i wielokrotności liczb naturalnych;
• Określa cechę podzielności przez: 2, 5, 4, 10, 25, 100;
• Potrafi wyodrębnić z danego zbioru liczby podzielne przez: 2, 5, 4, 10, 25, 100;
• Buduje liczby naturalne o podanej własności;
• Rozwija spostrzegawczość i zdolność kojarzenia;

❑ ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• Kartonik z liczbą dla każdego dziecka (z jego numerem z dziennika);
• Plansze do zadań 1, 2, 3;
• Plansza z zadaniem na „6”;
• Plansze z własnościami liczb do podziału na grupy;
• Plansza „Tabela wyników”;
• Kartki z cyframi{7, 5, 2, 3}do zadania 4;
• Mazaki, nalepki.

❑ METODY PRACY :
• Pogadanka – przypomnienie wiadomości o podzielności;
• Zabawa „Musztra na wesoło”;
• Ćwiczenia;
• Prezentacja.

❑ FORMY:
• Praca z całą klasą;
• Praca grupowa;

❑ PRZEBIEG LEKCJI:

|Moduł lekcji |Czynności nauczyciela |Czynności uczniów |Metody |
| | | |i wskazówki |
|Analiza zadań domowych. |Sprawdź pracę domową. |Uczniowie przedstawiają wyniki | |
| | |pracy domowej. | |
|Przypomnienie wiadomości o |Prowadź rozmowę z całą klasą tak,|Uczniowie wyjaśniają potrzebne |Zachęć uczniów do wzajemnego |
|podzielności liczb. |aby uczniowie wyjaśnili pojęcia: |pojęcia i podają przykłady |odpytywania się. |
| |dzielnik, wielokrotność. |dzielników, wielokrotności liczb | |
| | |i poznanych cech podzielności | |
| | |liczb. | |
| | | | |
| | | | |
| | |Uczniowie ustawiają się w szeregu| |
| |Zabawa „Musztra na wesoło”. Ustaw|zgodnie z numerami z dziennika i | |
| |uczniów w szeregu i na podane |wykonują krok w przód, jeśli jego|Uczniowie mieli w domu |
| |twoje polecenie uczniowie, |liczba spełnia podany przez |przygotować identyfikator ze |
| |których liczby spełniają warunek |nauczyciela warunek, jeśli nie – |swoim numerem z dziennika. |
| |mają wystąpić krok w przód. Po |to pozostaje na swoim miejscu. | |
| |wykonaniu polecenia poproś | | |
| |uczniów o wstąpienie do szeregu. | | |
| |Podawaj komendy uczniom np: | | |
| |- liczby podzielne przez 2; | | |
| |-dzielniki liczby 16; | | |
| |-liczby nieparzyste; | | |
| |-wielokrotności liczby 3; | | |
| |-dzielniki liczby 30; | | |
| |-liczby, które dzielą się przez 2| | |
| |i 5, ... | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | |Uczniowie zapisują temat lekcji. | |
|Rozwiązywanie zadań |Zawieś na tablicy 4 własności |Uczniowie po kolei zawieszają |Cztery własności |
| |liczb. Załącznik 1. |swoje numery-liczby przy |przedstawione w konspekcie są|
| | |odpowiedniej własności, którą ta |do wykorzystania dla 17 |
| | |liczba spełnia. |uczniów w klasie. Można je |
| | | |zmienić i dostosować do |
| | | |swojego zespołu klasowego. |
| | | |Uczniowie po wykonaniu i |
| | | |sprawdzeniu tego zadania |
| | | |zostają podzieleni na 4 grupy|
| | | |do dalszej pracy. |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | |Wyznaczają osoby w grupie, które | |
| | |będą odpowiedzialne za | |
| |Poinformuj, że uczniowie dalej |przedstawienie wyników i | |
| |będą pracowali w 4 grupach: „A ...